Re: Hendrikje Harmens

  • uklady2004
    Message 1 of 6 , Sep 16, 2009
      Hallo Tony,

      Naar aanleiding van deze vraag ben ik toch maar weer in de geschiedenis
      van Hendrikje Harmens gedoken en heb verder zitten speuren naar andere
      aanwijzingen. Een paar jaar geleden zijn er op het Tresoarforum twee
      mogelijke ouderparen aangedragen, maar met allebei was iets mis.

      Nu keek ik in de huwelijksakte van dochter Tjitske Zaagstra (9-5-1829)
      uit Hendrikje Harmens' tweede huwelijk met Pieter Johannes Zaagstra en
      het blijkt dat Tjitskes grootouders van moederszijde Harmen Christoffels
      en Trijntje Hendriks uit Bolsward zijn. Haar grootouders van vaderszijde
      zijn Johannes Pieters en Ymkje Ates uit ?werd (kan ik niet goed lezen).

      De namen die in Hendrikjens overlijdensakte zijn genoemd als ouders
      (Harmen Hendriks en Trijntje Harmens) kloppen niet.

      Bolsward, huwelijken 1765
      Vermelding: Ondertrouw op 10 mei 1765
      Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
      Vrouw : Trijntie Hendriks afkomstig van Bolsward
      Opmerking : aangegeven door de bruidegom en Alle Tegges wegens de bruid

      Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en TRIJNTJE HENDRIKS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1750-1811
      Inventarisnr.: 133

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward, huwelijken 1765
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 mei 1765
      Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
      Vrouw : Trijntje Hendriks afkomstig van Bolsward

      Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en TRIJNTJE HENDRIKS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1735-1777
      Inventarisnr.: 144

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1766
      Dopeling: Hielkien
      Geboren op 8 april 1766 in Bolsward
      Dochter van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

      Dopeling : HIELKJE
      Vader : HARMEN CHRISTOFFELS

      Bron:
      Herv. gem. Bolsward, doop 1707-1772
      Inventarisnr. : DTB 139

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1768
      Dopeling: Christoffel
      Geboren op 17 juli 1768 in Bolsward
      Zoon van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

      Dopeling : CHRISTOFFEL
[...]

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1770, doopjaar 1770
      Dopeling: Hendrikjen
      Geboren op 12 juni 1770 in Bolsward
      Gedoopt op 28 juni 1770 in Bolsward
      Dochter van Harmen Christoffels en niet genoemde moeder

      Dopeling : HENDRIKJE
      Vader : HARMEN CHRISTOFFELS

      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      Herv. gem. Bolsward, doop 1707-1772
      Inventarisnr. : DTB 139

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
      Dopeling: Tjitske
      Geboren op 28 juli 1772 in Bolsward
      Gedoopt op 13 augustus 1772 in Bolsward
      Kind van Harmen Christoffels en Trijntje Hendriks

      Dopeling : TJITSE of TJITSKE
      Vader : HARMEN CHRISTOFFELS
      Moeder : TRIJNTJE HENDRIKS

      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      Herv. gem. Bolsward, doop 1772-1811
      Inventarisnr. : DTB 140

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1776, doopjaar 1776
      Dopeling: Dieuwke
      Geboren op 27 maart 1776 in Bolsward
      Gedoopt op 11 april 1776 in Bolsward
      Kind van Harmen Christoffels en Trijntje Hendriks
      Getuige: Antje Cornelis.

      Dopeling : DIEUWE of DIEUWKE
      Vader : HARMEN CHRISTOFFELS
      Moeder : TRIJNTJE HENDRIKS
      Getuige : ANSKE of ANTJE .....,
      ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

      Bron:
      Herv. gem. Bolsward, doop 1772-1811
      Inventarisnr. : DTB 140

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Mogelijk was Harmen Christoffels eerder getrouwd:

      Bolsward, huwelijken 1761
      Vermelding: Ondertrouw op 24 april 1761
      Man : Harmen Christoffels afkomstig van Bolsward
      Vrouw : Antie Scheltes afkomstig van Bolsward
      Opmerking : aangegeven door de bruidegom en Schelte Jans als vader
      wegens de bruid

      Gestandaardiseerde namen: HARMEN CHRISTOFFELS en ANTJE SCHELTES

[...]

      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1761
[...]

      Bolsward overlijden/begraven 1797
      Overleden: de echtgenote van Harmen Christoffels
      Datum : 21 september 1797
      Plaats : Bolsward

      Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

      Bron:
      Gemeente Bolsward, register van overledenen 1794-1811
      Inventarisnr.: 137

      ------------------------------------------------------------------------\
      -------------

      Bolsward overlijden/begraven 1804
      Overleden: Harmen Christoffels
      Datum : 6 mei 1804
      Plaats : Bolsward

[...]

      Bolsward overlijden/begraven 1779
      Overleden: het kind van Harmen Christoffels
      Datum : 16 september 1779

      Ontvangen 6-0-0 wegens kistgeld

      Persoon: HARMEN CHRISTOFFELS

      Bron:
      Register van de levering van doodskisten en ontvangen kistgeld 1769-1803
      Weeshuis Bolsward
      Inventarisnr. AWB 283
      Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward

      Bolsward overlijden/begraven 1781
      Overleden: het kind van Harmen Christoffels
      Datum : 17 oktober 1781

      Ontvangen 4-0-0 wegens kistgeld

[...]

      Ik denk dat het raadsel van Hendrikje Harmens bij deze is opgelost.

      Vr. gr.
      Marian

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...>