Hendrik Jetstes / Trijntje Jans. Wie heeft meer info??

  • ariefokkens
    Message 1 of 5 , Sep 30, 2009
      Het gaat hierbij om de ouders van Hendrik Douwes, gedoopt 10 mei 1709,
      en gehuwd met Grietje Liepkes.

      Ik heb inmiddels de volgende info verazamerld maar ben ook niet helemaal
      zeker van de juistheid....

      Wat betreft Hendrik Jetses:
      Mogelijke geboortedatum:
      Bron: Trsoar

      Tietjerksteradeel, dopen, doopjaar 1675
      Dopeling: Hendrik
      Gedoopt op 17 september 1675 in Roodkerk
      Kind van Jetse L(i)eppes en niet genoemde moeder

      Dopeling : HENDRIK of HENDRIKJE
      Vader : JETSE .....
      ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

      Bron:
      Herv. gem. Oudkerk en Roodkerk, doop 1652-1811
      Inventarisnr. : DTB 717
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Wijzigingsdatum: 19-12-2006

      Wat betreft Trijntje Jans:
      van haar kan ik verder geen gegevens vinden, dus alle info is meer dan
      welkom.

      Mogelijke Huwelijksdatum:
      Bron: Tresoar

      Tietjerksteradeel, huwelijken 1694
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 september 1694
      Man : Hendrick Jetsis afkomstig van Roodkerk
      Vrouw : Trijntie Jans afkomstig van Roodkerk

      Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JETSES en TRIJNTJE JANS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Oudkerk Roodkerk 1670-1802, Hiaat
      1721-1752
      Inventarisnr.: 718
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Probleem hier is dat de naam anders gespeld is, maar dat kan natuurlijk
      altijd.

      Zij zouden de volgende kinderen hebben:
      Bron alle: Tresoar.

      Blijke (*1700)
      Tietske (*1703)
      Grietje (*1705)
      Douwe (*1709)
      Hendrik (*1712)
      Alle geboren te Oenkerk

      Bij voorbaat dank.

      Met vriendelijke groet,
      Arie Fokkens (Utrecht)
      nl, en

    • Tony Hofstee
      Message 2 of 5 , Oct 1, 2009
        Hier is wat ik heb.

        Gegevens uit Tietjerksteradeel boek.

        Hendrik Douwes is niet gedoopt 10 mei 1709 in Oenkerk. Hij was
        gedoopt in Oenkerk op 1 maart 1734. Zijn vader Douwe Hendriks was
        gedoopt op 10 mei 1709 in Oenkerk. Douwe trouwde op 30 maart 1732 in
        Oenkerk met Grietge Lipkes, gedoopt Dantumawoude 4 november 1703,
        dochter van Liepcke Fockes en Antje Lubberts

        Douwe Hendriks was zoon van Hendrik Jetses en Trijntje Jans Brobergen
        Hendrik Jetses, gedoopt Roodkerk 17 september 1675, zoon van Jetse
        Lieppes en Blijcke Hendriks
        x Oudkerk 30 september 1694
        Trijntje Jans Brobergen, geb. ca 1673, dochter van Jan Hendricks
        Brobergen en Neeltje Douwes (dochter van Douwe Hendricks en Antje Bruchts)

        Jetse Lieppes, komt 14 februari 1675 naar Roodkerk met attestatie van
        Veenwouden, overleden te Roodkerk op 17 januari 1680, eerste
        proclamatie Langezwaag 2 januari 1664 met Blijcke Hendricks

        Lieppe (Luppe) Jetses, geb. ca 1619, tr. Dantumadeel 4 oktober 1641
        met Janke Alles, geb. ca 1620
        kind: Jetse

        Lieppe (Luupe, was zoon van Jetse Luppes (vader Lupper Pieters) en
        Tjets Reynersdr
        Janke was dochter van Alle Symens en Rixt Binnesdr

        Tony

        Message 3 of 5 , Oct 2, 2009
          Tony,

          Heel erg bedankt voor de info. Helaas is het boek van P. Nieuwland niet in Utrecht beschikbaar in de bibliotheek.

          Helaas verwissel ik Douwe Hendriks wel eens met Hendrik Douwes.:-(

          Is er nog meer informatie over de afkomst van Grietje Liepkes, of houdt dit op bij Liepcke Kokkes en Antje Lubberts. Kan weinig vinden via Tresoar. Er is nog een dochter Bieuke, later gedoopt op belijdenis.

          Groet,
          Arie Fokkens

          Message 4 of 5 , Oct 2, 2009
            Arie, alles wat ik weet kun je vinden op mijn
            website, http://www.hofsteegenealogy.com en dan op Heidinga klikken. Tony

          • ariefokkens
            Message 5 of 5 , Oct 2, 2009
              Tony,

              Bedankt voor de link. Zal ik zeker gebruik van maken.

              Groet,
              Arie Fokkens