wybe nannes brouwer

  • Appy de Vries
    Message 1 of 7 , Jul 8, 2009
      Medesp.;
      Wybe Nannes Brouwer
      03-03-/08-03-1801 Oldetrijne?

      VRAAG; overlijden??van Wybe Nannes,
      gehuwd 20-05-1829 met
      Sentje Foppes de Jong
      geb.22-12-1803-ged.15-01-1804
      Nijeholtwolde overleden 05-12-1838
      [34 jaar],Weststellingwerf.
      Kinderen;
      1;Trijntje Wybes geb.25-02-1830 Nijelamer [verder geen geg.]
      2;Foppe Wybes geb.26-09-1831,Nijelamer
      overl.25-03-1905 Rock-Valley,Yowa.

      VRAAG; Hoe daar gekomen en wanneer?
      3;Nanne Wybes geb.16-04-1834 Nijelamer [verder geen geg.]
      4;Tjeerd Wybes geb. 09-08-1836
      Nijelamer [verder geen geg.]

      Zou Wybe Nannes Brouwer
      ook geemigreerd zijn?[als weduwnaar]
      hoop op reactie,
      groetsjes
      Appy.

    • Yvonna Both
      Message 2 of 7 , Jul 8, 2009
        Typo Appy

        2009/7/8 Appy de Vries <appydevries@...>

> [...]
        > Wybe Nannes Brouwer
        > 03-03-/08-03-1801 Oldetrijne?
        >
        > VRAAG; overlijden??van Wybe Nannes,
        > gehuwd 20-05-1829 met
        > Sentje Foppes de Jong
        > geb.22-12-1803-ged.15-01-1804
        > Nijeholtwolde overleden 05-12-1838
        > [34 jaar],Weststellingwerf.
        > Kinderen;
        > 1;Trijntje Wybes geb.25-02-1830 Nijelamer [verder geen geg.]
        > 2;Foppe Wybes geb.26-09-1831,Nijelamer
        > overl.25-03-1905 Rock-Valley,Yowa.*= IOWA*
        >
        > VRAAG; Hoe daar gekomen en wanneer?
        > 3;Nanne Wybes geb.16-04-1834 Nijelamer [verder geen geg.]

        Yvonna Both Brusik
        Wpg.Canada
        Website: http://gw.geneanet.org/dutchess1948

        Message 3 of 7 , Jul 9, 2009
          Appy,

          Uit de gegevens op de CD Dutch in America, 1800s (afkomstig uit onderzoek van Dr. R. Swierenga) blijkt dat Wybe in 1855 met 4 kinderen naar Pella emigreerde.

          Brouwer, Wijbe Nannes

          Occupation: Arbeider - workman

          Sex: Male

          Age: 54

          Religion: Ned Hervormd, Hervormd-dutch Reformed

          Social Class: Less well to do

          Assessed for Taxes: No

          Tax Assessment Classification: Unknown

          Women in Household: Unknown

          Children in Household: 4

          Servants in Household: Unknown

          Reason for Emmigration: Economic Improvement

          Destination: Pella, Iowa

          Year: 1855

          Province: Friesland

          Municipality: Weststellingwerf

          Volgens informatie op www.ancestry.com zou Wybe Nannes Brouwer op 7 juli 1880 in Pella, Iowa zijn overleden.

          Het volgende vond ik daar met betrekking tot zijn kinderen:

          1. Van Trijntje helaas niets.

          2. Van Foppe, geboren op 26-09-1831 in Nijelamer, Weststellingwerf, Friesland, Netherlands, ovcerleden op25-03-1905 in Rock Valley, Sioux, Iowa, USA:

          1e huwelijk op 5 Aug 1858 in Marion County, Iowa, USA met Grietje Cornelia (Grace) VanHemert, geboren op 11-02-1836 in Kerkwijk, Zaltbommel, Gelderland, ouders niet vermeld. Grietje overleed in 1873 in Polk City, Marion County, Iowa, USA

          Kinderen uit dit huwelijk;

          Chytne Brower

          Sientje Brower 1861 - 1946

          Selia Brower 1862 -

          Wiebe Brower 1863 -

          Pietje Brower 1865 -

          Tryntje Brower 1867 -

          Franka Brower 1870 -

          2de huwelijk op 13 May 1876 in Pella, Marion County, Iowa, USA met Akke DeBoer, geboren op 09-05-1846 in Menaldumadeel, dochter van Jan Andries de Boer en Sjoerdtje Wiebrens Hogerhuis. Akke was weduwe van Sipke L. Boersma met wie ze op 10-07-1872 in Marion County, Iowa was getrouwd. Akke is overleden op 07-11-1885 in Pella, Marion County, Iowa, USA.

