ouders Hilke Molles?

  • Douwe
    Message 1 of 16 , Oct 13, 2009
      Dag allemaal,
      Op Tresoar vond ik onderstaand huwelijk. Kan iemand mij vertellen, wie de ouders dan wel zijn... Of hoe vind ik die?
      groet
      Douwe Stellinga

      Schoterland, huwelijken 1771
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 mei 1771 in Nieuwehorne
      Man : Hilke Molles
      Vrouw : Hiltje Jans
      Opmerking : met consent van de wederzijdse ouders
      Gestandaardiseerde namen: HIELKE MOLLES en HILTJE JANS
      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Hoornsterzwaag Jubbega Schurega Oudehorne, Nieuwehorne 1729-1811, Inventarisnr.: 601

    • Hilda H. Smit-Brouwer
      Message 2 of 16 , Oct 13, 2009
        Dag Douwe,

        Hielke of Hijlke Molles (de Vries) werd geboren te Kortezwaag 15-05-1743, gedoopt Kortezwaag 19-05-1743 en overleden te Steggerda 30-03-1818, keuterboer van beroep. Zoon van Molle Ottes en Antie Johannes. Echtgenoot Hiltje Jans is bij minder bekend maar zij overleed te Oldeholtpa op 06-09-1827 in het huis no. 29.
        Het echtpaar kreeg 9 kinderen, allen gedoopt te Steggerda. (doopboeken Tresoar)

        Groetjes, Hilda H.

        History is a continuing dialogue between the present and the past.
        www.smit-brouwer.uwstamboomonline.nl (oftewel "Het verleden tot leven verwekt")

        Message 3 of 16 , Oct 13, 2009
          Dag Hilda,
          Heel erg bedankt voor de info. Heerlijk is dat als je weer verder kunt....

          Message 4 of 16 , Oct 14, 2009
            Medespeurders,

            Het is weer winter in Minnesota (wel een maand te vroeg), dus maar weer speuren naar familie. Afgelopen weekend kwam ik ene Wytske Ottes tegen, een voorouder van mijn moeder (Wobbigje Jelles wiens grafsteen in Nijeholtwolde vorig jaar werd gerestaureerd
            was een kleindochter).

            Wytske Ottes was een zuster van Molle Ottes genoemd in het onderstaande bericht. Wie weet er meer van deze familie af, anders dan namen van de gezinnen? Via een medespeurder kwam ik erachter dat Wytske Ottes wel heel erg goed in de slappe was zat toen ze het laatste loodje legde (fl 30,000 in contanten en obligaties en tien huizen boederijen). Ik ben wel heel erg benieuwd to wat voor familie deze Wytske Ottes behoorde, wat de beroepen waren van de broers, vader, etc. Heeft iemand enig idee?

            Helaas is het fortuin over de jaren opgeraakt - even rekenen levert op dat de erfenis in huidig geld een slordige 20 miljoen zou zijn geweest, genoeg om een feestje te geven :-). Wat jammer toch!

            Folkert

            Message 5 of 16 , Oct 15, 2009
              Was Wijstke wel een zuster van Molle Ottes?
              Geen doop gevonden, wel die van Molle: Gedoopt op 31 december 1693 in Langezwaag als zoon van Otte Tammes.
              Otte Tammes trouwde in 1690 met Jaukje Molles, gedoopt in 1661 te Langezwaag als dochter van Molle Beerns. Jaukje zal voor 1697 overleden zijn, daar Otte dan op 16 januari hertrouwd met Trijntje Wybes van Kortezwaag.
              Uit het 2e huwelijk nog één dochter in de doopboeken: Eebel Ottes gedoopt 11-09-1701 Langezwaag.

              Otte Tammes was in 1698 voor 7/24e deel eigenaar van stem nr. 8 te langezwaag.
              In 1728 is zijn zoon Molle Ottes gebruiker van stem nr. 11(de helft van Grietje Foockes).

