Stellinga emigranten (was Re: [Friesland-genealogy] wybe nannes brouwer)

    Message 1 of 7 , Jul 9, 2009
      Douwe,

      Je kunt hem via http://www.genealogy.com/269facd.html anschaffen. Dan moet
      je echter wel de beschikking hebben over een credit card.
      Hetzelfde geldt als je hem via
      http://store.ancestry.com/(A(NM2_FIn225avo1WD5KICnzZLbwLxo4YK8BqQnUMO8l8ojUR_e-GWEhxC0G3xadtBeRP3Q7lYDkC5dMjtFyvKxkbj0YBjIa6LuuANqVFWzCQ1))/ProductDetail.aspx?p=mfsku60016(shops)&PT=
      wilt aanschaffen (de Ancestry store).
      Ik heb geen Nederlandse site kunnen vinden die deze CD aanbiedt. En er staan
      ook niet heel veel Stellinga gegevens op. Zie hieronder:

      De volgende gegevens vond ik op de CD Dutch in America, 1800s, hier en daar
      aangevuld met gegevens van www.ancestry.com en www.ellisislandrecords.com

      Friesland emigrants:
      Stellinga, Teuntje W.devries Hijlt
      Sex: Female
      Family Status: Single female individual or single female parent
      Birth Date: 11/12/1841
      Birthplace: Frisian born
      Civil Status Widow(er)
      Women in Household: 1
      Children in Household: 2
      Servants in Household: 0
      Number in Household: 3
      Family Type: Single parent + children
      Religion: Nederlands-Hervormd
      Major Occupational Category: Workers not reporting any occupation
      (vrouw/geen)
      Social Occupational Category: 99
      Specific Occupation: Unknown
      Emmigration Date: 5/11/1901
      Destination: USA-unidentified region
      Village and Municipality: Kimswerd, Wonseradeel
      Emigration Geographic: Neighbourhood of place of birth

      Opm nvdh: Bovenstaande zal dus Theuntje Hommes Stellinga zijn geweest die in
      1865 met Hyltje Jacobs de Vries trouwde.
      En jawel, op de Tresoar website staat vermeld om welke gezinsleden het ging:
      Bevolking WONSERADEEL
      TEUNTJE W.DEVRIES HI STELLINGA,
      SINGLE FEMALE INDIVIDUAL OR SINGLE FEMALE PARENT, WIDOW(ER)
      Geb: 12-11-1841
      Laatste woonplaats: KIMSWERD
      HOMME DEVRIES, ARBEIDER-WORKMAN
      SON, UNMARRIED/SINGLE
      Geb: 17-12-1875
      Laatste woonplaats: KIMSWERD
      AAFKE HIELTJE DEVRIES, DIENSTMEID-(FARM)SERVANT GIRL
      DAUGHTER, UNMARRIED/SINGLE
      Geb: 4-8-1883
      Laatste woonplaats: KIMSWERD
      Vertrokken naar: USA-UNIDENTIFIED REGION, 11-5-1901

      Overijssel emigrants
      Stellinga, Wiebren
      Year: 1881
      Municipality: Zwolle
      Age: 37
      Religion: Nederlands hervormd
      Occupation: Timmerman
      Social Class: Mingegoeden - less well-to-do or middling
      Head Tax: Not assessed
      Head Tax Rate: 0
      Women in Household: 1
      Children in Household: 2
      Reason for Emigrating: Lotsverbetering
      Destination: Onbekend

      Opm. nvdh: Dat moet dan onderstaande Wiebren zijn geweest:
      Geboorteakte Dokkum, 1844
      Aangiftedatum 21 september 1844, blad nr. 44
      Wiebren Stellinga, geboren 20 september 1844
      Zoon van Ruurd Wiebrens Stellinga en Antje Vrij
      Hij trouwt in 1870 in Dokkum met Grietje Simons de Vries
      Voor zover ik zo snel kon vinden, kregen ze de volgende kinderen:
      Wietske Stellinga, geboren Dokkum 29 december 1870
      Ruurd Stellinga, geboren Dokkum 22 augustus 1877 overleden Dokkum 1 mei
      1878.
      Anna Klazina Stellinga, geboren Dokkum 15 mei
      Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 mei 1873 overleden Dantumadeel 3
      oktober 1873.
      Grietje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden
      Dantumadeel 14 november 1874
      Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden Dantumadeel

      En lijkt het dus aannemelijk dat Wiebren en Grietje met kinderen Wietske en
      Anna Klazina naar Amerika zijn gegaan.

