nieuwe grafstenen uit de kerk van Stavoren

  • hurkonides
    Message 1 of 7 , Oct 24, 2009
      L.S.

      Bij een opknapbeurt van de kerk van Stavoren zijn ruim 100 oude grafstenen tevoorschijn gekomen. Een schat aan inforamtie. Helaas is er van deze stenen maar een beperkt aantal in het koor komen te liggen. De rest is opgeslagen.

      De teksten zijn opgenomen door het Genealogysk Wurkferbân van de Fryske Akademy. Ik ga overleggen om de teksten ook op mijn website gepubliceerd te krijgen, maar dat kan nog even duren.

      www.walmar.nl/inscripties/asp

      Groet

      Hessel
    • backfiremillie
      Message 2 of 7 , Oct 24, 2009
        Hallo Hessel,

        Uit welke periode zijn die stenen?
        Ik heb nogal wat "roots" in die hoek liggen.

        Mvg

        Hans

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hurkonides" <hessel@...> wrote:

> [...]
        >
        > De teksten zijn opgenomen door het Genealogysk Wurkferbân van de Fryske Akademy. Ik ga overleggen om de teksten ook op mijn website gepubliceerd te krijgen, maar dat kan nog even duren.

      • hurkonides
        Message 3 of 7 , Oct 24, 2009
          Hallo Hans,

          De oudste schijnt van rond 1530 te zijn. De laatste neem ik aan van rond 1800. Volgens mijn bron Melle Koopmans zijn een aantal families generaties lang te volgen en is er ook verwantschap met Holland te zien

          Hessel
        • Janny van der Meer- de Vries
          Message 4 of 7 , Oct 24, 2009
            Hallo Hessel
            Mijn oom Harm de Vries heeft jaren gewerkt als fotograaf voor de Friese Akademie hij heeft veel grafstenen gefotografeerd in heel friesland
            als  ze de foto's in het archief  bewaard hebben kun je het  misschien gebruiken
            Groeten  Janny van der Meer

            ________________________________

            Message 5 of 7 , Oct 24, 2009
              Hoi Hessel en Janny,

              Dat klinkt interessant. Ik heb tot nu toe van mijn oma's (jullie noemen dat Beppe toch?)van mijn vaders kant tot ongeveer 1654. Daarbij is de verre familie van mijn moeder afkomstig van Noord-Brabant ook bij slag om Warns betrokken geweest (aan de "verkeerde" kant dan). Die kwamen deels ook uit Holland, maar dat speelde ergens in 1345. Ik kwam daar achter omdat er vier of vijf familieleden (ridders) gelijktijdig overleden op dezelfde dag (dat is een tragisch ongeval of het heeft met gevechtshandelingen te maken). Met Wikipedia ben je er dan snel achter wat er toen gebeurd is.

              Ik ben heel benieuwd. Als er nu al wat on-line is, waar is dat te zien?

            • hurkonides
              Message 6 of 7 , Oct 24, 2009
                Hallo Hans

                Ik heb de inscripties nog niet en er wordt nog aan gewerkt. Dus er staat nog niets online

                Hessel
              • hurkonides
                Message 7 of 7 , Nov 5, 2009
                  L.S.

                  Vandaag de eerste portie grafschriften van Stavoren er op gezet. Zal nog wel het een en ander gecorrigeerd moeten worden. Plus 10-tal foto's.

                  http://www.walmar.nl/inscripties.asp

                  Groet

                  Hessel de Walle