aldfaer

  • Jan
    Message 1 of 20 , Oct 25, 2009
      een vraag over Aldfaer
      ik heb verschillende stambomen in het programma staan
      laatst per ongeluk in 1 van de stambomen een oudere veiligheidskopie geopend en daar mee verder gegaan.
      kan ik die gegevens over kopieren naar de laatste veiligheids kopie.
      en zou het verstandig zijn alle oude veiligheids kopien te bewaren of beter iedere keer de vorige verwijderen
      Jan v Zandbergen
      Message 2 of 20 , Oct 27, 2009
        Jan,

        Een veiligheidskopie is bedoeld om je gegevens veilig te stellen en daar zou
        je dus NOOIT in moeten werken.

        Je kunt aan de extensie van een Aldfaer-bestand zien of het om het
        “reguliere” database-bestand gaat (ALDF) of om een veiligheidskopie (ALX).
        Je moet dan uiteraard wel zorgen dat extensies van bestanden zichtbaar zijn!

        Het is verstandig om deze bestanden op verschillende locaties (mappen) op je
        computer te bewaren, dan kun je je ook niet vergissen.

        Bij de Instellingen van Aldfaer kun je opgeven dat je bij afsluiten van het
        programma automatisch een veiligheidskopie wilt laten maken en ook hoeveel
        er bewaard moeten blijven. Dan hoef je dus niet handmatig oudere
        veiligheidskopieën te verwijderen.

        Als je in de personenlijst sorteert op de wijzigingsdatum en je weet ookop
        welke datum je de veiligheidskopie bent gaan gebruiken, kun je zien bij
        welke personen je het gegevens hebt aangevuld. Als het personen uit één tak
        zijn, zou je daar een groep van kunnen maken, die als Gedcom exporteren en
        deze vervolgens weer importeren in de Aldfaer-versie waar je mee wilt
        werken. Vervolgens een check op dubbele personen uitvoeren en dan zou het
        weer redelijk moeten kloppen….

        Er bestaat een programmaatje Gedcompare waarmee je gedcoms kunt vergelijken.
        Dat is te downloaden van de Aldfaer-site. Misschien kun je de
        Gedcompare-helpdesk vragen of dat programma gebruikt kan worden om bepaalde
        gegevens er uit te filteren.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 20 , Oct 27, 2009
          hartelijk dank
[...]

          __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4547 (20091027) __________

          http://www.eset.com

        • Douwe
          Message 4 of 20 , Oct 7, 2012
            Dag allemaal,

            Ik gebruik al jaren Excel in combinatie met Word. Aan iedere belangrijke naam in de Excel-file koppel ik via een hyperlink een Word-document met dezelfde naam. Verder (in Excel) via de optie "Opmaak" - celeigenschappen verbind ik door het maken van een lijntje ouders met kinderen. Dat gaat perfect. Je kan inzoomen en uitzoomen, je kan een link naar websites invoegen/ "in-kopieren" (Word en Excel) , je kan in het Word-document foto's invoegen, documenten uit websites invoegen, kortom ik ben zeer tevreden over deze werkwijze en heb weinig tot 0 problemen.
            Ik vind een speciaal genealogie-programma totaal overbodig en abslouut niet nodig....

            met vriendelijke groet,

            Douwe Stellinga

            Message 5 of 20 , Oct 7, 2012
              Dag Bert,

              Heb je al eens geprobeerd om het tussenvoegsel te veranderen met/bij
              STAMBOOM-ONDERHOUD-TUSSENVOEGSEL ?
              Waarschijnlijk heb je in het begin een fout gemaakt, of een fout laten
              staan. Hoe je al die 20.000 tussenvoegsels moet veranderen weet ik niet.

              Sterkte, Lineke Bijlsma

[...]

              .

