jinshuzen

  • Cor
    Message 1 of 15 , Oct 6, 2009
      Hallo,

      Henshuizen lag/ligt west van Akkrum.
      Is dit ook genaamd Jinshuzen of lag/ligt dit ergens anders ??

      Groeten Cor.
    • Rienk de Boer
      Message 2 of 15 , Oct 6, 2009
        Cor,
        In Akkrum is een straat die Jinshuzen heet Dus zal dit wel de Friese vorm van Henshuizen zijn.
        Groeten Rienk

        Is dit ook genaamd Jinshuzen of lag/ligt dit ergens anders ??

        Groeten Cor.

        Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

      • johanpetermels
        Message 3 of 15 , Oct 6, 2009
          Dag Cor,

          Wikipedia zegt het volgende;
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Henshuizen

          Het is kort, maar een beginnetje.

          Gr, Johan

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Cor" <cj.seinstra@...> wrote:

          > Hallo,
          >
          > Henshuizen lag/ligt west van Akkrum.
          > Is dit ook genaamd Jinshuzen of lag/ligt dit ergens anders ??
          >
          > Groeten Cor.

        • Cor
          Message 4 of 15 , Oct 7, 2009
            Hallo Rienk, Sibbele en Johan.

            Bedankt voor de bijdragen.
            Volgens Wikipedia inderdaad de Ned. en Friese naam.
            Alleen staat er noordoost van Akkrum terwijl de weg Akkrum - Terhorne
            west van Akkrum ligt.
            Oke vanuit Akkrum een paar honderd meter naar het noorden en dan
            linksaf naar het westen.
            Volgens mijn topografische atlas van 1855 geeft aan ten westen van Akkrum.

            Maar goed ik weet het nu.
            En de naam Eenshuistra komt ook bij aangetrouwde familie voor.
            Zowel Seinstra's, Hofstra's als Nijdams woonden ook in die hoek.

            Gegroet,
            Cor Seinstra

            Subject: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

          • J. Dijkstra
            Message 5 of 15 , Oct 7, 2009
              Message 6 of 15 , Oct 7, 2009
                Goedendag Jan,

                Noord van Oldeboorn vind ik wel Henswoude in de topogr. atlas van 2001
                en in die van 1855.
                Broek...... in geen van beide.
                Alleen Broek maar dat is N.W. van Joure.
                Maar omdat ik het niet kan vinden, is jouw verhaal nog niet fout !!!.
                Dank voor de reaktie.

                Cor.

                .

                  Message 8 of 15 , Oct 7, 2009
                    Ik heb 22 jaar in Oldeboorn gewoond.en weet precies hoe het er daar voor staat.

                    Bovendien heb ik niet geschreven over Broek , maar over het gehucht Broeksterhuizen, eigenlijk Broekster Huizen , dat eeuwen geleden ten N van Oldeboorn lag.Overblijfsel is nu nog de Broekhuisterweg op een heel andere plaats in Oldeboorn.Andere gehuchten binnen het gebied van Oldeboorn zijn Jinshuzen, door niet- Friezen vertaald tot Henshuizen, zelfs de vorm Henswoude bestaat.Dan zijn er nog Poppenhuizen en Warniahuizen,Lekkerterp ,Easterboarn.

                    In dezelfde tijd van de Broekster Huizen stamt ook nog het eveneens verdwenen

                    Nijehûs.Je kunt van mij gerust aannemen, dat Wikipedia hier wel erg fout zit.

                    Jan Dijkstra

                    Message 9 of 15 , Oct 7, 2009
                      Jan,

                      aan de Terhensterdijk (Akkrum-Terhorne) staat in de Topogr. atlas 2001enkele
                      gebouwen en dat heet Jinshuzen.
                      En daar zal Wikipedia op doelen.
                      De konklusie moet zijn dat er 2 x Jinshuzen is.
                      Niet geheel onfries gezien Oudega en Nes wat hier ook vaker voorkomt.

                      In beide atlassen kon ik niet in de index broek..... vinden.
                      Dus geen Broekster....
                      Alleen Broek maar dat doet verder hier niet ter zake.

                      Nogmaals, ik twijfel niet aan jouw plaatselijke kennis van Oldeboorn.

