Re: zoekvraag Bellinga Brouwer Dantumadeel Westdongeradeel

  • frysk48
    Message 1 of 10 , Jul 9 4:49 PM
      Sonja,

      This is from the Riverside Cemetery, Kalamazoo, Michigan. The dates are not death dates but burial dates as noted. I do not know if this helps you but I thought I would send it to you since I had found it.

      gr,

      John

      Name Date of Burial

      DEKEMA Alice 4/26/1947
      DEKEMA Anna Elsie 6/11/1928
      DEKEMA Anna 6/14/1915
      DEKEMA Bert F 1/6/1975
      DEKEMA Fred 6/26/1947
      DEKEMA Garrett George 6/24/1985
      DEKEMA John 11/20/1893
      DEKEMA Meintze 11/13/1893
      DEKEMA Nellie 2/15/1918
      DEKEMA Nicholas B 8/25/1943
      DEKEMA Richard 8/15/1914

      BROUWER Anna C 11/29/1954
      BROUWER Baby 5/29/1905
      BROUWER Eppien 3/13/1934
      BROUWER Etsko 12/27/1933
      BROUWER Hans G 1/25/1944
      BROUWER Herbert J 7/16/1938
      BROUWER Jean W 10/16/2003
      BROUWER Peter 12/23/1930
      BROUWER Samuel 1/7/1939
      BROUWER Willard R 12/24/1992
      BROUWER William A 2/3/1948
      BROUWER William 7/1/1936
    • sonja neyen
      Message 2 of 10 , Jul 9 4:52 PM
        Hello John
        Thanks for the info
        All this Brouwer could this be family from Petrus Brouwer and Antje Dekema?
        regards Sonja

        Message 3 of 10 , Jul 10 2:05 AM
          Sonja,

          There's no way to be sure about that unless you know their birth dates as well and could compare these to other data.
          E.g. Nicholas B. Dekema could be sr. or jr. The female Dekema's or Brouwers could very well be wives of Dekema's or Brouwers .... You'll need more information.

          Dat valt niet met zekerheid te zeggen, tenzij je ook de geboortedata van de betreffende personen zou weten en ze met andere gegevens zou kunnen vergelijken.
          Nicholas B. Dekema zou bijv. sr. of jr. kunnen zijn. De vrouwelijke Dekema's en Brouwers zouden heel goed echtgenotes van Dekema's en Brouwers.... Je zult meer informatie nodig hebben..

          Kind regards,
          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 10 , Jul 10 4:07 AM
            Sonja,

            De Dekema's emigreerden er lustig op los:

            Kinderen van Bouwe Freerks (Bert) Dekema en Lieuwkje Klazes (Lucy) Klaver, geboren in Oostdongeradeel
            1. Freerk (Fred of Frank) Dekema, geboren 25 januari 1864, naar USA 24-03-1911 met echtgenote Aaltje (Alice) Braaksma en kinderen Bouwe (Bert), Jan (John) , Lieuwkje (Lucy) , Klaas (Nicholas) , Antje (Anna) en Klaaske (Clara).

            2. Antje Dekema, geboren 2 juni 1866, naar USA op 14-4-1910 met echtgenoot Petrus Brouwer en kinderen Herman, Lieuwtje Klaasje (Lucy Clara), Hijlkje en Bouwe Brouwer. Van Hijlke en Bouwe geen spoor teruggevonden. Mogelijk tussen 1910 en 1920 overleden? Herman (Brewer!) woont in 1910 bij oom Klaas, tante Nellie neef Bert B. (16) en nichten Clara (12) en Lucy (6) Dekema in Kalamazoo.
            Peter en Anna Brouwer wonen in 1920 met dochter Lucy C. in Kalamazoo, MI.

            3. Pieter (Peter) Dekema, geboren 1 december 1868, naar USA in ?,
            trouwt (1) op 31-10-1892 in Kalamazoo met de 18-jarige in NL geboren Mijntje Hammen.
            trouwt (2) op 17-03-1897 met de 21-jarige Anna Wyland, geb NL, dochter van Adriannus Wyland en Maria Fransen

            4. Klaas (Nicholas B.) Dekema, geboren 6 december 1870; van Aalsum naar Grand Rapids op 03-04-1889;
            trouwt (1) op 27-08-1892 in Kalamazoo, MI met Nellie G. Vanderveen, dochter van Gerrit Vanderveen
            trouwt (2) op 04-03-1919 met de 45-jarige Josephine Maude Hagerman wed. van ? Large, geb in NL, dochter van Nicholas Hagerman.