          Kinderen van Foppe en Akke:

          Andrew Brouwer

          Cornelia Brouwer

          Henry Brouwer

          James Brouwer

          Susie Brouwer 1878 -

          Berbentje Brouwer 1881 -

          Rejan Brouwer 1884 - 1954

          3e huwelijk in met Jennie Hoff, geboren in September 1839 in Nederland.

          3. Nanne: geboren op 15-04-1834 in Nijelamer, Weststellingwerf, Friesland, Netherlands, overleden op 01-04-1913 in Pella, Marion, Iowa, USA

          Nanne woonde in 1880 met zijn gezin in Lake Prairie Township, Marion County, Iowa (USA) en was in 1880 getrouwd met Gortye (kan er niets anders van bakken, helaaas geen huwelijk gevonden) en had 7 kinderen: Krintje 16, Hendreke 14, Gertie 12, Mary 10, Wibie 8, Henry 5 en William 2 Brower.

          In 1900 is Nanne weduwnaar (getrouwd in 1858) en woont hij met partner Nicholas Heemstra (geboren in Nederland in december 1852, gescheiden) en zoon Nanne (*juni 1881) in Lake Prairie Township, Marion County, Iowa (USA).

          In 1910 (hij is dan 77), woont hij met zoons John 32 en Henry 28 in Pella, Marion County, Iowa (USA)

          In de 1920 census vond ik hem niet meer terug; het is dus aannemelijk dt Nanne ergens tussen 1910 en 1920 is overleden.

          4. Tjeerd: woont in 1900 met echtgenote "Nelije" (zal wel Neeltje moeten zijn; geboren in NL in september 1845), met wie hij in 1865 getrouwd is, in Iowa Township, Douglas County, South Dakota (USA). Het echtpaar heeft de volgende kinderen: Wiebe (*januari 1867), John (*juni 1869), Foppe (*juli 1871), Sentje (december 1878), Pauline (*oktotber 1880), Hattie (*januari 1883), allen geboren in Iowa (de staat dus) en Caty (* j? 1885) en Anna (*juni 1890), beiden geboren in South Dakota.

          Aha, huwelijk ook gevonden op 25-10-1864 in Mrion County, Iowa met Neeltje Vanden Schoon. Ze was in 1853 geimmigreerd.

          Als je wilt, kan ik ook meer gegevens m.b.t. de nakomelingen verzamelen.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 7 , Jul 9, 2009
            Dag Nynke,

            Is die CD ergens te koop?
            Of kan jij voor mij eens kijken of er ook Stellinga emigranten op staan. Ik zoek al vrij lang naar Stellinga's in de VS. De Stellinga's die ik vond, bleken eigenlijk afkomstig van Stallinga's te zijn... Er zijn een aantal Stellinga emigranten, maar voorlopig voor mij nog spoorloos. Wel heb ik wat Stellinga-familieleden in Canada gevonden..

            Bij voorbaat dank,

            Douwe Stellinga

            Message 5 of 7 , Jul 9, 2009
              Douwe,

              Je kunt hem via http://www.genealogy.com/269facd.html anschaffen. Dan moet
              je echter wel de beschikking hebben over een credit card.
              Hetzelfde geldt als je hem via
              http://store.ancestry.com/(A(NM2_FIn225avo1WD5KICnzZLbwLxo4YK8BqQnUMO8l8ojUR_e-GWEhxC0G3xadtBeRP3Q7lYDkC5dMjtFyvKxkbj0YBjIa6LuuANqVFWzCQ1))/ProductDetail.aspx?p=mfsku60016(shops)&PT=
              wilt aanschaffen (de Ancestry store).
              Ik heb geen Nederlandse site kunnen vinden die deze CD aanbiedt. En er staan
              ook niet heel veel Stellinga gegevens op. Zie hieronder:

              De volgende gegevens vond ik op de CD Dutch in America, 1800s, hier en daar
              aangevuld met gegevens van www.ancestry.com en www.ellisislandrecords.com

