Re: [Friesland-genealogy] Eenshuistra

  • Cor
    Message 1 of 2 , Oct 16, 2009
      Hallo Jan,

      Vleer zit verweven met Nijdam, afkomstig van de Vleerbosch,
      noord van Oldeboorn.
      Nijdams die o.a. op Nijdamstra-state woonden kregen soms de
      naam Nieuwdam.
      Waarsch. omdat de ambtenaar Nij te fries vond en er
      eigenhandig Nieuw van maakte.
      Nijdam kwam van de Nije dam bij de state vlakbij Irnsum
      aan de weg naar Grouw.

      In 1811 is er 1 Zeinstra aangemeld en daar stam ik van af.
      Mijn voorvader tekende met een S !!!
      En 6 x Seinstra waarvan de families west van Leeuwarden
      de meesten naar een Z omschakelden.
      Zeker de R.K. tak daar.
      Richting Jubbega is wel met een S.

      Sijnstra, Sienstra etc. komt ook voor.

      Gr. Cor Seinstra

      Subject: [Friesland-genealogy] Eenshuistra

      Hallo Allemaal,
      Bij de discussie rond Jinshuzen onlangs is de naam Eenshuistra gevallen.
      lBij raadpleging van het aantekenboek van Bonne Hylkes Dijkstra het vol-
      gende gevonden: Van 1708 tot 1748 woonde daar Claas Clases;
      Van 1758 - 1798 Pieter Clases, In 1798 Claas Pieters.Het gaat hier om de
      plaatsen
      34 ( 26 bunder met woning) en 35 (22 bunder zonder woning).
      De naamsaanname in 1811 heeft de ambtenaar van het voorgestelde
      (Jinshuistra?)
      Eenshuistra gemaakt.
      In 1950 woonden er ook nog andere families Veldstra en (Pieter Gerrits?)
      Hofstra.
      Er zijn wel meer strubbelingen geweest in 1811 bij de naamsaanname Er
      schiet
      mij nu maar één te binnen Vleer Vlier.(Later Vleer geworden)

      Vr.gr. Jan Dijkstra.