Sneuper blog update

  • hzijlstra
    Message 1 of 22 , Oct 7, 2009
      L.S.

      Nieuwe artikelen de laatste paar weken op het Sneuper blog:
      - Sailing Letters Journaal II in aantocht
      - Klokmakers te Dokkum
      - Letterhoeke Tresoar online
      - Werkgroep Maritieme Historie Fryske Akademy in Workum
      - Zoon Enno Doedes Star in de problemen
      - Aankondiging boek Munnekezijl
      - Sneuper september luidt najaar in
      - Kaart Leiden 1649 door Johan Blaeu nu ook digitaal
      - Elsevier Speciale Editie Japan met Titia Bergsma
      - Impressies Open Monumentendag Dokkum
      - Vervolg Genetische Genealogie in Nederland

      http://sneuperdokkum.blogspot.com

      Groetnis, Hans
    • hzijlstra
      Message 2 of 22 , May 20, 2010
        L.S.

        Nieuw op het Sneuper blog deze maand:
        - Journaal van Wytze Gerbens Hellinga 1794-1795
        - Sneuper Douwe Zwart uitgezwaaid bij Streekarchief
        - De voormalige Stichting Geslachten Zijlstra
        - Vrienden van De Sukerei
        - Wurkgroep Maritime Skiednis Fryske Akademy op bezoek in Dokkum
        - Criminele sententies en bewijsmateriaal in dossiers
        - Molenweekend Dongeradeel
        - Boek De oorlog een gezicht gegeven uitgereikt
        - Wolf gevangen in Friesland in 1596

      • pboltjes@planet.nl
        Message 3 of 22 , May 20, 2010
          Hallo Hans,

          Na aanleiding van het bericht over de werkgroep Maritieme Geschiedenis even het volgende:

          Op de website www.spanvis.nl, is Roelie onlangs begonnen met een pagina over opvarenden uit, voornamelijk, Friesland, overleden aan boord van Nederlandse schepen.

          Op de site doorklikken naar Historie van Friesland en dan Koopvaardij.

          Vriendelijke groet,

          Piet Boltjes

          Message 4 of 22 , Jun 8, 2010
            L.S.

            Nieuw op het Sneuper blog deze maand:
            - Oude foto's van Alberda/Meindersma familie te Ee
            - Nieuwe online maritieme bronnen
            - Oudheidkamer Mr Andreae te Kollum met nieuwe site
            - De Krant van Toen database met oude krantenartikelen
            - Nieuwe inventarissen archieven kerkelijke gemeenten en waterschap
            - Alde Fryske Tsjerken jarig
            - Museum het Admiraliteitshuis nu stichting
            - Impressies Wurkgroep Maritime Skiednis in Dokkum

            http://sneuperdokkum.blogspot.com/

            Groetnis, Hans
          • johanpetermels
            Message 5 of 22 , Jun 8, 2010
              Beste Hans en medespeurders,

              Met groot plezier weer kennis genomen van alle info die je geeft. Als eerst trok mijn aandacht naar de kaarten van de Friese grietenijen. Deze trof ik in het item "De Krant van Toen database met oude krantenartikelen"
              Op de kaart van Weststellingwerf zag ik weer het riviertje de Linde.

              Staat mij bij dat vroeger de "echte Friezen" niet huwden met Friezen "van onder de Linde". Kan iemand mij verklappen waarom dat was?
              En de Gietersen, lag daar ook een dergelijk fenomeen?

              Ik ben benieuwd.

              Late groet, Johan

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra" <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
              > - Alde Fryske Tsjerken jarig
              > - Museum het Admiraliteitshuis nu stichting
              > - Impressies Wurkgroep Maritime Skiednis in Dokkum

            • hzijlstra
              Message 6 of 22 , Jun 9, 2010
                Hallo Johan,

                Ik denk dat elke grensregio wel een dergelijke mythe heeft. Of dat nu de grens tussen Friesland en Overijssel of Friesland en Groningen is, evenals tussen Nederland en Belgie/Duitsland, enige animositeit zal er zijn. Niet echt bijzonder lijkt me. Het levert wel vaak aardige Volksverhalen op. Kijk er het boek van Waling Dijkstra maar op na: Uit Frieslands Volksleven of de Verhalendatabase van het Meertens Instituut.

