Re: [Friesland-genealogy] wybe nannes brouwer

  • Douwe
    Message 1 of 7 , Jul 9, 2009
      Dag Nynke,

      Is die CD ergens te koop?
      Of kan jij voor mij eens kijken of er ook Stellinga emigranten op staan. Ik zoek al vrij lang naar Stellinga's in de VS. De Stellinga's die ik vond, bleken eigenlijk afkomstig van Stallinga's te zijn... Er zijn een aantal Stellinga emigranten, maar voorlopig voor mij nog spoorloos. Wel heb ik wat Stellinga-familieleden in Canada gevonden..

      Bij voorbaat dank,

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 7 , Jul 9, 2009
        Douwe,

        Je kunt hem via http://www.genealogy.com/269facd.html anschaffen. Dan moet
        je echter wel de beschikking hebben over een credit card.
        Hetzelfde geldt als je hem via
        http://store.ancestry.com/(A(NM2_FIn225avo1WD5KICnzZLbwLxo4YK8BqQnUMO8l8ojUR_e-GWEhxC0G3xadtBeRP3Q7lYDkC5dMjtFyvKxkbj0YBjIa6LuuANqVFWzCQ1))/ProductDetail.aspx?p=mfsku60016(shops)&PT=
        wilt aanschaffen (de Ancestry store).
        Ik heb geen Nederlandse site kunnen vinden die deze CD aanbiedt. En er staan
        ook niet heel veel Stellinga gegevens op. Zie hieronder:

        De volgende gegevens vond ik op de CD Dutch in America, 1800s, hier en daar
        aangevuld met gegevens van www.ancestry.com en www.ellisislandrecords.com

        Friesland emigrants:
        Stellinga, Teuntje W.devries Hijlt
        Sex: Female
        Family Status: Single female individual or single female parent
        Birth Date: 11/12/1841
        Birthplace: Frisian born
        Civil Status Widow(er)
        Women in Household: 1
        Children in Household: 2
        Servants in Household: 0
        Number in Household: 3
        Family Type: Single parent + children
        Religion: Nederlands-Hervormd
        Major Occupational Category: Workers not reporting any occupation
        (vrouw/geen)
        Social Occupational Category: 99
        Specific Occupation: Unknown
        Emmigration Date: 5/11/1901
        Destination: USA-unidentified region
        Village and Municipality: Kimswerd, Wonseradeel
        Emigration Geographic: Neighbourhood of place of birth

        Opm nvdh: Bovenstaande zal dus Theuntje Hommes Stellinga zijn geweest die in
        1865 met Hyltje Jacobs de Vries trouwde.
        En jawel, op de Tresoar website staat vermeld om welke gezinsleden het ging:
        Bevolking WONSERADEEL
        TEUNTJE W.DEVRIES HI STELLINGA,
        SINGLE FEMALE INDIVIDUAL OR SINGLE FEMALE PARENT, WIDOW(ER)
        Geb: 12-11-1841
        Laatste woonplaats: KIMSWERD
        HOMME DEVRIES, ARBEIDER-WORKMAN
        SON, UNMARRIED/SINGLE
        Geb: 17-12-1875
        Laatste woonplaats: KIMSWERD
        AAFKE HIELTJE DEVRIES, DIENSTMEID-(FARM)SERVANT GIRL
        DAUGHTER, UNMARRIED/SINGLE
        Geb: 4-8-1883
        Laatste woonplaats: KIMSWERD
        Vertrokken naar: USA-UNIDENTIFIED REGION, 11-5-1901

        Overijssel emigrants
        Stellinga, Wiebren
        Year: 1881
        Municipality: Zwolle
        Age: 37
        Religion: Nederlands hervormd
        Occupation: Timmerman
        Social Class: Mingegoeden - less well-to-do or middling
        Head Tax: Not assessed
        Head Tax Rate: 0
        Women in Household: 1
        Children in Household: 2
        Reason for Emigrating: Lotsverbetering
        Destination: Onbekend

        Opm. nvdh: Dat moet dan onderstaande Wiebren zijn geweest:
        Geboorteakte Dokkum, 1844
        Aangiftedatum 21 september 1844, blad nr. 44
        Wiebren Stellinga, geboren 20 september 1844
        Zoon van Ruurd Wiebrens Stellinga en Antje Vrij
        Hij trouwt in 1870 in Dokkum met Grietje Simons de Vries
        Voor zover ik zo snel kon vinden, kregen ze de volgende kinderen:
        Wietske Stellinga, geboren Dokkum 29 december 1870
        Ruurd Stellinga, geboren Dokkum 22 augustus 1877 overleden Dokkum 1 mei
        1878.
        Anna Klazina Stellinga, geboren Dokkum 15 mei
        Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 mei 1873 overleden Dantumadeel 3
        oktober 1873.
        Grietje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden
        Dantumadeel 14 november 1874
        Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden Dantumadeel

        En lijkt het dus aannemelijk dat Wiebren en Grietje met kinderen Wietske en
        Anna Klazina naar Amerika zijn gegaan.

