  • Douwe
    Message 1 of 11 , Oct 26, 2009
      Dag mede-speurders,

      Ik heb weer een vraag:
      Ik ben afgelopen weekend in Gaasterland geweest en heb rondgesnuffeld in de dorpen en steden, waar tot zo'n 100 jaar geleden mijn familieleden rondliepen...
      Zo kwam ik ook in Starum/ Stavoren waar mijn enige echte naamgenoot Douwe Stellinga tussen 1900 en 1905 aan de Smidstraat in Stavoren een "winkelhuizinge en ansjovis-visscherij met nieuwe boot" bestierde, voordat hij met vrouw Trijntje Tonissen (gehuwd 25-3-1897 Stavoren) en kinderen Tjerkje (*20-4-1898 Stavoren) en Jelmer (*circa 1900 ?) in 1906 naar de USA vertrok (hij arriveerde 15-10-1906 in New York, zij gingen naar een vriend Willem Stegenga in Paterson NJ).
      Wie kan mij helpen aan het juiste huidige adres in de Smidstraat, in welk huis had hij precies zijn winkel? (Grappige toevalligheid (?): op Smidstraat 21 is nu een visrokerij gevestigd)
      Als er iemand is, die vervolginformatie heeft over het wel en wee van Douwe Stellinga in Amerika, dan zou ik daar ook heel blij mee zijn...

      met vriendelijke groet,

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 11 , Oct 26, 2009
        Douwe,

        Helaas kan ik je niet helpen voor wat betreft de Smidstraat in Stavoren.

        Maar ik wil even terugkomen op de eerder "geleverde" informatie m.b.t.
        Jelmer Stellinga. Kennelijk heb ik toen het Potsdam-manifest van 12-11-1907
        niet goed gelezen, want daarop wordt vermeld dat Jelmer 4 en niet 7 jaar oud
        is, zoals ik eerder abusievelijk meldde. Dat betekent dus dat hij in
        1903/1904 in Stavoren werd geboren. Vandaar dat er in de online BS van
        Tresoar geen geboorteakte te vinden was!

        Voor het overige moet ik je teleurstellen. Over het gezin Stellinga-Tonissen
        kan ik helemaal niets vinden in Amerikaanse censuses! Merkwaardig... Want ik
        vond nog wel dat Douwe en Trijntje in 1932 naar Nederland zijn geweest. Op
        19-09-1932 arriveren ze (Douwe 56, laborer en Trijntje 65, house wife) aan
        boord van de Westernland vanuit Antwerpen in New York. Ze zijn op weg naar
        "home"en dat is op 106 Highwood Ave. in Ridgewood, New York. Als nearest
        relative in het land waar ze vandaan komen melden ze Mrs. Vanderberg in
        Stavoren, een zus van Douwe. Douwe is 5 voet 6 inches lang, heeft bruin haar
        en blauwe ogen en "tattoo marks on both hands". Trijntje is 5 voet 3 inches
        en heeft eveneens bruin haar en blauwe ogen.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 11 , Oct 26, 2009
          Dag Nynke,

          Weer erg bedankt voor je zoeken en vinden. Ik ben met een echtpaar Visser uit Stavoren bezig over het adres van Douwe Stellinga aan de Smidstraat in Stavoren. Door de genealogie ontmoet je nog eens iemand...

          Met vriendelijke groet,

          Douwe Stellinga

          Message 4 of 11 , Oct 27, 2009
            Dag Douwe en Nynke,

            Ik dacht eerst dat de "thuis" (home) van Douwe en Trijntje (Ridgewood, New York) was fout ingeshrijven in de text van de manifest van 1932. Toen zij in Amerika eerst gekomen, 1907, gingen zij naar New Jersey. Ik weest dat daar een dorp Ridgewood, Bergen County, daar ligt waar veel Nederlanders woende. In deze buurt zoeken en dit heb zien:

            In het censuses van 1)1910, 2)1920, 3)1930:

            1) Ridgewood, County of Bergen, New Jersey, USA
            -David Stilgar, 34 jaar oud, gehuwd 13 jaar, geboren te Holland, aankomst jaar 1907, werkman (laborer)
            -Trina, vrouw, 43 jaar oud, 4 kinderen geboren, 2 nog in leven
            -Gertrude, dochter, 12
            -Charles, zoon, 6

            2) Ridgewood, County of Bergen, New Jersey, USA
            -David Stilger, 44 jaar oud, geboren te Holland, aankomst 1908, bezitter van een "ash remover company" (zeker van schoorstenen)
            -Trina, vrouw, 52 jaar oud, geboren te Holland
            -John Snyder, 29, schoonzoon, geboren te Holland, werkt met David
            -Gertrude Snyder, 21 jaar oud, huisvrouw
            -Charles Stilger, 16, zoon

