Brabants archief

  • Cor
    Message 1 of 3 , Jul 15, 2009
      Voor degenen die wel eens naar het Brabants archief gaan
      zijn de openingstijden maar op drie dagen.
      Bericht geplukt van de Benelux groep gezonden door Ilse.

      Cor Seinstra

      De website van het Regionaal Archief West-Brabant (RAWB) is sinds haar
      lancering op 1 november 2004 steeds populairder geworden onder met
      name genealogen. Dit is ook niet zo vreemd, aangezien vanaf 2004 de
      hoeveelheid genealogische informatie op de website alleen maar is
      toegenomen. Volgens directeur Hans Janssen wordt de website jaarlijks
      door ruim 175.000 gebruikers bezocht. "Het is natuurlijk geweldig als
      je vanachter je pc overal ter wereld de stamboom van je familie uit
      kunt zoeken" :aldus Janssen. Hij voegt hieraan toe: "De consequentie
      van zo'n drukbezochte website is wel dat de bezoekersaantallen op onze
      studiezaal zijn teruggelopen. Daarom gaan we de studiezaal, die we in
      2006 in gebruik genomen hebben, per 1 september aanstaande ook op een
      andere manier benutten. Aangezien het RAWB een van de belangrijkste
      instellingen op het gebied van historisch onderzoek in de regio is,
      zullen er themamiddagen en cursussen georganiseerd gaan worden die
      aandacht geven aan verschillende aspecten van het historisch
      onderzoek. Bovendien gaan we de schooljeugd laten kennismaken met het
      archief".
      Per 1 september zijn de openingstijden als volgt:
      Maandag: gesloten
      Dinsdag: 9.00-17.00
      Woensdag: 9.00-17.00
      Donderdag: 9.00-13.00
      Vrijdag: gesloten
      Vanaf donderdagmiddag 1 oktober gaat de cursus 'Paleografie voor
      beginners' van start en op vrijdagmiddag 23 oktober zal er een
      activiteit worden georganiseerd over 'Oorlog en Vrede' dat dit jaar
      het thema is van de 'Week van de Geschiedenis'. Kijk voor het
      volledige programma van het laatste kwartaal 2009 op de website
      www.regionaalarchiefwestbrabant.nl of haal het programma op in de
      studiezaal aan de Beukenlaan 1d te Oudenbosch. De programma's worden
      ook verspreid via de gemeentehuizen en bibliotheken in de gemeenten
      Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk en Zundert.
    • Annemarth Sterringa
      Message 2 of 3 , Jul 15, 2009
        Cor, mooi dat je dat even meldde, ik schrok al, heb plannen; het betreft gelukkig slechts een regionaal archief.

        www.regionaalarchiefwestbrabant.nl

        Groetjes,
        Annemarth

        Message 3 of 3 , Jul 19, 2009
          Douwe,

          Ooit heb ik naarstig gespeurd naar de Jongsma's uit Oudemirdum, de
          voorouders van mijn oma van moederskant. Daarbij kwam ik op de website van
          Henk Jongsma terecht en heb daar heel wat gegevens vandaan gehaald (gejat
          dus), die ik in later jaren met gegevens van Tresoar heb kunnen aanvullen.
          Henk's website is nog steeds beschikbaar op
          http://home.planet.nl/~hjongsma/jo_nl_start.htm Hij heeft zich zijn
          onderzoek overigens in eerste instantie gebaseerd op gegevens van W.T. Vleer
          en E. Vleer uit Norg die in 1947 een uitgave over "De Jongsma's" hadden
          verzorgd.

          Voor wat betreft de huwelijksgegevens van Pier en Jies : trouwboekgegevens
          van Oudemirdum, Nijemirdum en Sondel (ook Tacozijl) vóór 1709 en tussen 1721
          en 1772 zijn niet bewaard gebleven.
          Geboortedata voor 1811 kom je zelden tegen; het gaat meestal om
          doopgegevens. Overigens zou ik als "teken" voor gedoopt het volgende
          gebruiken ~; het gebruik van een letter is wat verwarrend.

          De volgende gegevens heb ik van Pier Piers en zijn echtgenote:
          (Hun jongste zoon Bauke is één van mijn oudouders, ofwel de
          betovergrootvader van mijn oma Wietske Jongsma.
          Pier Piers is geboren in Oudemirdum (Gaasterland, Friesland), zoon van Pier
          Ages en Boukjen Jacobs. Hij is gedoopt op vrijdag 2 december 1735 in
          Oudemirdum (Gaasterland, Friesland). Pier is overleden in juni 1782 in
          Oudemirdum (Gaasterland, Friesland), 46 jaar oud. Pier trouwde, ongeveer 32
          jaar oud, omstreeks 1767 met Jies Gerryts, ongeveer 25 jaar oud. Jies is een
          dochter van Gerrit Heeres en Aat Wiebes. Zij is gedoopt op woensdag 3
          januari 1742 in Nijega/Elahuizen (Hemelumer Oldeferd, Friesland). Jies is
          overleden op donderdag 14 april 1796 in Oudemirdum (Gaasterland, Friesland),
          54 jaar oud.
          Haar naam komt ook voor als Jije.