                Groetnis, Hans

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
                > En de Gietersen, lag daar ook een dergelijk fenomeen?

              • Jaap Ruiter
                Message 7 of 22 , Jun 9, 2010
                  Hallo Johan,

                  zijnde een grensrivier wonen er niet veel Friezen 'onder' de Linde. Je
                  bedoelt waarschijnlijk de rivier de Tsjonger, die loopt zo'n beetje
                  langs de taalgrens door Friesland.
                  Jouw veronderstelling zal dan ook te maken hebben met deze taalgrens en
                  de 'tegenstelling' Fries - Stellingwerfs.

                  Groeten
                  Jaap Ruiter
                • johanpetermels
                  Message 8 of 22 , Jun 9, 2010
                    Beste Jaap en Hans,

                    Dank voor jullie reactie, ik ga eens zoeken. En, inderdaad Jaap, ik bedoelde de Tsjonger.

                    Met groet, Johan

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jaap Ruiter <j.a.ruiter@...> wrote:

> [...]
                    > Jouw veronderstelling zal dan ook te maken hebben met deze taalgrens en
                    > de 'tegenstelling' Fries - Stellingwerfs.

                  • hzijlstra
                    Message 9 of 22 , Oct 7, 2010
                      L.S.

                      Nieuw op het Sneuper blog en ook interessant voor Friezen buiten regio Noordoost:
                      - Sneuper Dokkum op Twitter en iPad
                      - Lezingenmiddagen 16 en 20 oktober bij Tresoar en Fryske Akademy
                      - Genealogiedag 23 oktober in Tresoar
                      - Noordoost Friezen in Gens Nostra en 11en30
                      - Online scans Burgerlijke Stand Friesland
                      - Fries Realisme: 25 jaar Fria in Admiraliteitshuis
                      - Historische wandkaarten online
                      - Noorderbreedte inspireert tot debat
                      - Oplage Sneuper naar 480
                      - Friezen als slaven in Barbarije
                      - Marten Posthumus, Herinneringen aan Rinsumageest
                      - Historisch tijdschrift Fryslân gelanceerd

                      Groetnis, Hans
                      http://sneuperdokkum.blogspot.com
                    • blauwe- parel
                      Message 10 of 22 , Oct 7, 2010
                        Bedankt Hans, interessant!

                        Margaret

                        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                        From: hzijlstra@...
                        Date: Thu, 7 Oct 2010 08:12:59 +0000

[...]

                        - Historisch tijdschrift Frysl�n gelanceerd

                        Groetnis, Hans

                        Message 11 of 22 , Nov 23, 2010
                          L.S.

                          De artikelen van de laatste maand op het Sneuper blog op een rijtje:

                          - Brieven familie Rosier bij Fries Scheepvaartmuseum
                          - Handgeschreven boek Ids Sippes Tjaarda uit 1797
                          - Album Amicorum Dokkumer Hector Livius van Altena
                          - Hallumer grafstenen blootgelegd
                          - Gevoel voor tijd
                          - Lidmatenboeken Noordoost Friesland in database Tresoar
                          - Lezing DNA en Genealogie op 24 november in Tresoar
                          - Lezing over Klooster Claercamp in Hiauster kerk
                          - Hervormde kerkelijke gemeenten Ferwerderadeel gehe...
                          - Dossier van de zaak Eije Wijkstra, 1929
                          - Register Persoonsnamen op De verdwenen eendenkooien Brantgum/Waaxens
                          - Silhouetportretten in Admiraliteitshuis Dokkum

                          Details op http://sneuperdokkum.blogspot.com

                          Groetnis, Hans
                        • Rogier Visser
                          Message 12 of 22 , Nov 23, 2010
                            Mijn overgrootvader, die bij de politiezat, heeft een boekje geschreven over
                            Eije Wijkstra. Misschien interessant, maar de tekst komt nu wel erg
                            gedateerd en niet bijster objectief over.

                            R. Visser - Moord in Viervoud. 1968.

                            Gr
                            Rogier

                            2010/11/23 hzijlstra <hzijlstra@...>

> [...]
                            > - Register Persoonsnamen op De verdwenen eendenkooien Brantgum/Waaxens
                            > - Silhouetportretten in Admiraliteitshuis Dokkum

                          • hzijlstra
                            Message 13 of 22 , Dec 8, 2010
                              L.S.

                              Inmiddels sinds de laatste post deze artikelen toegevoegd:
                              - Kwartaalblad Genealogie van CBG december 2010
                              - Harpoeniers en Robbenjagers uit Noordoost Friesland
                              - Letterlap en buste aanwinsten Admiraliteitshuis Dokkum
                              - WL3 als scheepsmodel
                              - Almanak Ferwerd uit 1653 in digicollectie Tresoar
                              - Tweede nummer Historisch Tijdschrift Fryslân
                              - Grondlegger Amsterdamse School had Friese Roots

                              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Rogier Visser <rogier.visser@...> wrote:

> [...]
                              > Eije Wijkstra. Misschien interessant, maar de tekst komt nu wel erg
                              > gedateerd en niet bijster objectief over.

                            • hzijlstra
                              Message 14 of 22 , Mar 2 8:19 AM
                                L.S.

                                Een update van de artikelen van de afgelopen weken op het Sneuper blog:
                                - Website WWW.FRYSLAN1811.NL vandaag online
                                - Gouden stinsring uit Ferwerd en dobbelsteen uit derde eeuw op vondstendag
                                - De Vrije Fries 2010 met interessant verhaal over Rembrandt
                                - 109-jarige Friezin Geertruida Draaisma oudste van Nederland
                                - De oorlog een gezicht gegeven, deel 2
                                - Op walvisjacht naar Spitsbergen
                                - Geschiedkundige aantekeningen Hallum door D. Cannegieter
                                - Hidde de Vries in gevecht met kaperkapitein Jean Bart, 1694
                                - Hoe Van der Woud in Fanderwud veranderde
                                - De Sneuper als social magazine op de iPad
                                - Lidmatenboeken Noordoost Friesland weer online
                                - Friezen in het leger van Napoleon
                                - Symposium Watersport in Nederland goed bezocht

                                Zie http://sneuperdokkum.blogspot.com voor details.

                                Groetnis, Hans
                              • hzijlstra
                                Message 15 of 22 , Jun 9, 2011
                                  L.S.

                                  Nieuwe artikelen op Sneuper blog van afgelopen weken:
                                  - Zoekplaatjes in National Maritime Museum, Greenwich
                                  - Dwaande in Noordoost Friesland
                                  - Collectie Beetstra als bron voor schippers
                                  - Muntschatten in collectie Fries Museum
                                  - Dokkumer goudleerbehang uit 1750 gerestaureerd
                                  - Oude Nederlandse boeken 1781-1800 online
                                  - Maritieme historici actief bijeen
                                  - Boeken over reddingboot Insulinde van Oostmahorn
                                  - 12 stekjes maken Noordoost Friesland nog mooier
                                  - Zeemansleed en zeemanshoop van 1800 tot heden
                                  - Oude kaart Noordoost Friesland
                                  - Rijdende en varende historie in Dokkum

                                  Message 16 of 22 , Nov 27, 2012
                                    L.S.

