RE: [Friesland-genealogy] jacob pieters pasma en antje van der hoef

  • blauwe- parel
    Message 1 of 8 , Jul 26, 2009
      Dag Jantsje,

      Kan dit hem zijn????

      Margaret

      Bron
      Burgerlijke stand - Overlijden

      Archieflocatie
      Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

      Algemeen
      Gemeente: Leeuwarden
      Soort akte: Overlijdensakte
      Aktenummer: A 492
      Aangiftedatum: 18-08-1922

      Overledene
      Jacob Pasma
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 17-08-1922

      Vader
      Eeltze Jacob Pasma

      Moeder
      Haebeltje Gerrits van der Meulen

      Partner

      Relatie: gescheiden

      Nadere informatie
      Leeftijd: 86 jaar

      Ik ziek de overlijdensdatum van Jacob pieters pasma ,Antje van der hoef en hyke pasma
      Wie kan mij aub helpen. Ik heb al van alles geprobeerd. Zijn dit misschien emigranten en hoe kom ik erachter, welke site moet ik daarvoor hebben?

      Groetjes, jantsje

      8.5.6 Jacob Pieters Pasma, Geboren 11-08-1834 gemeente Leeuwarderadeel
      Jacob is op 9 mei 1861, gemeente Leeuwarden,getrouwd met Antje van der Hoef, geboren 9 maart 1830 Beroep: Schipper
      Antje haar ouders zijn Lourens Klazes van der Hoef (Geboren op 10 april 1793 in Duurswoude, Gedoopt op 12 mei 1793 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen, overleden 20 oktober 1833, 38 jaar,gehuwd) en Antje Jelles Prins (Geboren op 17 augustus 1794 in Heerenveen, overleden 17 november 1853, 59 jaar,weduwe)
      Meer kinderen van Lourens en Antje zijn: Harmke van der Hoef, geboren 29 november 1825, overleden 3 februari 1900, 76 jaar ,gehuwd/ Jelle van der Hoef, geboren 23 maart 1828, overleden 14 oktober 1829,1 jaar

      Kinderen van Jacob en Antje:
      8.5.6.1 Harmen Pasma, geboren 25-05-1862 , overleden 23 november 1864, 2 jaar, opmerking: overleden te Meppel
      8.5.6.2 Levenloos kind(m), overleden 09-09-1864 te Hattum
      8.5.6.3 Hyke Pasma, geboren 11 oktober 1866 opmerking:tweeling
      8.5.6.4 Levenloos kind(m), overleden 11 oktober 1866 opmerking:tweeling

      Message 2 of 8 , Jul 26, 2009
        Jantsje,

        In aanvulling op wat Cor al meldde:

        Jacob Pieter Pasma en Antje van der Hoef vertrokken in 1867 naar Indiana,
        USA. Maar kennelik zijn ze daar toch maar niet heen gegaan gezien het feit
        dat alle gezinsleden vervolgens in Michigan worden aangetroffen!

        Volgens de stamboom op www.ancestry.com <http://www.ancestry.com/> zou
        dochter Hyke (Rica) op 11-10-1867 in Leeuwarden geboren zijn, maar dat moet
        dan de op 09-10-1866 geboren Hyke geweest zijn. Hyke overleed op 1 december
        1885 in Muskegon City, Muskegon County, Michigan, USA.

        Zoon Peter Jacob werd op 11-08-1869 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA geboren, Hij overleed op 28-08-1916 in Traverse City,
        Michigan, USA.

        Peter trouwde op 14-11-1889 in Grand Rapids, Kent County, Michigan, USA met
        Cora C. Roest, geboren op 09-06-1868 in Nederland. Alle kinderen van dit
        echtpaar staan vermeld.

        Dochter Anna werd geboren op 29-03-1872 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA. Ze overleed in 1955.

        Dochter Minnie werd geboren op 20-07-1876 in Muskegon City, Muskegon County,
        Michigan, USA en overleed op 13-04-1936 in Holland, Ottawa County, Michigan,
        USA. Minnie trouwde op 14-04-1898 met Paul Vanderlist (dat is oorspronkelijk
        waarschijnlijk van der Leest geweest), die op 07-10-1876 geboren werd in
        Kent County, Michigan, zoon van Henry Vanderleest en Aagtje Schuitema. Paul
        overleed op 05-12-1942 in Holland, Ottawa County, Michigan, USA. Ook bij
        dit echtpaar staan alle kinderen vermeld.

        Misschien kun je zelf eens kijken op www.ancestry.com
        <http://www.ancestry.com/> of je dezelfde informatie over deze familie
        boven trafel kunt krijgen?

