Jinshuzen

  • J. Dijkstra
    Message 1 of 2 , Oct 7, 2009
      Hallo allemaal.
      Mijn top. kaart nr 52 van Friesland geeft uitsluitsel.
      Aan de Terhernsterwei ligt het gehucht Henshuizen, met bushalte.Wikipedia zat dus maar voor de helft fout,het grootste deel was hun ontkomen.Ergens in mijn achterhoofd zit een andere naam voor dit gebied,genoemd naar een boerderij die daar heeft gestaan.Misschien, dat ik die nog ergens vindt.Op top.kaart 53 staat o.a. het Oldeboornse Henswoude.In het Fries was dat Jinswâlde, maar die namen zijn na 1815 allemaal verhollandst.In de friese spreektaal worden die noch zo uitgesproken .De huizen die er staan, worden Jinshuzen genoemd.Dit gebied is veel groter,een boerderij naast het aardgasstation heet ook nog Henswoude.Henshuizen en Henswoude liggen een flink stuk van elkaar verwijderd.Op een oude kaart had Appie de gehuchten rondom Oldeboorn gevonden, die ook hier staan vermeld.De familienaam Eenshuistra (ik heb gegevens) is ontstaan uit de friese naam Ienshuzen.(Holl. Eenshuizen). Als je ienshuzen snel uitspreekt , wordt het jinshuzen.
      Vr.gr. Jan Dijkstra

    • Cor
      Message 2 of 2 , Oct 7, 2009
        Jan, Hotze en anderen

        ten noorden van de Terhernsterdyk vind ik de namen
        De Marren en Henshuisterpolder.
        En vlak voor de nieuwe brug bij Terhorne:
        Kooipolder / Kooiplaats.
        Ten zuiden van de weg
        Heal Wei (boerderij o.i.d.) en Meskenwiersterveld.

        Misschien zeg je nu: o ja.
        Jan, jij hebt andere kaarten dan in mijn atlas, maar vermoedelijk
        allebei afkomstig van de Topogr. Dienst.
        Of nog eens zien bij www.hisgis.nl

        Hotze ook dank voor de bijdrage.

        Cor.

        Subject: [Friesland-genealogy] Jinshuzen