              Friesland emigrants:
              Stellinga, Teuntje W.devries Hijlt
              Sex: Female
              Family Status: Single female individual or single female parent
              Birth Date: 11/12/1841
              Birthplace: Frisian born
              Civil Status Widow(er)
              Women in Household: 1
              Children in Household: 2
              Servants in Household: 0
              Number in Household: 3
              Family Type: Single parent + children
              Religion: Nederlands-Hervormd
              Major Occupational Category: Workers not reporting any occupation
              (vrouw/geen)
              Social Occupational Category: 99
              Specific Occupation: Unknown
              Emmigration Date: 5/11/1901
              Destination: USA-unidentified region
              Village and Municipality: Kimswerd, Wonseradeel
              Emigration Geographic: Neighbourhood of place of birth

              Opm nvdh: Bovenstaande zal dus Theuntje Hommes Stellinga zijn geweest die in
              1865 met Hyltje Jacobs de Vries trouwde.
              En jawel, op de Tresoar website staat vermeld om welke gezinsleden het ging:
              Bevolking WONSERADEEL
              TEUNTJE W.DEVRIES HI STELLINGA,
              SINGLE FEMALE INDIVIDUAL OR SINGLE FEMALE PARENT, WIDOW(ER)
              Geb: 12-11-1841
              Laatste woonplaats: KIMSWERD
              HOMME DEVRIES, ARBEIDER-WORKMAN
              SON, UNMARRIED/SINGLE
              Geb: 17-12-1875
              Laatste woonplaats: KIMSWERD
              AAFKE HIELTJE DEVRIES, DIENSTMEID-(FARM)SERVANT GIRL
              DAUGHTER, UNMARRIED/SINGLE
              Geb: 4-8-1883
              Laatste woonplaats: KIMSWERD
              Vertrokken naar: USA-UNIDENTIFIED REGION, 11-5-1901

              Overijssel emigrants
              Stellinga, Wiebren
              Year: 1881
              Municipality: Zwolle
              Age: 37
              Religion: Nederlands hervormd
              Occupation: Timmerman
              Social Class: Mingegoeden - less well-to-do or middling
              Head Tax: Not assessed
              Head Tax Rate: 0
              Women in Household: 1
              Children in Household: 2
              Reason for Emigrating: Lotsverbetering
              Destination: Onbekend

              Opm. nvdh: Dat moet dan onderstaande Wiebren zijn geweest:
              Geboorteakte Dokkum, 1844
              Aangiftedatum 21 september 1844, blad nr. 44
              Wiebren Stellinga, geboren 20 september 1844
              Zoon van Ruurd Wiebrens Stellinga en Antje Vrij
              Hij trouwt in 1870 in Dokkum met Grietje Simons de Vries
              Voor zover ik zo snel kon vinden, kregen ze de volgende kinderen:
              Wietske Stellinga, geboren Dokkum 29 december 1870
              Ruurd Stellinga, geboren Dokkum 22 augustus 1877 overleden Dokkum 1 mei
              1878.
              Anna Klazina Stellinga, geboren Dokkum 15 mei
              Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 mei 1873 overleden Dantumadeel 3
              oktober 1873.
              Grietje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden
              Dantumadeel 14 november 1874
              Antje Stellinga, geboren Dantumadeel 13 november 1874, overleden Dantumadeel

              En lijkt het dus aannemelijk dat Wiebren en Grietje met kinderen Wietske en
              Anna Klazina naar Amerika zijn gegaan.

              1900 census gegevens (van CD aangevuld met census-gegevens van
              www.ancestry.com)
              Wiebren Ruurds Stellinga is kennelijk naar Chicago gegaan, want daar woont
              hij in 1900 bij het gezin van zijn dochter Elizabeth. Ze wonen aan 6634
              S(outh). May St.
              De bewoners van dat adres zijn:
              Waltman, William, Head Of Household, geb in Illinois (Nederlandse ouders) in
              juni 1871, hij is electrician en sinds 9 jaar getrouwd met
              Waltman, Elyzabeth, echtgenote, geb. in Nederland in december 1870 (dat moet
              dus Wietske zijn), geïmmigreerd in 1881.
              Stellinga, Wiburn; schoonvader, geb in NL in juni 1844, 30 jaar getrouwd
              (maar echtgenote Grietje wordt niet meer vermeld en dus mag je aannemen dat
              Wiebren inmiddels weduwnaar is), timmerman, in 1881 geïmmigreerd.
              Stellinga, Anna, schoonzuster, geb. in Illinois in maart 1882 (kennelijk is
              de in NL geboren Anna Klazina vóór maart 1882 overleden), NL ouders,
              ongehuwd, geen beroep
              Stellinga, Randolph, zwager, geb. in Illinois in juli 1887, zit nog op
              school.
              En de kinderen van Elyzabeth en William Waltman:
              Wilburn geb Illinois nov 1892, Florance, geb Illinois sept 1894, Gracie, geb
              Illinois okt 1896.

