Questions regarding Gerrit Jan van Dijk

  • Jim Van Dyk
    Message 1 of 11 , Sep 2, 2009
      Dear Friends,

          Gerrit Jan van Dijk and Elizabeth Pasma and family emigrated to the US in 1845. They     came from came from Oudemirdum, Friesland?

          Gerrit Jan van Dijk
          Birth: August 8,1797 or 1799. Which is it? Are there baptism records for him? I do not     have a place of birth. He died February 20,1877- North Holland,Ottawa, Michigan.

          Wife: Elizabeth G. Pasma
          Birth: May 19, 1801. No baptism record? Do not know the place of her birth.
          Died: May 15,1886 - North Holland, Ottawa, Michigan
          Any record/source if her name might have been Postma?

          I do not have a date or place for their marriage.

      I would appreciate any help. Thank you so much!

      Jim Van Dyk

    • sibbelepostma
      Message 2 of 11 , Sep 2, 2009
        Goeie Jim,

        Gerrit en Lysbert kamen nei myn betinken fan Ferwâlde ôf nei Michigan.
        Gerrit syn bertejier wie 1799, dat wie yn Aldemardum, ynskreaun yn it doopboek fan de herfoarme gemeente fan Aldemardum, Nijemardum en Sondel.
        Lysbert har berte (yn Bakhuzen) en dopen wie ynskreaun yn it doopboek fan de herfoarme gemeente fan Himmelum, Murns en Bakhuzen.
        Lysbert har heit Jacob nimt yn 1811 de famyljenamme Postma oan, in namme dy`t Lysbert ek wol brûkt.
        Gerrit en Lysbert trouwe op 29 maaie 1823 yn Balk.
        Alle gegevens dy`t ik ha stjoer ik ta,

        mei groetnis, Sibbele.

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jim Van Dyk <jimyvandyk@...> wrote:

> [...]
        >
        >     I do not have a date or place for their marriage.
        >
        > I would appreciate any help. Thank you so much!

      • Folkert Breitsma
        Message 3 of 11 , Sep 2, 2009
          Wie kan het volgende raadsel helpen oplossen - betreft het hier dezelfde persoon? Zo niet waren dit familie leden?
           ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Menaldumadeel overlijden/begraven 1762
          Bediend: Willem Engels
          Datum  : 9 november 1762
          Plaats : Blessum

          Persoon: WILLEM ENGELS

          Bron:
          R.K. Parochie Dronrijp, register van overledenen 1715-1812
          Inventarisnr.: 524

          Menaldumadeel overlijden/begraven 1780
          Bediend: Willem Engels
          Datum  : 24 januari 1780
          Plaats : Boksum
          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Persoon: WILLEM ENGELS

          Bron:
          R.K. Parochie Dronrijp, register van overledenen 1715-1812
          Inventarisnr.: 524
           ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Elke hulp wordt erg op prijs gesteld.

          Vr. gr.

          Folkert Breitsma
          USA

> [...]

          >     I do not have a date or place for their marriage.
          >
          > I would appreciate any help. Thank you so much!

        • Hinke
          Message 4 of 11 , Sep 2, 2009
            Zou het niet grootvader en kleinkind kunnen zijn? Ik heb er verder niet
            naar gezocht maar dat lijkt me een mogelijkheid, misschien kun je daar
            nog naar kijken?

            groet, Hinke Woudt-Westra

            --
            http://wyldewielde.tumblr.com/

          • Folkert Breitsma
            Message 5 of 11 , Sep 3, 2009
              Bedankt Hinke voor de reactie. Ik kan maar een Willem Engels vinden in de trouwboeken en geboorteboeken. Degene waar ik mee bekend ben was getrouwd met Rikstje Hendriks (mei 22, 1735). Als de andere inderdaad de grootvader is, is weer een puzzel stuk gevonden - maar hoe kan ik dat bevestigen? Is er meer informatie in de overlijdensakte dan wat er op het internet staat?

              Folkert

              Folkert Breitsma schreef:
> [...]
              > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
              > R.K. Parochie Dronrijp, register van overledenen 1715-1812

            • Yvonna Both
              Message 6 of 11 , Sep 3, 2009
                Hi Jim

                About the dates on ducuments, it is not as simple sometimes the documents
                are hard to read and than we have to make a geuss if it is a 7 or a 9,
                that's why it will show up as you found it, better this than nothing but a
                ? mark.
                Good Luck hunting!

                Yvonna

                On Wed, Sep 2, 2009 at 2:54 PM, Jim Van Dyk <jimyvandyk@...> wrote:

> [...]
                >
                > I do not have a date or place for their marriage.
                >
                > I would appreciate any help. Thank you so much!

