Beroep 'Apotheker'

  • blauwe- parel
    Message 1 of 9 , Sep 30, 2009
      Beste medespeurders,

      Mijn voorvader Marcus Intes (Bolsward ca 1615 � 1656 Heerenveen) was apotheker te Bolsward, Joure, Leeuwarden (1644) en Heerenveen.

      Moest je voor dit beroep vroeger studeren aan een hogeschool/universiteit of werd dit bij een praktiserend apotheker aan huis geleerd? Waar zou dat geweest kunnen zijn? Werden er offici�le examens voor afgenomen? Hoe lang duurde zo�n studie ?
      Waar kan ik op het internet hierover iets vinden en dan liefst bv. een inschrijving/melding met zijn naam.

      Bedankt,

      Margaret
    • hurkonides
      Message 2 of 9 , Oct 1, 2009
        Hallo

        Ik heb enkele tientallen apothekers in mijn bestand zitten (grafschriften etc. uit Friesland voor 1811).

        Bij maar één van deze vond ik dat hij student in Franeker was geweest:

        Ao 17[11?] den 16 augusty is in den heere gerust Menso Mensonide[s] in leven mr chyrurgus en apotecar tot Maccum ende leit alhier begraven

        Bij mijn weten bestond er toentertijd in ieder geval te Franeker maar ook bij andere universiteiten geen studie medicijnen.

        Hessel
      • hzijlstra
        Message 3 of 9 , Oct 1, 2009
          Hessel et al,

          Apothekers in Friesland volgden doorgaans de Latijnse School (o.a. Leeuwarden, Dokkum en Bolsward hadden er een), waarna ze bij een bestaande apotheker in de leer gingen voor een paar jaar. Regelmatig worden ze begin 17e eeuw ook als kruidenier aangegeven, want dat waren ze natuurlijk ook: kruidenmengers. Vaak werd in families met apothekers onderling gehuwd. Het beroep kwam op nadat vanaf 1602 de VOC kruiden en specerijen vanuit de Oost importeerde.
          Als ze naar de academie in Franeker gingen was dat meer om Medicinae Doctor te worden, niet te verwarren met de chirurgijns die vaak het groffe handwerk combineerden met hun barbierswerk en weinig opleiding hadden.

          Groetnis, Hans
          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hurkonides" <hessel@...> wrote:

> [...]
          >
          > Bij mijn weten bestond er toentertijd in ieder geval te Franeker maar ook bij andere universiteiten geen studie medicijnen.

        • blauwe- parel
          Message 4 of 9 , Oct 1, 2009
            Dag Hessel,

            Bedankt voor je antwoord.

            Mijn voorvader zal het vak apotheker dan wel bij een meester apotheker geleerd hebben.

            Ik ben benieuwd wat daarover nog te vinden kan zijn.

            Met dank,

            Margaret

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 9 , Oct 1, 2009
              Dag Margaret en anderen,

              Ik vond vanavond een leuke site over apothekers.

              http://home.hetnet.nl/~jvkuler/purmerend.htm

              Scrol in de linker kolom heel iets naar beneden en klik op apothekers.
              Op de pagina die volgt een leuke uiteenzetting over het beroep en de leerweg daar naar toe.

              Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

              Groet, Johan

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, blauwe- parel <blauwe_parel@...> wrote:

> [...]
              >
              > Bij mijn weten bestond er toentertijd in ieder geval te Franeker maar ook bij andere universiteiten geen studie medicijnen.

            • johanpetermels
              Message 6 of 9 , Oct 1, 2009
                Foutje,

                Links en rechts, probleem mijnerzijds.

                Herstel..Klik in RECHTER kolom aan op apotheker

                Gr, Johan

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
                >
                > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

              • blauwe- parel
                Message 7 of 9 , Oct 1, 2009
                  Geweldig Johan!

                  Dit geeft informatie waar ik wat mee kan.

                  Hartelijk dank,

                  Margaret

                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                  From: jpmels01@...
                  Date: Thu, 1 Oct 2009 21:58:58 +0000

> [...]

                  > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

                • johanpetermels
                  Message 8 of 9 , Oct 7, 2009
                    Dag Margaret,

                    Deze link kwam ik "onderweg" tegen.

                    http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Apotheek/apotheekAE.htm

                    Groet, Johan

> [...]
                    >
                    > Ook wordt genoemd, Boomsma, Pieter Jelles. Zoon van Jelle Jetzes Boomsma en Dieuwke Johannes, van Harlingen. Leuke bijkomstigheid.

                  • blauwe- parel
                    Message 9 of 9 , Oct 7, 2009
                      Geweldig Johan!

                      Mijn voorvader Marcus Intes komt helemaal tot leven!

                      Het interessante is dat Anske Eelckes genoemd staat in het alphabetisch register Klein Consentboeken van Leeuwarden 1546 - 1811. Hij staat op de eerste regel (1620) gevolgd door mijn voorvader Marcus Intes (1635).

                      Anske studeerde dus in Leiden.... dit betekent dat ook Marcus dat gedaan kan hebben. Of anders misschien in Franeker.

                      Ik ga het artikel off-line beter lezen.

                      Ik heb weer wat te doen.

                      Hartelijk dank,

                      Margaret