margaret: [Friesland-genealogy] jacob pieters pasma en antje van der hoef

  • Jantsje Pasma
    Message 1 of 8 , Jul 26, 2009
      Hoi Margaret,

      Nee, hij zit wel in de familie maar de vader heet eeltje en zijn vader heet pieter. maar evenzogoed bedankt voor je zoeken.

      Groetjes, jantsje

    • Jantsje Pasma
      Message 2 of 8 , Jul 26, 2009
        Hoi Nynke ,
        Bedankt voor je zoeken.zoals ik ookal schreef in mijn berichtje aan cor, de data kloppen daar niet. Ik heb ookal contact gehad met hem. Hij is ook niet zeker van de overlijdensdata en
        Er staat ook nog een ricky bij en dat is geen kind van hun.Weet je een site waar ik de emigranten na kan gaan?

        Groetjes, jantsje

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: nynkevandenhooven@...
        Date: Sun, 26 Jul 2009 17:17:30 +0200
        Subject: RE: [Friesland-genealogy] jacob pieters pasma en antje van der hoef

        Jantsje,

        In aanvulling op wat Cor al meldde:

        Jacob Pieter Pasma en Antje van der Hoef vertrokken in 1867 naar Indiana,
        USA. Maar kennelik zijn ze daar toch maar niet heen gegaan gezien het feit
        dat alle gezinsleden vervolgens in Michigan worden aangetroffen!

        Volgens de stamboom op www.ancestry.com <http://www.ancestry.com/> zou
        dochter Hyke (Rica) op 11-10-1867 in Leeuwarden geboren zijn, maar dat moet
        dan de op 09-10-1866 geboren Hyke geweest zijn. Hyke overleed op 1 december
        1885 in Muskegon City, Muskegon County, Michigan, USA.

        Zoon Peter Jacob werd op 11-08-1869 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA geboren, Hij overleed op 28-08-1916 in Traverse City,
        Michigan, USA.

        Peter trouwde op 14-11-1889 in Grand Rapids, Kent County, Michigan, USA met
        Cora C. Roest, geboren op 09-06-1868 in Nederland. Alle kinderen van dit
        echtpaar staan vermeld.

        Dochter Anna werd geboren op 29-03-1872 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA. Ze overleed in 1955.

        Dochter Minnie werd geboren op 20-07-1876 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA en overleed op 13-04-1936 in Holland, Ottawa County, Michigan,
        USA. Minnie trouwde op 14-04-1898 met Paul Vanderlist (dat is oorspronkelijk
        waarschijnlijk van der Leest geweest), die op 07-10-1876 geboren werd in
        Kent County, Michigan, zoon van Henry Vanderleest en Aagtje Schuitema. Paul
        overleed op 05-12-1942 in Holland, Ottawa County, Michigan, USA. Ook bij
        dit echtpaar staan alle kinderen vermeld.

        Misschien kun je zelf eens kijken op www.ancestry.com
        <http://www.ancestry.com/> of je dezelfde informatie over deze familie
        boven trafel kunt krijgen?

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        _____

        Message 3 of 8 , Jul 27, 2009
          Jantjse,

          Ik heb eens verder gezocht en denk dat het wel degelijk om het door jou
          gezochte echtpaar gaat.

          Met Ricky of Rica wordt waarschijnlijk gewoon Hyke bedoeld.

          In 1900 woont Jacob P. Pasma (geb augustus 1834) met echtgenote Anna (geb
          maart 1830) op 208 Spring Street in Muskegon City, Muskegon County, Michigan
          USA.

          Dat lijkt me toch het door jou gezocht echtpaar. Volgens de overige census
          (volkstelling) informatie zijn ze 39 jaar getrouwd, hebben ze in totaal 7
          kinderen gekregen, waarvan er nog 3 in leven zijn. Ze zijn in 1867
          geïmmigreerd en Jacob werkt bij een bakery of hij is bakery peddlar, zoiets
          als een broodventer.

          Daarnaast vond ik het huwelijk op 14-11-1889 in Grand Rapids van Peter
          Pasma, 20, geboren in Muskegon, MI, zoon van Jacob Pasma en Anna Vanderhoof
          (op z’n Engels geschreven Vanderhoef), met Cora Roest, 21 jaar, geboren in
          Holland, Europe, dochter van John Roest.

          Ik vond ook Peter’s geboorte in Muskegon City, Muskegon County, MI op
          11-08-1869 zoon van Jacob en Antia (wat in het Engels hetzelfde klinkt als
          het Friese Antje) Pasma (beiden geboren in “old country”).

          Ook het huwelijk van Minnie Pasma, 21 jaar, geboren in Michigan, dochter van
          Jacob Pasma en Anna Vanderhoss op 14-04-1898 in Muskegon, MI met Paul
          Vanderlist, 21 jaar, geboren Michigan, zoon van Henry Vanderlist en Anna
          Schuitema.

          Ook het huwelijk van Anna Pasma, 24 jaar, geboren te Muskegon, MI, dochter
          van Jacob Pasma en niet genoemde vrouw, op 18-11-1896 in Muskegon, MI, met
          John de Koning, 26 jaar, geb. in Nederland, zoon van Gerrit de Koning en
          Mary Slommar.

          In de 1870 census vind ik een Jacob Pashma (37), Eunice (30), Emika (3)
          alledrie in Holland geboren en Peter (1), geboren in Michigan.

          Het valt niet mee voor die Amerikanen!! Je hoort Antje en je moet toch iets
          noteren, dus dan schrijf je iets op in die geest, Eunice dan maar. En Emika
          in het Engels klikt in het Nederlands als “Nee! Hyke!” :-)

          Het lijkt me dat de gegevens die ik je eerder mailder m.b.t. Jacob en Antje
          toch juist zijn.

          Ik stuur je privé in ieder geval de downloads van de 1900 census, de
          huwelijksinschrijvingen en de 1870 census

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          _____