            3) Ridgewood, County of Bergen, New Jersey, USA
            -David Stilger, 54 jaar oud, geboren te Holland, werkman
            -Catrina, vrouw, 64 jaar oud, geboren te Holland
            -Charles, zoon, 26 jaar oud, schieden, geboren te Holland, vrachtrijder
            -Gertrude Synder, dochter, 31 jaar oud, gehuwd, geboren te Holland, huishoudster bij een andere familie
            -Gertrude Snyder, kleindochter, 9 jaar oud, geboren te Holland

            Ik denk dan dat Douwe en Trijntje daar beide zijn overleden. Misschien een vraag op de Bergen County, New Jersey genealogy website doen? http://boards.rootsweb.com/localities.northam.usa.states.newjersey.counties.bergen/mb.ashx

            Ik zal verder zoeken.

            groetens,

            John

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Douwe" <douwe@...> wrote:

> [...]
            >
            > Weer erg bedankt voor je zoeken en vinden. Ik ben met een echtpaar Visser uit Stavoren bezig over het adres van Douwe Stellinga aan de Smidstraat in Stavoren. Door de genealogie ontmoet je nog eens iemand...

          • Douwe
            Message 5 of 11 , Oct 27, 2009
              Dag John,

              Dank je voor je zoektocht. Dit zou betekenen, dat Stellinga in New jersey is veranderd in Stilgar of Stilger. Ik ga die vraag op de website die je noemt zeker stellen. Ik ben zeer benieuwd.
              Nogmaal dank!

              Douwe Stellinga

              Message 6 of 11 , Oct 27, 2009
                Hi John,

                That’s great!

                I wondered about the New York/New Jerwsey thing as well. New Jersey seemed
                more likely, but apparently there’s a Ridgewood both in New York and New
                Jersey; I searched both states, but to no avail ! Although I did come across
                Charles Stilger, but it didn’t ring any bells :-)

                A slight correction though: granddaughter Gertrude was born in New Jersey.

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

[...]

                --- In Friesland-genealogy <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>

              • Douwe
                Message 7 of 11 , Oct 28, 2009
                  Hi John,

                  Het lukt mij niet op de door jou genoemde site van Bergen NJ een vraag te posten. Zou jij dat voor mij wel kunnen doen?

                  met vriendelijke groet,

                  Douwe

> [...]

                  uit Stavoren bezig over het adres van Douwe Stellinga aan de Smidstraat in
                  Stavoren. Door de genealogie ontmoet je nog eens iemand...

                • frysk48
                  Message 8 of 11 , Oct 28, 2009
                    Hallo Douwe en Nynke,

                    Ja, dat kan ik wel doen. Is het goed dat ik dat in de weekeind doen? Ik moet nu weg voor een paar dagen.

                    Nynke, you are correct. Gertrude Snyder, kleindochter, geboren te New Jersey. And thanks for all you do on this Fryslan group!

                    mvg,

                  • Douwe
                    Message 9 of 11 , Oct 28, 2009
                      Hi John,

                      Thank you. I can write to you in English, if you want me to? I thought you might prefer Dutch to keep your ability to communicate in Dutch going...

                      Regards

                      Douwe
> [...]

                      > Het lukt mij niet op de door jou genoemde site van Bergen NJ een vraag te posten. Zou jij dat voor mij wel kunnen doen?

                    • Douwe
                      Message 10 of 11 , Oct 29, 2009
                        Dag John en anderen,
                        Ik kreeg van de Noordamerikaanse dutchgenealogy groep het volgende antwoord:

                        According to the World War I draft card Douwe changed his name to David Stelger. It appears his children Jelmer (Charles) and Tjerkje (Gertrude) used that surname and are listed in the US Social Security Death Index. This is a family I don't have in my compilation of "Northern New Jersey Dutch Immigrants," so I will be interested in information on the immigrant family. I have seen their available Genlias births and marriages, as well as US census records. I'll have to ask my father if they knew this family as his family, also Dutch immigrants, lived in Ridgewood in the early 1900s.
                        Jim de Waal Malefyt

                        \Ik wilde jullie dit niet onthouden

                        Met vriendelijke groet,

                        Douwe Stellinga

> [...]

                        > Weer erg bedankt voor je zoeken en vinden. Ik ben met een echtpaar Visser uit Stavoren bezig over het adres van Douwe Stellinga aan de Smidstraat in Stavoren. Door de genealogie ontmoet je nog eens iemand...

                      • Douwe
                        Message 11 of 11 , Oct 31, 2009
                          Hi John,

                          You wrote "Charles, zoon, 26 jaar oud, schieden, geboren te Holland, vrachtrijder". You meant that he was divorced, didn't you? To whom was he married? Did they have children?
                          Are you sure about their new name Stelger? Googling I can find Stilger, even a Charles Stilger, but no Stelger or Stilgar (in connection with genealogy). Is this possibly "our" Charles Stilger/ Stelger: LOUISE STILGER Private, daughter of CHARLES STILGER and EVA EHALT???

                          Regards

                          Douwe