Re: Beroep 'Apotheker'

  • johanpetermels
    Message 1 of 9 , Oct 1, 2009
      Dag Margaret en anderen,

      Ik vond vanavond een leuke site over apothekers.

      http://home.hetnet.nl/~jvkuler/purmerend.htm

      Scrol in de linker kolom heel iets naar beneden en klik op apothekers.
      Op de pagina die volgt een leuke uiteenzetting over het beroep en de leerweg daar naar toe.

      Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

      Groet, Johan

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, blauwe- parel <blauwe_parel@...> wrote:

> [...]
      > Date: Thu, 1 Oct 2009 08:53:59 +0000
      > Subject: [Friesland-genealogy] Re: Beroep 'Apotheker'
      >

      > Hallo
      >
      > Ik heb enkele tientallen apothekers in mijn bestand zitten (grafschriften etc. uit Friesland voor 1811).
      >
      > Bij maar één van deze vond ik dat hij student in Franeker was geweest:
      >
      > Ao 17[11?] den 16 augusty is in den heere gerust Menso Mensonide[s] in leven mr chyrurgus en apotecar tot Maccum ende leit alhier begraven
      >
      > Bij mijn weten bestond er toentertijd in ieder geval te Franeker maar ook bij andere universiteiten geen studie medicijnen.

    • johanpetermels
      Message 2 of 9 , Oct 1, 2009
        Foutje,

        Links en rechts, probleem mijnerzijds.

        Herstel..Klik in RECHTER kolom aan op apotheker

        Gr, Johan

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
        >
        > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

      • blauwe- parel
        Message 3 of 9 , Oct 1, 2009
          Geweldig Johan!

          Dit geeft informatie waar ik wat mee kan.

          Hartelijk dank,

          Margaret

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          From: jpmels01@...
          Date: Thu, 1 Oct 2009 21:58:58 +0000
          Subject: [Friesland-genealogy] Re: Beroep 'Apotheker'

> [...]

          > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

        • johanpetermels
          Message 4 of 9 , Oct 7, 2009
            Dag Margaret,

            Deze link kwam ik "onderweg" tegen.

            http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Apotheek/apotheekAE.htm

            Groet, Johan

> [...]
            >
            > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

          • blauwe- parel
            Message 5 of 9 , Oct 7, 2009
              Geweldig Johan!

              Mijn voorvader Marcus Intes komt helemaal tot leven!

              Het interessante is dat Anske Eelckes genoemd staat in het alphabetisch register Klein Consentboeken van Leeuwarden 1546 - 1811. Hij staat op de eerste regel (1620) gevolgd door mijn voorvader Marcus Intes (1635).

              Anske studeerde dus in Leiden.... dit betekent dat ook Marcus dat gedaan kan hebben. Of anders misschien in Franeker.

              Ik ga het artikel off-line beter lezen.

              Ik heb weer wat te doen.

              Hartelijk dank,

              Margaret