beroep 'stelling'

  • N.A. Dijkveld Stol
    Message 1 of 7 , Jul 27, 2009
      Goedenmiddag,

      in mijn onderzoek naar de Stollinga's (Stullinck/Stellinck) kom ik naast de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand enig idee wat dat beroep dan wel is...

      Met vriendelijke groet,

      Nanko Dijkveld Stol

    • Tjerk Tigchelaar
      Message 2 of 7 , Jul 27, 2009
        Beste Nanko,

        Volgens de beroependatabase op de website van Tresoar: dorpsrechter,
        dorpsbestuurder

        Met vriendelijke groet,
        Tjerk Tigchelaar

      • N.A. Dijkveld Stol
        Message 3 of 7 , Jul 27, 2009
          Tjerk,

          hartelijk dank voor de wel heel snelle reactie.

          Nanko DS

          N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
          >
          > in mijn onderzoek naar de Stollinga's (Stullinck/Stellinck) kom ik naast de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand enig idee wat dat beroep dan wel is...

        • Douwe
          Message 4 of 7 , Jul 27, 2009
            Dag Nanko,
            Mijn familienaam is Stellinga. Ik ben wel benieuwd of onze namen (Stellinga-Stollinga) raakvlakken zouden kunnen hebben.... Kan je mij daarover berichten? Een van mijn voorouders was dorpsrechter.
            groet
            Douwe Stellinga

            N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
            >
            > in mijn onderzoek naar de Stollinga's (Stullinck/Stellinck) kom ik naast de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand enig idee wat dat beroep dan wel is...

          • blauwe- parel
            Message 5 of 7 , Jul 27, 2009
              Hallo,

              Kan 'stelling' komen van 'steller' hetgeen betekent: 1) een afwerker, 2) persoon die een weefgetouw in orde brengt.

              Bron: "Van aakschipper tot Zwikker" (Carl Denig).

              Margaret

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
              >
              > in mijn onderzoek naar de Stollinga's (Stullinck/Stellinck) kom ik naast de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand enig idee wat dat beroep dan wel is...

            • Jan Kunnen
              Message 6 of 7 , Jul 28, 2009
                Stelling was een gekozen burgemeester die tevens dorpsrechter was in
                zuidelijk Friesland, de Stellingwerven gr jan auke

                _____

                N.A. Dijkveld Stol schreef:
> [...]
                de familienaam wel eens het kennelijke beroep 'stelling' tegen. Heeft iemand

                __________ NOD32 4283 (20090727) Informatie __________

                Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
                http://www.nod32.nl

              • N.A. Dijkveld Stol
                Message 7 of 7 , Jul 28, 2009
                  Hallo Douwe,

                  ik weet van het bestaan van de familie Stellinga maar tot nu toe heb ik geen enkele aanwijzing gevonden die er op zou kunnen duiden dat er verband bestaat met mijn Stollinga's..., waarbij ik meteen aanteken dat ik daar in het verleden ook niet echt naar gezocht heb.
                  Misschien kunnen we onze oudere gegevens eens vergelijken.. Mocht je meer willen weten stuur dan even een mailtje naar mijn prive-adres.

                  Vriendelijke groet,

                  Nanko DS