      1900 census gegevens (van CD aangevuld met census-gegevens van
      www.ancestry.com)
      Wiebren Ruurds Stellinga is kennelijk naar Chicago gegaan, want daar woont
      hij in 1900 bij het gezin van zijn dochter Elizabeth. Ze wonen aan 6634
      S(outh). May St.
      De bewoners van dat adres zijn:
      Waltman, William, Head Of Household, geb in Illinois (Nederlandse ouders) in
      juni 1871, hij is electrician en sinds 9 jaar getrouwd met
      Waltman, Elyzabeth, echtgenote, geb. in Nederland in december 1870 (dat moet
      dus Wietske zijn), geïmmigreerd in 1881.
      Stellinga, Wiburn; schoonvader, geb in NL in juni 1844, 30 jaar getrouwd
      (maar echtgenote Grietje wordt niet meer vermeld en dus mag je aannemen dat
      Wiebren inmiddels weduwnaar is), timmerman, in 1881 geïmmigreerd.
      Stellinga, Anna, schoonzuster, geb. in Illinois in maart 1882 (kennelijk is
      de in NL geboren Anna Klazina vóór maart 1882 overleden), NL ouders,
      ongehuwd, geen beroep
      Stellinga, Randolph, zwager, geb. in Illinois in juli 1887, zit nog op
      school.
      En de kinderen van Elyzabeth en William Waltman:
      Wilburn geb Illinois nov 1892, Florance, geb Illinois sept 1894, Gracie, geb
      Illinois okt 1896.

      Dan vond ik nog de volgende Stellinga in de Passenger lists op de CD
      Stellinga J
      Family Status: Head of household, 24 years old male
      Occupation: Laborer
      Date of Arrival: 4/19/1893
      City of Birth Nijland fr
      Microfilm Roll: 606
      Ship Manifest Number: 520
      En op www.ellisislandrecords.com blijkt dat te zijn getranscribeerd tot T.
      Stelluiga uit Nybud! Hij is met de 21-jarige Aaltje Veldhuis, eveneens uit
      Nijland, op weg naar Chicago. Het zou een jongere broer van Wiebren kunnen
      zijn, ware het niet dat hij dan 2 jaar te jong zou zijn. De leeftijd komt
      wél overeen met die van Wiebren's jongste zus Johanna.....

      Dan is er nog de volgende Stellinga emigrante, maar die is onderweg naar
      Zuid-Afrika:
      Utrecht emigrants
      Immigration Records: Dutch in America, 1800s
      Stellinga, Antje
      Year: 1899
      Municipality: Utrecht
      Age: 29
      Religion: Nederland hervormde (netherlands reformed)
      Occupation: Zonder
      Social Class: Mingegoeden - Less well to do
      Head Tax: Not assessed
      Head Tax Rate: None
      Women in Household: 0
      Children in Household: 0
      Servants in Household: 0
      Number in Household: 1
      Reason for Emmigrating: To join family and friends
      Destination: Zuid Afrika

      Dat zou onderstaande Antje geweest kunnen zijn:
      Geboorteakte Dokkum, 1870
      Aangiftedatum 21 september 1870, akte nr. 121
      Antje Stellinga, geboren 21 september 1870
      Dochter van Johannes Stellinga en Johanna Jansen
      Maar helaas heb ik geen Zuid-Afrikaanse connecties.....

      Dan vond ik op www.ellisislandrecords.com nog een 41-jarige Trijntje
      Stellinga (geb. in Stavoren) die op 12-11-1907 aan boord van de Potsdam
      arriveerde in New York. Ze was met haar kinderen Tjerkje (9, geb in
      Stavoren, zij is "crippled") en Jelmer (7, geb in Stavoren) op weg naar
      echtgenoot D. Stellinga in Paterson, New Jersey. Dat moeten dus Trijntje
      Stellinga Tonissen en haar op 20-04-1898 geb. dochter Tjerkje en zoon Jelmer
      zijn geweest, op weg naar hun vader Douwe Stellinga.
      Ze geeft aan tussen 1906 en 1907 8 maanden in de US te zijn geweest, nl in
      Paterson. En jawel, op 15-10-1906 arriveerde Douwe Stellinga, boer uit
      Stavoren, met echtgenote Trijntje en kinderen Tjerkje en Jelmer in New York,
      aan boord van de Cedric (vanuit Liverpool). Hun eindbestemming was friend
      Willem Stegenga in Paterson NJ.
      Overigens waren ze volgens deze informatie van Italiaanse afkomst :-)

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 7 , Jul 9, 2009
        Dag Nynke,

        Hartelijk bedankt. Ik heb het al meer op deze nieuwsgroep zien staan, ze hadden gelijk: je bent geweldig! Een aantal Stellinga's die ik "kwijt" was, vind jij zo maar even voor me! Vooral met die Douwe Stellinga naar Paterson, New Jersey ben ik erg blij, die was ik echt "zoek"... Maar voor alle info geweldig bedankt!

        met vriendelijke groet,

        Douwe Stellinga

      • Appy de Vries
        Message 3 of 7 , Jul 9, 2009