                      Cor.

                      database 4486 (20091007) __________

                      http://www.eset.com
                    • Appy de Vries
                      Message 10 of 15 , Oct 7, 2009
                        Jan en Cor;
                        Oude kaart van Francois Halma; jaar geen idee!
                        Hier wordt Eenshuijsen genoemd [vlakbij Ackrum]
                        B[o]eckumhuijsen /B[o]eckmeer [een meertje]!
                        Lippedyk / Burde/ de Boorn/Poppenhuijsen/Warniahuijsen.
                        alles moeilijk te lezen [met de loupe]!
                        kunnen jullie hier iets mee?
                        folle groetsjes
                        Appy.
                        p.s. dat Nijehuis lijkt mij een Schans [kin dat ''Master'']?

                        Message 11 of 15 , Oct 7, 2009

> [...]
                          > folle groetsjes
                          > Appy.
                          > p.s. dat Nijehuis lijkt mij een Schans [kin dat ''Master'']?

                          Ha Appy,

                          Eenshuijsen genoemd [vlakbij Ackrum]
                          ja dat kan ten oosten van Akkrum zijn, zoals Jan meldde.
                          En ten westen wat ik in de atlas vind.
                          De rest lijkt in overeenstemming met Jan zijn wetenschap.
                          Wha Master is wiet ik net.

                          Groetjes,
                          Cor.
                        • hotze
                          Message 12 of 15 , Oct 7, 2009
                            Jan,

                            Laat ik ook even reageren. De buurt waar Cor naar verwijst, langs de weg van
                            de oude straatweg Akkrum-Jirnsum naar Terhorne, bestaat nog steeds en omvat
                            met name een paar boerderijen. De naam leeft in ieder geval nog voort in de
                            naam van de bushalte ter plekke. In het verleden waren er nog meer
                            boerderijen. Eén van die verdwenen boerderijen is de plaats waar mijn
                            grootvader is geboren en dus de plaats waar mijn overgrootouders hebben
                            gewoond.

                            Met vr gr

                            hotze hofstra

                            _____

                            http://nl.wikipedia <http://nl.wikipedia.org/wiki/Henshuizen>
                            .org/wiki/Henshuizen

                            Het is kort, maar een beginnetje.

                            Gr, Johan

                            Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
                            Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfigh
                            <http://www.spamfighter.com/lnl> ter.com/lnl

                            yahoo.com/group/Friesland-genealogy

                            Friesland-genealogy
                            -unsubscribe@yahoogroups.com

                            database 4486 (20091007) __________

                            http://www.eset. <http://www.eset.com> com

                            _____

                            Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

                            Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
                            De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.

                          • J. Dijkstra
                            Message 13 of 15 , Oct 7, 2009
                              Hallo Appie
                              Nijehus wie net in Skâns.It wie in nije buorkerij,Sa'n hûndert meter de Van Sminmiawei yn,dêr 't
                              de Wjittering ûnder de wei troch giet.Op dat plak hat ek in tolpeal stien.Der is no in boskje.
                              Marie Rinses en Auke Hommes moatte dêr wenne ha.Homme Aukes moatris trije pleatsen
                              foar soannen fan him sette litten ha.Dit soe der dan ien fan west ha.De âld man betelle trouwens
                              foarút, sa út it kammenet. Der hat doe net in krisis west ju.
                              Fr. gr. Jan Dijkstra

                              Message 14 of 15 , Oct 7, 2009
                                Sa,no wit Cor wat ik mei ''Master'' bedoelde!!
                                Jan wat in aerdig ferhael,de Wjittering brocht
                                my efkes werom yn'e tiid bij ''Alde Skou''[1949],
                                ''Dèr de Wjittering syn streamen,rolje lit sa
                                wyld en rauw,leit it plakje fan myn dreamen,
                                leit ús moaie ''Alde Skou'' [folksliet]
                                Folle Groetsjes
                                Appy.

                                Message 15 of 15 , Oct 8, 2009
                                  Lêste kear Jinshuzen.

                                  Jinshuzen bestiet noch altyd en wurdt foarme troch in pear pleatsen sa’n
                                  oardel kilometer rjochting Terherne. (in pear hûndert meter nei de ôfslach).

                                  It is fuort foar de krusing mei it Slachtersgat, hjir lei eartiids in
                                  heechhout oerhinne, dêr’t Willem Jehanne Koopmans gedichten/ferzen oer
                                  skreaun hat.

                                  Tusken Jinshuzen en it PM kanaal leit noch in holte yn it lân, dat hat
                                  eartiids in mar west.

                                  No wurdt der noch drok buorke en is der boere-iis te keap

                                  Jan van Oosten

                                  _____

                                  Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

                                  Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
                                  De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.

                                  18:23:00