              Om uw abonnement te beindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

              -----
              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 2012.0.2221 / Virusdatabase: 2441/5314 - datum van uitgifte:
              10/06/12
            • Bert Westra
              Message 6 of 20 , Oct 7, 2012
                Hallo Lineke,

                Als ik in "onderhoud" het tussenvoegsel ga wijzigen neemt het programma volgens mij alles mee, dus ook die tussenvoegsels die niet veranderd moeten worden. Als ik van der Jager in de Jager wijzig verandert ook van der Wal in de Wal. Het probleem ligt iets complexer. Ik heb alles in één keer veranderd (dagtaak) maar nu zie ik weer ongevraagde wijzigingen. Het moet toch mogelijk zijn dat, na het opslaan, alles zo blijft en niet in een andere vorm  teruggkomt. In ieder geval bedankt voor het meedenken.

                Gr,
                Bert

                ________________________________

[...]

                mailto:Friesland-genealogy-unsubscribe%40yahoogroups.com
                Yahoo! Groups Links

                -----

                Message 7 of 20 , Oct 7, 2012
                  Bert,

                  Het lijkt een beetje in de richting van een corrupte database te wijzen en dat zou ik aan de Helpdesk van Aldfaer voorleggen…..

                  Aan de andere kant, het aantal tussenvoegsels is over het algemeen niet zo groot, dus je zou het misschien via het menu Stamboom > Onderhoud > Tussenvoegsels kunnen oplossen.

                  Als je in die lijst op een tussenvoegsel klikt en vervolgens op Zoek (rechtsboven), dan krijg je in het rechterdeelscherm als resultaat een lijst met alle namen waar dat tussenvoegsel is gebruikt. Als daar structureel het verkeerde tussenvoegsel staat, kun je de betreffende tussenvoegsel-tekst aanpassen (even op dubbelklikken en de tekst in het pop-up schermpje aanpassen) naar de gewenste tekst. Daarmee pas je dus in één keer alle tussenvoegsels aan die het resultaat waren van de zoekactie.

                  Voor de zekerheid zou ik wel een “merkteken” aan de gewijzigde tussenvoegseltekst toevoegen (bijv een x ervoor), totdat je alle tussenvoegsels hebt behandeld. Vervolgens opnieuw de tussenvoegsel-teksten doorwerken om die x te verwijderen.

                  Succes.

                  Met vriendelijke groet,

                  Nynke van den Hooven.

                  Gecontroleerd door AVG - <http://www.avg.com> www.avg.com
                  Versie: 2012.0.2221 / Virusdatabase: 2441/5314 - datum van uitgifte:
                  10/06/12

                • Henk Dijkstra
                  Message 8 of 20 , Oct 7, 2012
                    Vreemd, ik ken dit probleem helemaal niet. Hoewel ik al jaren Aldfaer gebruik en ik mag wel zeggen zeer tot genoegen.
                    Mogelijk is het probleem een kwestie van notatie.
                    Ik gebruik bij de naam Van den Berg als notatie: Berg, van den.
                    bij de naam Van der Wal: Wal, van der
                    bij de naam De Jager: Jager, de.

                    zit het probleem soms hierin ??

                    m.v.g.

                    Dijkstra, Henk.

                    (houdt zich bezig met Dijkstra, in NO-Friesland)

                    Message 9 of 20 , Oct 7, 2012
                      Hallo Bert,

                      Volgens mij heeft Henk Dijkstra gelijk. Bij het verkeerd invoeren van voor- en achternamen gaat Aldfaer zelf tussenvoegsels aanmaken. Dan ontstaan er dubbele tussenvoegsels.

                      Voorbeeld:

                      De naam Jan de Jager moet worden ingevoerd als:

                      Achternaam: Jager(eerste naamregel)

                      Voornaam: Jan de (tweede naamregel)

                      Als je het anders doet (achternaam: de Jager op de eerste regel en dan voornaam Jan op de tweede regel), dan gaat Aldfaer "spoken".

                      Met vriendelijke groeten,

                      Klaas Pera

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Henk Dijkstra" <dijkstrahenk@...> wrote:

> [...]
                      >
                      > m.v.g.
                      >
                      > Dijkstra, Henk.
                      >
                      > (houdt zich bezig met Dijkstra, in NO-Friesland)
                    • Hinke
                      Message 10 of 20 , Oct 7, 2012
                        Nu gebruik ik al jaren Aldfaer en Aldfaer heeft toch een speciaal vakje
                        voor het tussenvoegsel? Eerste regel, eerste vakje familienaam, eerste
                        regel tweede vakje tussenvoegsel. Tweede regel eerste vakje voornaam,
                        tweede regel tweede vakje roepnaam.
                        Of gebruik ik zo'n oude versie dat ik nodig moet up-daten?:-\

                        In ieder geval heb ik geen problemen met dingen die automatisch veranderen.