            5. Jinne Dekema, geboren 28 oktober 1873, +22-05-1874

            Geboorteaktes Oostdongeradeel, kinderen van Bouwe Freerks Dekema en Aaltje Jans de Boer (naar USA 14-5-1903)

            1. Jan Dekema, geboren 16 december 1877, naar USA 12-4-1901, volgens de gegevens ongehuwd geëmigreerd, in 1901 trouwt echter een Jan Dekema in Oostdongeradeel met Aukje Stiemsma. In de 1910 worden John en Aukje (later heet ze Agnes) Dekema met kinderen Sadie, Alice, Richard, Bert en Trintje vermeld in Kalamazoo, MI..

            2. Jenne Dekema, geboren 3 januari 1880, geen verdere info gevonden
            3. Lieuwkje Dekema, geboren 23 januari 1883, naar USA 14-5-1903, niet gevonden

            4. Folkert (Frank Burt) Dekema, geboren 11 december 1884, naar USA 5-5-1902, overleden in april 1970 in Kalamazoo, getrouwd met een Anna.

            Geboorteaktes Oostdongeradeel, kinderen van Freerk (Fred of Frank) Dekema en Aaltje (Aleda, Alice) Braaksma

            1. Bouwe (Bert F.) Dekema, geboren 29 september 1887, naar USA 24-03-1911, overleden op 02-01-1975 in Kalamazoo
            is mogelijk ongehuwd gebleven, woont in 1930 bij zijn ouders en hun 9-jarige kleindochter Alida Dekema in Kalamazoo.

            2. Trijntje Dekema, geboren 28 augustus 1889, met echtgenoot Klaas Terpstra naar USA 5-3-1912

            3. Jan (John) Dekema, geboren 6 augustus 1891, naar USA 24-03-1911,
            trouwt op 01-11-1916 in Kalamazoo, MI met de 16-jarige Frances Swineheart, geb in MI, dochter van Chas. Swineheart en Eliza Bowerman

            4. Leuwkje (Lucy) Dekema, geboren 28 april 1893, naar USA 24-03-1911,
            trouwt op 14-04-1915 in Kalamazoo met de 22-jarige Henry Van Nus jr, geb in NL, zoon van Henry Van Nus sr. en Cornelia De Young.

            5. Klaas (Nicholas) Dekema, geboren 6 januari 1895, naar USA 24-03-1911,
            trouwt op 30-10-1915 in Kalamazoo met de 18-jarige Lida Hunter, gebb in MI, dochter van W.E. Hunter en Emma Graichen.

            6. Klaaske Dekema, geboren 24 juli 1897, +22-08-1897

            7. Antje Dekema, geboren 12 november 1898, naar USA 24-03-1911, geen verdere info gevonden

            8. Klaaske (Clara) Dekema, geboren 5 juni 1902, naar USA 24-03-1911;
            trouwt op 06-09-1920 in Kalamazoo, MI, met Harry Smith, geb. in Battle Creek, MI in 1900, zoon van Bert Smith en Nellie Wakefield.

            Uit het bovenstaande blijkt dat de Nederlandse namen bij alle Dekema's keurig dezelfde "vertaling" kregen:
            Bouwe wordt Bert; Aaltje > Alice; Lieuwkje > Lucy; Klaaske > Clara; Freerk > Fred etc

            Dat maakt het dus lastig de juiste begraafdatum bij de juiste Dekema te plaatsen. Dat zou ook voor de Brouwers kunnen gelden. Maar ik vermoed dat de Nederlandse vernoemingsregels zijn verdwenen als gevolg van het feit dat zoon Herman met een Zweedse vrouw trouwde.
            Zoals eerder gemeld, lijkt het erop dat zowel Hijlkje als Bouwe Brouwer jong zijn overleden. Lucy Clara kan na 1920 zijn getrouwd, maar daar heb ik geen informatie over kunnen vinden.