              Ik hoop dat dit weer aanknopingspunten oplevert,
              vriendelijke groeten,
              Jan de Vries
              http://jandevries.woelmuis.nl/

              Message 6 of 16 , Oct 17, 2009
                Bedankt voor de reacties Jan, Tony and Douwe,

                Van Wijtske Ottes heb ik ook geen geboorte datum kunnen vinden, maar de volgende gegevens zijn wel bekend en zouden kunnen leiden tot de conclusie dat ze een zuster was van Molle Ottes:

                In 1763 koopt Wijtske een stuk land van Ebeltie Ottes, weduwe van Jannes Garrits en van Trijntien Jannes en haar man Dirck Roelofs, allen wonende te Oldetrijne - Ebeltie Ottes was dus uit Lippenhuizen naar Oldetrijne verhuisd; Wijtske woonde

                In de boedelverdeling van 1771 worden de volgende individuen vernoemd als schuldlastigen mbt obligaties:

                Tamme Molles (zoon van Molle Ottes) en Lutsje Jacobs;

                Joukje Molles (moeder van Molle Ottes) en echtgenoot van Otte Tammes, vader van Molle Ottes

                Molle Ottes en Antien Johannes, met wie Molle was getrouwd

                Het vermoeden is sterk dat er een sterke familie verband bestaat; daarbi komt ook nog dat Otte Tammens een derde keer is getrouwd, en wel met Tjitske Gerbens. Wijtke zou een dochter uit dat huwelijk kunnen zijn.

                Hopelijk heeft iemand verder annknopingspunten?

                Folkert

> [...]

                > Helaas is het fortuin over de jaren opgeraakt - even rekenen levert op dat de erfenis in huidig geld een slordige 20 miljoen zou zijn geweest, genoeg om een feestje te geven :-). Wat jammer toch!

              • Appy de Vries
                Message 7 of 16 , Oct 18, 2009
                  Hallo Folkert;
                  Heb hier ook nog een Wytske Ottes,
                  geboren c.a. 1700,overl.,tussen 1728-1748,
                  dochter van; Otte IJbles en Tietske Jans
                  Lippenhuizen,gehuwd c.a. 1725 Sake Jentjes
                  [boer] geb.c.a.1700 overl.,na 03 -1758
                  dochter;
                  Hanske Sakes c.a.1725 Lippenhuizen.
                  Ik weet dit is vaag maar,
                  je weet het maar nooit toch?
                  bron; ''Hoe het in één familie kan verkeren!''
                  J.P.Coehoorn [tresoar].
                  folle groetsjes út it Heitelân fan
                  Appy.

                  Message 8 of 16 , Oct 18, 2009
                    Hey Appy,

                    Bedankt voor de suggestie. Deze Wytske kan het niet zijn omdat ze in 1747 zou zijn overleden (?) volgens de gegevens verstrekt door een medespeurder - 'mijn' Wytske's boedelscheiding was van 1771. Ik ga wel even deze familie onderzoeken en kijken of er in de boedelscheiding ook individuen worden genoemd uit deze familie. Resultaten zal ik hier 'posten'.

                    Folkert

                    ..> wrote:

> [...]
                    > de erfenis in huidig geld een slordige 20 miljoen zou zijn geweest, genoeg
                    > om een feestje te geven :-). Wat jammer toch!

                    ------------ --------- --------- ------

                    Genealogy yn Fryslân: http://www.genealog y-yn-fryslan. nl.

                    http://groups. yahoo.com/ group/Friesland- genealogy

                  • Douwe
                    Message 9 of 16 , Oct 18, 2009
                      Dag Folkert,

                      Ik heb geen derde huwelijk van Otte Tammes kunnen vinden met Tjitske Gerbens!

                      Je schrijft: "daarbij komt ook nog dat Otte Tammens een derde keer is getrouwd, en wel met Tjitske Gerbens. Wijtke zou een dochter uit dat huwelijk kunnen zijn."
                      Je hebt je - denk ik - vergist met deze:

                      "Opsterland, huwelijken 1803
                      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 mei 1803 in Langezwaag
                      Man : Otte Tammes afkomstig van Langezwaag
                      Vrouw : Tjitske Girbes afkomstig van Langezwaag
                      Gestandaardiseerde namen: OTTE TAMMES en TJITSKE GERBENS
                      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                      Trouwregister Hervormde gemeente Langezwaag Kortezwaag Luxwoude 1723-1811, Inventarisnr.: 564"