        1900 census gegevens (van CD aangevuld met census-gegevens van
        www.ancestry.com)
        Wiebren Ruurds Stellinga is kennelijk naar Chicago gegaan, want daar woont
        hij in 1900 bij het gezin van zijn dochter Elizabeth. Ze wonen aan 6634
        S(outh). May St.
        De bewoners van dat adres zijn:
        Waltman, William, Head Of Household, geb in Illinois (Nederlandse ouders) in
        juni 1871, hij is electrician en sinds 9 jaar getrouwd met
        Waltman, Elyzabeth, echtgenote, geb. in Nederland in december 1870 (dat moet
        dus Wietske zijn), geïmmigreerd in 1881.
        Stellinga, Wiburn; schoonvader, geb in NL in juni 1844, 30 jaar getrouwd
        (maar echtgenote Grietje wordt niet meer vermeld en dus mag je aannemen dat
        Wiebren inmiddels weduwnaar is), timmerman, in 1881 geïmmigreerd.
        Stellinga, Anna, schoonzuster, geb. in Illinois in maart 1882 (kennelijk is
        de in NL geboren Anna Klazina vóór maart 1882 overleden), NL ouders,
        ongehuwd, geen beroep
        Stellinga, Randolph, zwager, geb. in Illinois in juli 1887, zit nog op
        school.
        En de kinderen van Elyzabeth en William Waltman:
        Wilburn geb Illinois nov 1892, Florance, geb Illinois sept 1894, Gracie, geb
        Illinois okt 1896.

        Dan vond ik nog de volgende Stellinga in de Passenger lists op de CD
        Stellinga J
        Family Status: Head of household, 24 years old male
        Occupation: Laborer
        Date of Arrival: 4/19/1893
        City of Birth Nijland fr
        Microfilm Roll: 606
        Ship Manifest Number: 520
        En op www.ellisislandrecords.com blijkt dat te zijn getranscribeerd tot T.
        Stelluiga uit Nybud! Hij is met de 21-jarige Aaltje Veldhuis, eveneens uit
        Nijland, op weg naar Chicago. Het zou een jongere broer van Wiebren kunnen
        zijn, ware het niet dat hij dan 2 jaar te jong zou zijn. De leeftijd komt
        wél overeen met die van Wiebren's jongste zus Johanna.....

        Dan is er nog de volgende Stellinga emigrante, maar die is onderweg naar
        Zuid-Afrika:
        Utrecht emigrants
        Immigration Records: Dutch in America, 1800s
        Stellinga, Antje
        Year: 1899
        Municipality: Utrecht
        Age: 29
        Religion: Nederland hervormde (netherlands reformed)
        Occupation: Zonder
        Social Class: Mingegoeden - Less well to do
        Head Tax: Not assessed
        Head Tax Rate: None
        Women in Household: 0
        Children in Household: 0
        Servants in Household: 0
        Number in Household: 1
        Reason for Emmigrating: To join family and friends
        Destination: Zuid Afrika

        Dat zou onderstaande Antje geweest kunnen zijn:
        Geboorteakte Dokkum, 1870
        Aangiftedatum 21 september 1870, akte nr. 121
        Antje Stellinga, geboren 21 september 1870
        Dochter van Johannes Stellinga en Johanna Jansen
        Maar helaas heb ik geen Zuid-Afrikaanse connecties.....

        Dan vond ik op www.ellisislandrecords.com nog een 41-jarige Trijntje
        Stellinga (geb. in Stavoren) die op 12-11-1907 aan boord van de Potsdam
        arriveerde in New York. Ze was met haar kinderen Tjerkje (9, geb in
        Stavoren, zij is "crippled") en Jelmer (7, geb in Stavoren) op weg naar
        echtgenoot D. Stellinga in Paterson, New Jersey. Dat moeten dus Trijntje
        Stellinga Tonissen en haar op 20-04-1898 geb. dochter Tjerkje en zoon Jelmer
        zijn geweest, op weg naar hun vader Douwe Stellinga.
        Ze geeft aan tussen 1906 en 1907 8 maanden in de US te zijn geweest, nl in
        Paterson. En jawel, op 15-10-1906 arriveerde Douwe Stellinga, boer uit
        Stavoren, met echtgenote Trijntje en kinderen Tjerkje en Jelmer in New York,
        aan boord van de Cedric (vanuit Liverpool). Hun eindbestemming was friend
        Willem Stegenga in Paterson NJ.
        Overigens waren ze volgens deze informatie van Italiaanse afkomst :-)

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 7 , Jul 9, 2009
          Dag Nynke,

          Hartelijk bedankt. Ik heb het al meer op deze nieuwsgroep zien staan, ze hadden gelijk: je bent geweldig! Een aantal Stellinga's die ik "kwijt" was, vind jij zo maar even voor me! Vooral met die Douwe Stellinga naar Paterson, New Jersey ben ik erg blij, die was ik echt "zoek"... Maar voor alle info geweldig bedankt!

          met vriendelijke groet,

          Douwe Stellinga

        • Appy de Vries
          Message 4 of 7 , Jul 9, 2009