                        groet, Hinke Woudt-Westra.

                        Message 11 of 20 , Oct 7, 2012
                          Nee hoor, Hinke, geen update nodig ;-)

                          Het tussenvoegsel heeft een “eigen” veld, anders zou het ook niet mogelijk
                          zijn om dat via het “Onderhoud” aan te passen.

                          Aldfaer gaat niet “spoken” als je het tussenvoegsel voor de achternaam
                          neerzet. Je zult dan toch écht het tussenvoegsel nóg een keer in het
                          tussenvoegselveld moeten typen om dubbele tussenvoegsels te genereren.

                          Om kort te gaan: zoals alle computerprogramma’s laat Aldfaer keurig zien wat
                          er ingevoerd is. Maar als informatie op andere plaatsen wordt ingevoerd dan
                          bedoeld, dan ziet de uitvoer er niet uit zoals (de gebruiker) verwacht. Dat
                          lijk me eerder een probleem tussen stoel en computer, dan een
                          programma-fout….

                          In het geval van “Bert’s tussenvoegsel-probleem” lijkt er echter iets heel
                          anders aan de hand te zijn. Hij heeft (ooit) de namen en tussenvoegsels
                          correct ingevoerd, maar -voorzover ik begrijp- heeft Aldfaer ineens besloten
                          om de gebruikte voorvoegsels door elkaar te husselen…. En dat wijst m.i.
                          eerder op database-corruptie dan programma- of gebruikersfouten. Dan
                          “spookt” het pas echt!

                          Met vriendelijke groet,

                          Nynke van den Hooven

> [...]

                          > Als je het anders doet (achternaam: de Jager op de eerste regel en dan
                          voornaam Jan op de tweede regel), dan gaat Aldfaer "spoken".

                        • yvonne schriek
                          Message 12 of 20 , Oct 8, 2012
                            Hallo Bert en Nynke,

                            ik heb al meer als een jaar zo'n soort zelfde probleem in alle velden. Zet
                            bv bij persoon gegevens zoals "is altijd ongetrouwd gebleven" is na opslaan
                            weg en staat dan bij een ander persoon foto's zijn weg of staan ergens
                            anders enz.
                            Heb dit maanden geleden al opgenomen met iemand van Aldfaer en die zijn
                            zelfs in mijn pc geweest om dingen te veranderen.Maar is niet gelukt. Nu
                            moet ik zeggen dat ik ervoor goed met het programma werkte en dat alles
                            goed ging.

                            Als hiervoor ooit een oplossing komt of iemand zijn probleem kan oplossen
                            hoor ik het graag.

                            Groetjes Yvonne

                            Op 7 oktober 2012 19:41 schreef Nynke van den Hooven <
                            nynkevandenhooven@...> het volgende:

                          • P. Dillingh
                            Message 13 of 20 , Oct 8, 2012
                              Ik heb steeds gewoon het voorvoegsel voor de achternaam gevoegd.
                              Tot nu toe zonder probleem. Bij welke uitdraai ook.
                              Pyt

                            • klaaspera
                              Message 14 of 20 , Oct 8, 2012
                                Hallo Hinke,

                                In het begin moest ik erg wennen aan het aparte vakje voor tussenvoegsels rechtsboven. Dat zag ik helemaal over het hoofd, want het was nieuw. Ik zag alleen maar de achternaam staan, dus tikte ik de tussenvoegsels weer in bij de voornaam. Het resultaat is dan, dat de tussenvoegsels dubbel komen te staan. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Het ziet er ook niet uit trouwens.

                                Met vriendelijke groeten,

                                Klaas Pera

                                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <wouwes@...> wrote:

> [...]
                                > Of gebruik ik zo'n oude versie dat ik nodig moet up-daten?:-\
                                >
                                > In ieder geval heb ik geen problemen met dingen die automatisch veranderen.

