Re: [Friesland-genealogy] Germt Aukes Visser

  • Cor
    Message 1 of 4 , Jul 29, 2009
      Els,

      vermoedelijk op zee of in het buitenland overleden??
      Het is een gokje natuurlijk, hopelijkstaat het in de akte.

      Groeten, Cor.

      Subject: [Friesland-genealogy] Germt Aukes Visser

      Lijstgenoten,

      Zou iemand voor mij de volgende acte willen bekijken:
      Overlijdensakte Dantumadeel, 1853
      Aangiftedatum 5 december 1853, blad nr. 33
      Germt Aukes Visser, overleden 30 augustus 1853, 30 jaar, man
      Ongehuwd
      Opm.: overleden in de gemeente Dantumadeel

      Ik vermoed dat het hier gaat om Gerben Aukes Visser, geb. 1822. Is dit
      misschien een verschrijving?
      Ik wil graag zijn ouders weten (als die in de acte genoemd worden).

      Daarnast is het vreemd dat er tussen overlijdensdatum en aangiftedatum ruim
      3 maanden zitten. Is er in de acte een aanwijzing hoe dat komt? Of is ook
      hier sprake van een verschrijving, en moet het 5 september zijn?

      Alvast harteljk dank!
      Els
    • Cor
      Message 2 of 4 , Aug 4, 2009
        Hallo Els,

        hier het antwoord.
        Groetjes, Cor Seinstra

        ANTWOORD:

        Germt Aukes Visser, stoelmatter.
        Ovl. op 30-08-1853 te Schouwerzijl gem. Leens/Groningen.
        Geboren en laatst gewoond hebbende te Zwaagwesteinde.
        Zoon van Auke Pieters Visser en Aukjen Sytzes Zylstra, beide ovl.

        De akte van Dantumadeel is inderdaad gemaakt op 05-12-1853.

        De postkoets was dus niet zo snel.!!!

        Subject: Re: [Friesland-genealogy] Germt Aukes Visser

      • Els Vermij
        Message 3 of 4 , Aug 4, 2009
          Hallo Cor,

          Heel hartelijk bedankt voor het opzoeken! Het was hem dus inderdaad: Gerben werd Germt (of de dienstdoende schrijver verstond het verkeerd, dat kan natuurlijk ook). En kennelijk was hij niet getrouwd?
          Ik ga het meteen op mijn site veranderen.
          groeten
          Els