                                    Voor geïnteresseerden in genealogie, culturele en maritieme geschiedenis van Friesland, met focus op regio Noordoost, hierbij een update van de blogartikelen van de afgelopen weken:
                                    - Waterschapsarchieven en Tresoar
                                    - Fryslan special over Friese Zeevaart
                                    - Amelander Sontvaarder Fopke Cornelis meer dan 100 keer door Sont
                                    - Redactieleden voor De Sneuper gezocht!
                                    - Pekelder Sontvaarders met thuishaven Dokkum
                                    - Archeologisch onderzoek grafkisten in Dokkum
                                    - Boek Foestrum voor burgemeester Bearn Bilker
                                    - Brandewijnkom Botma en Roorda in collectie Rijksmuseum
                                    - Sonttolregisters online internationaal erkende maritieme bron
                                    - Gezichtsherkenning portretten met Picasa
                                    - Roots Gerrit Komrij in Noordoost-Friesland
                                    - Poesiealbums, vriendenboekjes en iPads in Dokkumer museum
                                    - Over de liefde van Poppo van Burmania (1603-1676) voor aardbeien
                                    - Verslag ledendag Historische Vereniging Noordoost-Friesland
                                    - Rondom de merklap (1761) van een Dokkumer dame in de dop
                                    - Kwaadsprekerij over koopman Eyso de Wendt in gekaapte brieven
                                    - Nieuw boek Moddergat, historie van een Fries vissersdorp
                                    - Dokkumer bijbel van roggenhuid met zilveren boekbeslag
                                    - Engelse hondjes op Friese schoorsteenmantels

                                    Details op http://sneuperdokkum.blogspot.nl

                                    Groetnis,
                                    Hans
                                    http://www.HVNF.nl
                                  • hzijlstra
                                    Message 17 of 22 , Jan 16, 2013
[...]

                                      - Samen staan we sterk, zeker op zee (Sonttolkonvooi 1713)
                                      - Grietje Post, Moddergat en Man bijt hond
                                      - Historia Doccumensis boort in het verleden
                                      - Rapport archeologisch onderzoek Klooster Klaarkamp
                                      - Reizen door Friesland in vroegere tijden
                                      - 11en30 over Mobiele Friezen
                                      - Sneupen in de kerstvakantie
                                      - Tentoonstelling Streekarchief over Verdwenen schepen
                                      - Familiegeschiedenis op Spitsbergen, Sneuper 108
                                      - Blad Genealogie van CBG december 2012
                                      - Wie was Wybrandt Scheltinga, Fries zeeman in dienst van tsaar Peter de Grote
                                      - Genealogysk Jierboek 2012 verschenen bij Fryske Akademy
                                      - Open Dag Tresoar op 12-12-12 met prachtprogramma
                                      - Lost at Sea: schitterend boek over Vrouw Maria en St. Michel

                                      Message 18 of 22 , Mar 18 6:32 AM
[...]

                                        - Iedereen welkom op Jubileumdag 6 april te Dokkum
                                        - Film over Wiskunde in de Gouden Eeuw met Rene Descartes
                                        - Vrije Fries 2012, nummer 92, met kloeke Friese geschiedenissen
                                        - AlleFriezen.nl nu met gratis scans BS Dongeradeel
                                        - Napoleons douane bureau te Dockum
                                        - Schrijfplankje te Dokkum uit tijd Bonifatius
                                        - Scheepsmodellen en hun verhalen gezocht
                                        - Verlies Amelander schilderij leidt tot vondst Fries zilver
                                        - Galjootschippers Bul uit Dokkum rond 1700
                                        - Gens Nostra 2013 in nieuw jasje
                                        - Tovenarij en duivelbanners in tijdschrift Fryslan
                                        - Dokkumer trommel te Leipzig uit omstreeks 1813
                                        - Kostbaar boek uit 1561 ontdekt, geschreven in kloo...
                                        - Oude kaart Blaeu 1665 met Noordoost-Friesland
                                        - De verrassende koffer van oudtante Mathilde
                                        - Het wedervaren van Ids Sippes Tjaarda
                                        - Dokkumers voor de WIC in Brazilie

                                        Message 19 of 22 , May 22, 2013
[...]

