Re: [Friesland-genealogy] beroep 'stelling'

  • Douwe
    Message 1 of 7 , Jul 27, 2009
      Dag Nanko,
      Mijn familienaam is Stellinga. Ik ben wel benieuwd of onze namen (Stellinga-Stollinga) raakvlakken zouden kunnen hebben.... Kan je mij daarover berichten? Een van mijn voorouders was dorpsrechter.
      groet
      Douwe Stellinga

      Message 2 of 7 , Jul 27, 2009
        Hallo,

        Kan 'stelling' komen van 'steller' hetgeen betekent: 1) een afwerker, 2) persoon die een weefgetouw in orde brengt.

        Bron: "Van aakschipper tot Zwikker" (Carl Denig).

        Margaret

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

        N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
        >
        > in mijn onderzoek naar de Stollinga's (Stullinck/Stellinck) kom ik naast de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand enig idee wat dat beroep dan wel is...

      • Jan Kunnen
        Message 3 of 7 , Jul 28, 2009
          Stelling was een gekozen burgemeester die tevens dorpsrechter was in
          zuidelijk Friesland, de Stellingwerven gr jan auke

          _____

          N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
          de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand

          __________ NOD32 4283 (20090727) Informatie __________

          Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
          http://www.nod32.nl

        • N.A. Dijkveld Stol
          Message 4 of 7 , Jul 28, 2009
            Hallo Douwe,

            ik weet van het bestaan van de familie Stellinga maar tot nu toe heb ik geen enkele aanwijzing gevonden die er op zou kunnen duiden dat er verband bestaat met mijn Stollinga's..., waarbij ik meteen aanteken dat ik daar in het verleden ook niet echt naar gezocht heb.
            Misschien kunnen we onze oudere gegevens eens vergelijken.. Mocht je meer willen weten stuur dan even een mailtje naar mijn prive-adres.

            Vriendelijke groet,

            Nanko DS