RE: [Friesland-genealogy] beroep 'stelling'

  • blauwe- parel
    Message 1 of 7 , Jul 27, 2009
      Hallo,

      Kan 'stelling' komen van 'steller' hetgeen betekent: 1) een afwerker, 2) persoon die een weefgetouw in orde brengt.

      Bron: "Van aakschipper tot Zwikker" (Carl Denig).

      Margaret

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: douwe@...
      Date: Mon, 27 Jul 2009 22:25:19 +0200
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] beroep 'stelling'

      Dag Nanko,
      Mijn familienaam is Stellinga. Ik ben wel benieuwd of onze namen (Stellinga-Stollinga) raakvlakken zouden kunnen hebben.... Kan je mij daarover berichten? Een van mijn voorouders was dorpsrechter.
      groet
      Douwe Stellinga

      Message 2 of 7 , Jul 28, 2009
        Stelling was een gekozen burgemeester die tevens dorpsrechter was in
        zuidelijk Friesland, de Stellingwerven gr jan auke

        _____

        N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
        de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand

        __________ NOD32 4283 (20090727) Informatie __________

        Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
        http://www.nod32.nl

      • N.A. Dijkveld Stol
        Message 3 of 7 , Jul 28, 2009
          Hallo Douwe,

          ik weet van het bestaan van de familie Stellinga maar tot nu toe heb ik geen enkele aanwijzing gevonden die er op zou kunnen duiden dat er verband bestaat met mijn Stollinga's..., waarbij ik meteen aanteken dat ik daar in het verleden ook niet echt naar gezocht heb.
          Misschien kunnen we onze oudere gegevens eens vergelijken.. Mocht je meer willen weten stuur dan even een mailtje naar mijn prive-adres.

          Vriendelijke groet,

          Nanko DS