              Dan vond ik nog de volgende Stellinga in de Passenger lists op de CD
              Stellinga J
              Family Status: Head of household, 24 years old male
              Occupation: Laborer
              Date of Arrival: 4/19/1893
              City of Birth Nijland fr
              Microfilm Roll: 606
              Ship Manifest Number: 520
              En op www.ellisislandrecords.com blijkt dat te zijn getranscribeerd tot T.
              Stelluiga uit Nybud! Hij is met de 21-jarige Aaltje Veldhuis, eveneens uit
              Nijland, op weg naar Chicago. Het zou een jongere broer van Wiebren kunnen
              zijn, ware het niet dat hij dan 2 jaar te jong zou zijn. De leeftijd komt
              wél overeen met die van Wiebren's jongste zus Johanna.....

              Dan is er nog de volgende Stellinga emigrante, maar die is onderweg naar
              Zuid-Afrika:
              Utrecht emigrants
              Immigration Records: Dutch in America, 1800s
              Stellinga, Antje
              Year: 1899
              Municipality: Utrecht
              Age: 29
              Religion: Nederland hervormde (netherlands reformed)
              Occupation: Zonder
              Social Class: Mingegoeden - Less well to do
              Head Tax: Not assessed
              Head Tax Rate: None
              Women in Household: 0
              Children in Household: 0
              Servants in Household: 0
              Number in Household: 1
              Reason for Emmigrating: To join family and friends
              Destination: Zuid Afrika

              Dat zou onderstaande Antje geweest kunnen zijn:
              Geboorteakte Dokkum, 1870
              Aangiftedatum 21 september 1870, akte nr. 121
              Antje Stellinga, geboren 21 september 1870
              Dochter van Johannes Stellinga en Johanna Jansen
              Maar helaas heb ik geen Zuid-Afrikaanse connecties.....

              Dan vond ik op www.ellisislandrecords.com nog een 41-jarige Trijntje
              Stellinga (geb. in Stavoren) die op 12-11-1907 aan boord van de Potsdam
              arriveerde in New York. Ze was met haar kinderen Tjerkje (9, geb in
              Stavoren, zij is "crippled") en Jelmer (7, geb in Stavoren) op weg naar
              echtgenoot D. Stellinga in Paterson, New Jersey. Dat moeten dus Trijntje
              Stellinga Tonissen en haar op 20-04-1898 geb. dochter Tjerkje en zoon Jelmer
              zijn geweest, op weg naar hun vader Douwe Stellinga.
              Ze geeft aan tussen 1906 en 1907 8 maanden in de US te zijn geweest, nl in
              Paterson. En jawel, op 15-10-1906 arriveerde Douwe Stellinga, boer uit
              Stavoren, met echtgenote Trijntje en kinderen Tjerkje en Jelmer in New York,
              aan boord van de Cedric (vanuit Liverpool). Hun eindbestemming was friend
              Willem Stegenga in Paterson NJ.
              Overigens waren ze volgens deze informatie van Italiaanse afkomst :-)

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 7 , Jul 9, 2009
                Dag Nynke,

                Hartelijk bedankt. Ik heb het al meer op deze nieuwsgroep zien staan, ze hadden gelijk: je bent geweldig! Een aantal Stellinga's die ik "kwijt" was, vind jij zo maar even voor me! Vooral met die Douwe Stellinga naar Paterson, New Jersey ben ik erg blij, die was ik echt "zoek"... Maar voor alle info geweldig bedankt!

                met vriendelijke groet,

                Douwe Stellinga

              • Appy de Vries
                Message 7 of 7 , Jul 9, 2009