                      Laat me even weten als je wel een derde huwelijk hebt, aub,

                      met vriendelijke groet,

                      Douwe

                      Message 10 of 16 , Oct 18, 2009
                        Dag allemaal,
                        Ter aanvulling op mijn voorgaande mail:
                        met vriendelijke groet,
                        Douwe

                        **Otte Tammes 1757

                        geboren: 18-9-1757

                        vader: Tamme Molles

                        moeder: Lutske Jacobs

                        gedoopt: 25-9-1757 Kortezwaag

                        gehuwd: Tjitske Girbes 1-5-1803 Langezwaag

                        kinderen: * , †

                        overleden: 14-11-1837 Opsterland, weduwnaar 69 jr;

                        bijzonderheden:

                        Nationale Telefoongids 2008:

                        Opsterland, dopen, geboortejaar 1757, doopjaar 1757Dopeling: OtteGeboren op 18 september 1757Gedoopt op 25 september 1757 in KortezwaagKind van Tamme Molles en niet genoemde moederGestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):Dopeling : OTTE of OTJEVader : TAMME MOLLESBron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)Herv. gem. Langezwaag, Kortezwaag en Luxwoude, doop 1723-1811Inventarisnr. : DTB 562 Opsterland, huwelijken 1803Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 mei 1803 in LangezwaagMan : Otte Tammes afkomstig van LangezwaagVrouw : Tjitske Girbes afkomstig van LangezwaagGestandaardiseerde namen: OTTE TAMMES en TJITSKE GERBENSBron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)Trouwregister Hervormde gemeente Langezwaag Kortezwaag Luxwoude 1723-1811Inventarisnr.: 564

                        Langezwaag, deel 1 folio 10 verso
                        Bos, Otte Tammes van de, Kortezwaag

                        Overlijdensakte Opsterland, 1837Aangiftedatum 14 november 1837, blad nr. 33Otte Tammes van den Bos, overleden 13 november 1837, 69 jaar, manWeduwnaar

                      • Folkert Breitsma
                        Message 11 of 16 , Oct 18, 2009
                          Douwe (en anderen),

                          Molle Ottes is volgens de stamboom van Kreulen (http://www.kreulen.com/gen/krikke/krikke-txt.htm#I263
                          een zoon van Otte Tammes en Joukje Molles. Otte Tammes zou de zoon van Tamme Everts en Wijtske Oenis.

                          Opsterland, huwelijken 1662
                          Vermelding: Derde proclamatie op 6 maart 1662
                          Man       : Tamme Everts afkomstig van Langezwaag
                          Vrouw     : Wytske Oenisdr afkomstig van Langezwaag

                          Dit feit zou ook een verdere bevestiging zijn dat Wijtske Ottes een dochter is van Otte Tammes en een half zuster van Molle Ottes.

                          Douwe, bedankt voor de verduidelijking van de relatie tussen Tamme Molles and Tjitske Gerbens. De moeder van Wijtske Ottes is duidelijk niet deze Tjitske Gerbens.

                          Message 12 of 16 , Oct 18, 2009
                            Dag Folkert,

                            Het is mij niet geheel duidelijk! Is Tamme Molles nu wel of niet 3 keer getrouwd?

                            groet

                            Douwe

                            Message 13 of 16 , Oct 18, 2009
                              Nee ik denk het niet - ik heb niet goed gekeken en had aangenomen dat de Otte Tammes getrouwd met Tjitske Gerbens dezelfde was als de vermoedelijke vader van Wijtske Ottes, maar er blijkt tenminste twee generaties tussen te zitten. De vernoedelijke vader van Wijtske Ottes was begoren rond 1665; de Otte Tammes die met Tjitske Gerbens was getrouwd werd in 1757 geboren.

                              Antwoord op je vraag - weet ik niet, maar zijn eventuele derde vrouw is beslist niet Tjitske Gerbens.

                              Groeten,

                              Message 14 of 16 , Oct 18, 2009
                                Dag Folkert,

                                Heb je wat aan een schema met de nazaten van Otte Tammes, voor zover ik ze weet? Ik stuur je dat dan wel op naar je privé-mail...

