IJsbrantie Tietes????

  • hurkonides
    Message 1 of 7 , Oct 30, 2009
      L.S.

      Op een lepel uit de eerste helft van de 18de eeuw deze primaire inscriptie

      IJsbrantie Tietes 1684, secundair Akke Wiebrens Altena is Geboren 11 Octob. 1838.

      Akke Wiebrens Altena stamt uit een katholieke familie uit het gebied Bolsward - Wonseradeel - Workum. Waarschijnlijk is er een al aanwezige oude lepel uit haar familie gebruikt om Akke's geboorte te memoreren. Mogelijk is IJsbrantie Tietes ook van katholieke huize. Katholieke doopregisters in Zuid-West Friesland beginnen echter vak pas na 1700. Wie heeft er meer informatie over deze IJsbrantie?

      Hessel
    • johanpetermels
      Message 2 of 7 , Oct 30, 2009
        Dag Hessel,

        Uiteraard spreekt mij dit onderwerp aan, (geboorte) lepel. Secundair is over het algemeen niet positief.
        Wat mag dit woord in dit geval betekenen? Misschien kan dat een hulpje zijn bij de naspeuringen?

        Groet, Johan

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hurkonides" <hessel@...> wrote:

> [...]
        >
        > Akke Wiebrens Altena stamt uit een katholieke familie uit het gebied Bolsward - Wonseradeel - Workum. Waarschijnlijk is er een al aanwezige oude lepel uit haar familie gebruikt om Akke's geboorte te memoreren. Mogelijk is IJsbrantie Tietes ook van katholieke huize. Katholieke doopregisters in Zuid-West Friesland beginnen echter vak pas na 1700. Wie heeft er meer informatie over deze IJsbrantie?

      • johanpetermels
        Message 3 of 7 , Oct 31, 2009
          Oja, Hessel, waar en door wie is de lepel gemaakt?

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
          > Wat mag dit woord in dit geval betekenen? Misschien kan dat een hulpje zijn bij de naspeuringen?

        • reyacta
          Message 4 of 7 , Oct 31, 2009
            Hoi,

            How about
            eerst (1684)
            en tweedst (1838).

            Verder lijkt het mij geheel neutraal te gebruiken,
            zonder negatief of positief waardering.

            groet Margreet

          • hurkonides
            Message 5 of 7 , Nov 1, 2009
              Hallo,

              Secundair betekent hier gewoon tweede. De eerste inscriptie is dus de originele, de tweede later toegevoegd.

              Mogelijk is er verband tussen beide personen. Ik heb het niet kunnen vinden.

              Hessel
            • hurkonides
              Message 6 of 7 , Nov 1, 2009
                De lepel is gemaakt door een onbekende zilversmid uit Bolsward en omgeving, eerste helft 18de eeuw. De inscriptie moet dus veel later - als herinnering - zijn aangebracht.

                Hessel
              • hurkonides
                Message 7 of 7 , Nov 1, 2009
                  Ha Margreet,

                  Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Zelf ben ik trouwens primair secundair :)

                  Hessel