                Yvonna Both Brusik
                Wpg.Canada
                Website: http://gw.geneanet.org/dutchess1948

              • reyacta
                Message 7 of 11 , Sep 3, 2009
                  Hoi,

                  Het komt veel voor dat mensen meerdere keren bediend worden,
                  met jaren ertussen.
                  Ze knapten dan toch weer op blijkbaar,
                  of waren niet zo ziek als eerst gedacht.
                  Na geboortes werden er ook nogal wat moeders bediend,
                  die dan toch later meer kinderen kregen - en dus in leven bleven,
                  daar kun je het ook aan zien.

                  In die oude beluid-/begraaf- en H. Olieselklappers staat niet meer dan op internet,
                  behalve als er NB bij staat.

                  groet Margreet

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Folkert Breitsma <fbreitsma@...> wrote:

                  > Bedankt Hinke voor de reactie. Ik kan maar een Willem Engels vinden in de trouwboeken en geboorteboeken. Degene waar ik mee bekend ben was getrouwd met Rikstje Hendriks (mei 22, 1735). Als de andere inderdaad de grootvader is, is weer een puzzel stuk gevonden - maar hoe kan ik dat bevestigen? Is er meer informatie in de overlijdensakte dan wat er op het internet staat?

> [...]
                • gerard lemmens
                  Message 8 of 11 , Sep 3, 2009
                    Hallo Folkert,
                    Ik heb dat zelf in mijn familie ook evrvaren met mijn vader en een neef !

                    Het kan verkeren !
                    Groeten,
                    Gerard Lemmens

                    ________________________________
> [...]

                    > Bedankt Hinke voor de reactie. Ik kan maar een Willem Engels vinden in de trouwboeken en geboorteboeken. Degene waar ik mee bekend ben was getrouwd met Rikstje Hendriks (mei 22, 1735). Als de andere inderdaad de grootvader is, is weer een puzzel stuk gevonden - maar hoe kan ik dat bevestigen? Is er meer informatie in de overlijdensakte dan wat er op het internet staat?

                  • Hinke
                    Message 9 of 11 , Sep 3, 2009
                      Hoogst waarschijnlijk vind je in de DTB op het archief niet meer dan op
                      de site van Tresoar staat. Voor 1811 zijn er geen aktes alleen
                      inschrijvingen van geboorte, doop, huwelijken en overlijden en dat
                      laatste niet heel veel. En hierin worden gen ouders etc. genoemd.

                      Maar ik heb even op de site van Tresoar gezocht en vond dat;
                      Willem Engels en Rikstje een zoon Engele laten dopen, er tr. een Engele
                      Willems met een Grietje en zij laten een Willem dopen:
                      En helaas staat er geen leeftijd bij overlijden maar de overledene in
                      1780 kan dus deze Willem zijn. Misschien kun je aan de hand van
                      vernoemingen een reconstructie van deze gezinnen maken? Willem en Rixtje
                      (Rikstje) laten meerde kinderen dopen en Engele Willems en Grietje ook.

                      Menaldumadeel, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
                      Dopeling: Willem
                      Geboren op 18 september 1778
                      Gedoopt op 25 oktober 1778 in Marssum
                      Kind van Engele Willems en Grietje Klases

                      Dopeling : WILLEM of WILLEMKE
                      Vader : ENGEL WILLEMS
                      Moeder : GRIETJE KLASES

                      Bron:
                      Herv. gem. Marssum, doop 1607-1811
                      Inventarisnr. : DTB 515
                      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

                      Wijzigingsdatum: 19-12-2006

                      groet, Hinke Woudt-Westra

                      Message 10 of 11 , Sep 3, 2009
                        Zag pas later de reactie van Margreet en dat kan natuurlijk ook!!

                        groet, Hinke.

                      • cornelius boekema
                        Message 11 of 11 , Sep 3, 2009
                          In de katholieke kerk kan iemand zeker twee keer bediend worden, d.w.z.
                          het “sacrament van de zieken” ontvangen, wat vroeger ook werd aangeduid
                          door het “H. Oliesel”, omdat de zieke gezalfd werd met gewijde Olie, of
                          ook wel “de laatste sacramenten” (vergiffenis, oliesel en communie) en
                          zo genoemd omdat de persoon in die tijd prakties aan het sterven was.
                          Sinds het laatste concilie, Vaticaan II, is de praktijk veranderd en
                          wordt de nadruk op lichamelijke en geestelijke genezing gelegd. Iemand
                          kan dus best nog langer leven na ’n eerste crisis en opnieuw de viering
                          van dit sacrament meemaken.

                          Cor Boekema (Montreal)

                          _____

                          J’utilise la version gratuite de SPAMfighter pour utilisateurs privés.
                          Jusqu’à présent SPAMfighter a bloqué 105 courriels spam.
                          Nous avons en ce moment 6 millions d’utilisateurs de par le monde
                          entier.
                          Les utlisateurs payants n’ont pas ce message. Vous pouvez télécharger la
                          version gratuite <http://www.spamfighter.com/lfr>