                                groet

                                Douwe

                                Message 15 of 16 , Oct 19, 2009
                                  Dag allemaal,Kan iemand mij helpen aan de ouders van onderstaande Sjoerd Douwes? Bij voorbaat dank, deze Sjoerd is een van mijn rechtstreekse voorouders via mijn beppe Trijntje Riemersma. Ik heb wel een kandidaat (Sjoerd Douwes, gedoopt op 29 juli 1742 in Britswerd, kind van Douwe Sijtzes, mr.kleermaker en Jens Jacobs), maar heb geen bewijs, dat dat de juiste personen zijn!met vriendelijke groet,Douwe StellingaBaarderadeel, huwelijken 1767Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1767Man : Sjoerd Douwes afkomstig van WieuwerdVrouw : Fokeltje Durks afkomstig van BritswerdGestandaardiseerde namen: SJOERD DOUWES en FOKELTJE DIRKSBron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)Trouwregister Hervormde gemeente Britswerd Wieuwerd 1681-1810Inventarisnr.: 68

                                • Chris van Dijkum
                                  Message 16 of 16 , Nov 12, 2010
                                    Dag Douwe,

                                    In een oud bericht (#48542) uit 2009 las ik dat je de ouders van Hiltje
                                    Jans, gehuwd met Hylke Molles (de Vries) zocht. Onlangs heb ik op
                                    familysearch de overlijdensakte (#162) van Hiltje Jans van 6-9-1827 te
                                    Weststellingwerf bekeken. Hierin wordt vermeld dat zij op 78 jarige leeftijd
                                    is overleden te Oldeholtpade, en geboren was te Nijhoorn (=Nieuwehorne) als
                                    dochter van Jan Hanses en Grietjen Jeips of Jeeps. Het patroniem van Jan is
                                    wat moeilijk te lezen, maar ik kan er niets anders van maken dan Hanses.
                                    Helaas is het huwelijk van deze ouders op de Tresoar site niet te vinden,
                                    noch de doop van een Hiltje als dochter van Jan Hanses in de periode
                                    1740-1759.

                                    Wat ik wel vind is het volgende huwelijk:

                                    Schoterland, huwelijken 1739
                                    Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 december 1739 in Nieuwehorne
                                    Man : Jan Hanzes afkomstig van Nieuwehorne
                                    Vrouw : Grijttje Harmens afkomstig van Nieuwehorne

                                    Met als gedoopte kinderen:

                                    Hans, ~ ?-8-1741, Oudehorne
                                    Harmen, ~21-6-1744, Oudehorne
                                    Tryn, ~ 23-3-1747, Oudehorne

                                    Bij de Quotisatiekohieren 1749, komt Jan ook voor:
                                    Jan Hanses, Schoterland
                                    Plaats: Nieuwehorne
                                    Omschrijving: boer
                                    Gezin volw: 2 en kind: 3

                                    Is Hiltje mogelijk een dochter van dit echtpaar geboren omstreeks 1749? Bij
                                    de 9 bekende kinderen van Hylke en Hiltje zijn de meeste vernoemingen
                                    duidelijk:

                                    Antje, grootmoeder vaderszijde
                                    Jan, grootvader moederszijde
                                    Molle, grootvader vaderzijde,
                                    Otte, oom vaderszijde
                                    Trijntje, ?
                                    Lense, oom vaderszijde
                                    Trijntje, ?
                                    Harman, ?
                                    Johannes, oom vaderszijde

                                    Opvallend is dat een kind vernoemd naar de grootmoeder van moederszijde niet
                                    bekend is. Aannemend dat Hiltje de dochter is van Jan Hanses en Grietje
                                    Harmens lijken Trijntje en Harman respectievelijk naar een tante en oom van
                                    moederszijde vernoemd te zijn.

                                    Hoewel een bewijs, nl de doop van Hiltje, ontbreekt lijkt zij een dochter te
                                    zijn van Jan Hanses en Grietje Harmens en is bij de overlijdensaangifte het
                                    patroniem van Grietje verkeerd opgegeven.

                                    Met vriendelijke groet,

                                    Chris van Dijkum