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        _____

        Message 3 of 8 , Jul 26, 2009
          Hoi Cor,

          Ja die site had ik ookal gevonden. Ik heb zelfs contact gehad. Maar de geboortedata klopt daar niet en er zitten meer fourten in. Hij was ook niet zeker van de overlijdensdata. Er staat ook nog een ricky bij en dat is geen kind van hun. Ik vond via genlias nog wel nog een kind levenloos geboren. Vandaar mijn vraag of iemand meer weet van hun. Misschien heeft iemand ze ook in de stamboom staan of weet iemand waar ik meer over ze kan vinden. maar bedankt voor je zoeken

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          From: cj.seinstra@...
          Date: Sun, 26 Jul 2009 16:05:39 +0200

          Jantsje,

          even doorzoeken op Google hele internet met:
          Jacob Pieters Pasma
          geeft als derde hit:

          http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~inmanfamilygenealogy/dat663.html

          VanDereHoef, Antje (Anna)
          Birth : 7 JUL 1837 Leeuwarden,,Holland
          Death : 13 MAY 1911 Holland,,MI,USA
          Gender: Female
          Family:
          Marriage: 9 MAY 1861 in leeuwarden,,holland
          Spouse:
          Pasma, Jacob Pieter
          Birth : 11 AUG 1838 Leeuwarden,,Holland
          Death : 19 FEB 1907 Muskegon,,MI,USA
          Gender: Male

          Children:
          Pasma, Ricki
          Birth : 1 OCT 1864 ,,Netherlands
          Death : 1 DEC 1885 Muskegon,,MI,USA
          Gender: Female
          Pasma, Peter Jacob
          Pasma, Anna
          Birth : 29 MAR 1872 Muskegon,,MI,USA
          Gender: Female
          Pasma, Minnie
          Birth : 20 JUL 1876 Muskegon,,MI,USA
          Gender: Female
          Groeten en succes,
          Cor Seinstra

          Message 4 of 8 , Jul 26, 2009
            Hoi Margaret,

            Nee, hij zit wel in de familie maar de vader heet eeltje en zijn vader heet pieter. maar evenzogoed bedankt voor je zoeken.

            Groetjes, jantsje

          • Jantsje Pasma
            Message 5 of 8 , Jul 26, 2009
              Hoi Nynke ,
              Bedankt voor je zoeken.zoals ik ookal schreef in mijn berichtje aan cor, de data kloppen daar niet. Ik heb ookal contact gehad met hem. Hij is ook niet zeker van de overlijdensdata en
              Er staat ook nog een ricky bij en dat is geen kind van hun.Weet je een site waar ik de emigranten na kan gaan?

              Groetjes, jantsje

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Message 6 of 8 , Jul 27, 2009
                Jantjse,

                Ik heb eens verder gezocht en denk dat het wel degelijk om het door jou
                gezochte echtpaar gaat.

                Met Ricky of Rica wordt waarschijnlijk gewoon Hyke bedoeld.

                In 1900 woont Jacob P. Pasma (geb augustus 1834) met echtgenote Anna (geb
                maart 1830) op 208 Spring Street in Muskegon City, Muskegon County, Michigan
                USA.

                Dat lijkt me toch het door jou gezocht echtpaar. Volgens de overige census
                (volkstelling) informatie zijn ze 39 jaar getrouwd, hebben ze in totaal 7
                kinderen gekregen, waarvan er nog 3 in leven zijn. Ze zijn in 1867
                geïmmigreerd en Jacob werkt bij een bakery of hij is bakery peddlar, zoiets
                als een broodventer.

                Daarnaast vond ik het huwelijk op 14-11-1889 in Grand Rapids van Peter
                Pasma, 20, geboren in Muskegon, MI, zoon van Jacob Pasma en Anna Vanderhoof
                (op z’n Engels geschreven Vanderhoef), met Cora Roest, 21 jaar, geboren in
                Holland, Europe, dochter van John Roest.

                Ik vond ook Peter’s geboorte in Muskegon City, Muskegon County, MI op
                11-08-1869 zoon van Jacob en Antia (wat in het Engels hetzelfde klinkt als
                het Friese Antje) Pasma (beiden geboren in “old country”).

                Ook het huwelijk van Minnie Pasma, 21 jaar, geboren in Michigan, dochter van
                Jacob Pasma en Anna Vanderhoss op 14-04-1898 in Muskegon, MI met Paul
                Vanderlist, 21 jaar, geboren Michigan, zoon van Henry Vanderlist en Anna
                Schuitema.

                Ook het huwelijk van Anna Pasma, 24 jaar, geboren te Muskegon, MI, dochter
                van Jacob Pasma en niet genoemde vrouw, op 18-11-1896 in Muskegon, MI, met
                John de Koning, 26 jaar, geb. in Nederland, zoon van Gerrit de Koning en
                Mary Slommar.

                In de 1870 census vind ik een Jacob Pashma (37), Eunice (30), Emika (3)
                alledrie in Holland geboren en Peter (1), geboren in Michigan.

                Het valt niet mee voor die Amerikanen!! Je hoort Antje en je moet toch iets
                noteren, dus dan schrijf je iets op in die geest, Eunice dan maar. En Emika
                in het Engels klikt in het Nederlands als “Nee! Hyke!” :-)

                Het lijkt me dat de gegevens die ik je eerder mailder m.b.t. Jacob en Antje
                toch juist zijn.

                Ik stuur je privé in ieder geval de downloads van de 1900 census, de
                huwelijksinschrijvingen en de 1870 census

                Met vriendelijke groet,

                Nynke van den Hooven.

                _____