                              • Marjolijne
                                Message 15 of 20 , Oct 8, 2012
                                  Er gebeuren wel meer vreemde zaken als je Aldfaer uitvoert en weer invoert. Zo waren bij een lid van onze werkgroep opeens alle huwelijken gewijzigd. Zo trouwde haar man met een een betovergrootmoeder van haar. Alle huwelijksdata waren verdwenen en bij een aantal mensen waren de koppelingen naar man/vrouw en/of kinderen weg.
                                  Zij heeft daarover contact opgenomen met Aldfaer, maar nooit antwoord gehad.

                                  Inmiddels is de zaak opgelost: ze werkt met een ander programma en niet meer met Aldfaer.

                                  Marjolijne

                                  Message 16 of 20 , Oct 8, 2012
                                    Neem toch GensDataPro

                                    Nooit problemen en ik werk er toch al sinds 1985 mee.

                                    Probeer eens eens de Demoversie

                                    http://gensdatapro.ngv.nl/

                                    Met vriendelijke groet
                                    Anton Musquetier
                                    http://altijdstrijdvaardig.nl
                                    Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
                                    van Friesland met ca. 234.000 familienamen,
                                    ook uit andere Provincies, en ca. 214.000
                                    gefotografeerde pagina's van kerkarchieven

> [...]

                                    > tussenvoegsels hebt behandeld. Vervolgens opnieuw de
                                    > tussenvoegsel-teksten doorwerken om die x te verwijderen.

                                    Versie: 2013.0.2677 / Virusdatabase: 2591/5816 - datum van uitgifte: 10/07/12

                                  • Marjolijne
                                    Message 17 of 20 , Oct 8, 2012
                                      We zijn al voorzien....

                                      Marjolijne

                                      Message 18 of 20 , Oct 8, 2012
                                        Hallo Pyt,

                                        Dat is ook een mogelijkheid bij Aldfaer. Het enige praktische probleem daarbij is, dat je een bepaalde naam lastig terug kunt vinden in de alfabetische personenlijst. Voorbeeld: Jan van der Molen staat bij mij vermeld onder de M en bij jou onder Van der Molen. Bij jou moet je dus eerst alle tussenvoegsels aflopen. Dat is geen probleem, als je maar een paar mensen hebt ingevoerd. Bij mij gaat het echter om duizenden namen.

                                        Hartelijke groeten,

                                        Klaas Pera

                                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. Dillingh" <pdillingh@...> wrote:

                                        > Ik heb steeds gewoon het voorvoegsel voor de achternaam gevoegd.
                                        > Tot nu toe zonder probleem. Bij welke uitdraai ook.
                                        > Pyt

                                      • P. Schakel
                                        Message 19 of 20 , Oct 8, 2012
                                          Mede genealogische zoekenden

                                          Denken jullie niet dat het tijd word dat er een goed programma is.

                                          Ik werk nu 12 jaar met HAZADATA en de nieuwster versies werken echt heel goed.

                                          geluk er mee
                                          P.Schakel.

> [...]

                                          > tussenvoegsels hebt behandeld. Vervolgens opnieuw de
                                          > tussenvoegsel-teksten doorwerken om die x te verwijderen.

                                        • sonja neyen
                                          Message 20 of 20 , Oct 8, 2012
                                            Middag
                                            gebruik al 10 jaar aldfaer naar volle tevredenheid.
                                            HAZADATA zal ook wel zo zijn problemen kennen, net als elk ander programma.
                                            Met ALDFAER nog nooit een probleem gehad wat niet op te lossen was, en je
                                            hebt ook altijd nog je Aldfaer backup die je zo terug kan zetten
                                            Al die 10 jaar EEN keer iets gehad wat meteen opgelost kon worden.
                                            Wij zeggen altijd RTM thuis, Read The Menu
                                            en dan lees je ook dat er een Aldfear hulp groep is waar je vragen kan
                                            stellen.
                                            Het is gewoon welk programma je zelf fijn vind en welke niet, beiden zijn
                                            niet slecht
                                            vr.gr
                                            Sonja Neyen