                                          - Dokkum niet geheel platgebrand bij Waalse Furie 1572
                                          - Vele Handen of een enkele hand
                                          - De oudste kaart van Dokkum?
                                          - Nieuw boek Kwartierstaat van Sape van der Ploeg en Gryt Tamminga
                                          - Prachtige ode aan vissers in Paesens-Moddergat
                                          - Erelid Reinder Tolsma benoemd tot Lid in Orde van Oranje Nassau
                                          - Kerkmuseum Jannum een bezoekje waard!
                                          - Zwanen op Landgoed Borg Verhildersum te Leens
                                          - Vondst bladmuziek 1883 leidt tot nieuw concert in Paesens-Moddergat
                                          - ANBI-status. En dan?

                                          Message 20 of 22 , Jun 29, 2013
[...]

                                            - Dokkum als thuishaven Sontvaarders na 1795 vrijwel verdwenen
                                            - 11en30 NGV Friesland juli 2013
                                            - Tekst lied Arme Visschers, gezongen in NH kerk Paesens
                                            - Sneuper 110 over drie eendenkooien van Oudwoude
                                            - De Nederlandsche Leeuw 1883-1932 online raadpleegbaar
                                            - Boeken over uurwerkmakers in Joure en heel Friesland
                                            - Grondige schilderbeurt voor de Dokkumer trekschuit
                                            - De vergeten tuinen van Vlaskamp
                                            - ePistolarium ontsluit 20.000 brieven uit Gouden Eeuw
                                            - Kwartaalblad Genealogie CBG, juni 2013
                                            - Familie van tien of meer generaties terug
                                            - Historisch Tijdschrift Fryslan over Friese Meren
                                            - Lied Arme Visschers doet geschiedenis herleven
                                            - Foto's van oud Dokkum op Facebook
                                            - Arjen Dijkstra gaat Elsevier en Eisinga onderzoeken
                                            - Slijk- en landmeting bij Dokkum in 1638
                                            - Friese vissersvrouwen hadden de broek aan

                                            Message 21 of 22 , Mar 25 11:49 AM
                                              L.S.

                                              Nieuwe blogartikelen van de afgelopen weken:

                                              - Zeemijn monument in Peazens stap dichterbij
                                              - De Sneuper 113 met Ohne, zeemijn en pater Mets
                                              - De familiebijbel van Geeske Harmens uit Burum
                                              - Gen.magazine nieuw tijdschrift CBG
                                              - Johannes Veltdriel, burgemeester van Dokkum in 1630 voor Staten Generaal naar Rusland
                                              - Gens Nostra: een nieuwe poging in 2014
                                              - 25 Frisse Fryske Ferskes, debuutbundel van Tomke Dragt
                                              - De huurders en eigenaren van Noord-Friesland Buitendijks
                                              - Bierpissen en vrouwensmijten in Aldfryske rjocht
                                              - Adelborst Beilanus uit Ee in Slag bij Doggersbank
                                              - Wiebe Siewerts uit Molkwerum bracht collectie Seba naar tsaar Peter
                                              - Historisch Tijdschrift Fryslan over Eerste Wereldoorlog
                                              - De Caeskopers, een Zaanse koopmansfamilie in de Gouden Eeuw
                                              - Herdruk boeken: Wierum en haar bewoners en De Hellinga's
                                              - Friese dwerg Wybrand Lolkes internationaal bekend
                                              - Friezen in South-Africa's Stamouers
                                              - Bijzondere Friese en Groningse vondsten
                                              - Holwerder kapitein Hoekstra leed in 1871 schipbreuk
                                              - Maritiem symposium op zoek naar echte schepen
                                              - Een familieverhaal van een stoere voorvader
                                              - De steen van Meester Chirurgijn Pieter Alma uit Ee

                                              Message 22 of 22 , Feb 1

                                                L.S.

                                                Update van onderwerpen op Sneuper blog. Voor details: http://sneuperdokkum.blogspot.nl/

                                                ▼  2014 (88)Groetnis,