          Kinderen van Pier en Jies:
          1 Bauk Piers. Zij is gedoopt op zondag 11 oktober 1767 in Oudemirdum
          (Gaasterland, Friesland). Bauk is overleden.

          2 Gerrit Piers, geboren in Hoyteburen (Gaasterland, Friesland). Hij is
          gedoopt op maandag 28 november 1768 in Oudemirdum (Gaasterland, Friesland).
          Gerrit is overleden vóór woensdag 7 juni 1769, ten hoogste 6 maanden oud.

          3 Gerrit Piers Jongsma, geboren in Hoyteburen (Gaasterland, Friesland). Hij
          is gedoopt op zaterdag 17 juni 1769 in Oudemirdum (Gaasterland, Friesland).
          Gerrit is overleden op donderdag 8 november 1827 in Gaasterland (Friesland),
          58 jaar oud.
          Gerrit was bij zijnhuwelijk afkomstig uit Rijs. Hij nam in 1811 in Mirns de
          naam Jongsma aan voor zichzelf en kinderen Pier 11, Siebrig 8, Willem 1½.
          Gerrit was winkelier.
          Gerrit trouwde, 29 jaar oud, op zondag 5 mei 1799 in Wyckel (Gaasterland,
          Friesland) met Auckje Eijberts Hoekstra, 26 of 27 jaar oud. Auckje is
          geboren in 1772 in Rijs (Gaasterland, Friesland). Auckje is overleden op
          dinsdag 5 april 1842 in Gaasterland (Friesland), 69 of 70 jaar oud.
          Aukje was bij haar huwelijk afkomstig van Wijckel .

          4 Pier Piers Jongsma, geboren in Hoyteburen (Gaasterland, Friesland). Hij is
          gedoopt op donderdag 7 juni 1770 in Oudemirdum (Gaasterland, Friesland).
          Pier is overleden op zondag 3 oktober 1841 in Nijemirdum (Gaasterland,
          Friesland), 71 jaar oud.
          Pier nam in 1815 in Balk de naam Jongsma aan. Hij was in 1811 niet op komen
          dagen, "zo hij vermeende omdat zijn broeder ouder was"
          Hij was boer en tuinder.
          Pier trouwde, 24 jaar oud, op zondag 17 mei 1795 in Hemelum (Hemelumer
          Oldeferd, Friesland) met Grietje Klazes Bruinsma, 24 of 25 jaar oud. Grietje
          is geboren in 1770. Grietje is overleden op zaterdag 16 juni 1832 in
          Gaasterland (Friesland), 61 of 62 jaar oud.

          5 Aage Piers, geboren op donderdag 14 mei 1772 in Hoyteburen (Gaasterland,
          Friesland). Hij is gedoopt op zondag 7 juni 1772 in Oudemirdum (Gaasterland,
          Friesland). Aage is overleden vóór 1811, ten hoogste 39 jaar oud.

          6 Baauke Piers Jongsma, geboren op vrijdag 11 februari 1774 in Hoyteburen
          (Gaasterland, Friesland). Hij is gedoopt op zondag 20 februari 1774 in
          Oudemirdum (Gaasterland, Friesland). Baauke is overleden op zondag 23 april
          1826 in Wyckel (Gaasterland, Friesland), 52 jaar oud.
          Bauke nam in 1811 in Mirns de naam Jongsma aan. Hij was werkman.
          Baauke trouwde, 48 jaar oud, op vrijdag 21 juni 1822 in Gaasterland
          (Friesland) met Pietertje Pieters Postma, 40 jaar oud. Pietertje is geboren
          op vrijdag 1 maart 1782 in Wyckel (Gaasterland, Friesland), dochter van
          Pieter Wabes Postma en Tjitske Jacobs. Pietertje is overleden op dinsdag 23
          maart 1869 om 06:00 in Wyckel (Gaasterland, Friesland), 87 jaar oud.
          Pietertje is weduwe van Hans Gijsberts Roskam (1773-1814), met wie zij
          trouwde op zondag 17 augustus 1806 in Harich (Gaasterland, Friesland).

          7 Aat Piers, geboren op zondag 7 januari 1776 in Hoyteburen (Gaasterland,
          Friesland). Hij is gedoopt op donderdag 15 februari 1776 in Oudemirdum
          (Gaasterland, Friesland). Aat is overleden vóór 1811, ten hoogste 35 jaar
          oud.

          8 Wopcke Piers Jongsma, geboren op maandag 11 januari 1779 in Hoyteburen
          (Gaasterland, Friesland). Zij is gedoopt op zondag 14 februari 1779 in
          Oudemirdum (Gaasterland, Friesland). Wopcke is overleden op donderdag 17
          juli 1845 in Gaasterland (Friesland), 66 jaar oud.

          De ouders van Pier Ages (en dus grootouders van Pier Piers) waren Age Jottis
          en Berns Feddes. De grootouders van Jies Gerrits zijn niet bekend..

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven