molenaars in (of in de buurt van) Almenum voor 1800

  • backfiremillie
    Message 1 of 6 , Jul 3, 2009
      Hallo medespeurders,

      Hoewel mijn vader en zijn voorouders uit Friesland komen, kom ik niet verder met de documenten die via internet worden gepubliceerd door verschillende instanties en particulieren. Het loopt vast in Almenum waar de naamsaannemingsdocumenten zoek zijn geraakt.

      Dan maar een andere ingang.

      In Noord-Holland hebben ze veel onderzoek gedaan naar molens en hun eigenaren. Daar kan je heel veel informatie uit halen.
      Ik heb gezocht naar zoiets in Friesland maar kan daar niet zoveel over vinden. Mijn handen jeuken om zoiets zelf te onderzoeken, maar ik woon daarvoor te ver weg.

      Mogelijk dat iemand zoiets thuis heeft liggen en misschien geen site heeft.

      Ik zoek eigenlijk informatie van molens en molenaars in (of in de buurt van) Almenum voor 1811. Dus voor de naamsaanneming. Ik hoop daarmee de achternaamgever van mijn voorouders te vinden, want daar loopt het vast.

      Mvg

      Hans Molenaar
    • F. Zwerver
      Message 2 of 6 , Jul 3, 2009
        Beste Hans,

        Welke voorouder met de naam Molenaar woont begin 1800 in of bij Almenum? Dat
        zoekt wat makkelijker.

        In het tijdschrift nr. 9 van de Vereniging Oud Harlingen (
        http://www.oud-harlingen.nl/ ) staat een artikel van Tj. Severein over het
        "Molenboek Harlingen". Wellicht geeft dat een aanknopingspunt.
        Ook op de website http://www.kleinekerkstraat.nl/ staat enige informatie
        over mensen met de namen Molenaar, Moolenaar, van der Meulen.
        Succes
        Frans

        Message 3 of 6 , Jul 3, 2009
          Dag Hans,

          Geeft niet veel informatie, maar het zou zomaar in de buurt kunnen zijn. Rechts boven in de kaart, boven het wapenschild, staat de "pampier meulen" aangegeven. Ik weet niet uit welke tijd deze kaart is. Daar zal iemand ander vast een antwoord op hebben.
          http://www2.tresoar.nl/digicollectie/object.php?object=34&toon=009

          Gr Johan

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "backfiremillie" <hms.molenaar@...> wrote:

> [...]
          >
          > Ik zoek eigenlijk informatie van molens en molenaars in (of in de buurt van) Almenum voor 1811. Dus voor de naamsaanneming. Ik hoop daarmee de achternaamgever van mijn voorouders te vinden, want daar loopt het vast.

        • backfiremillie
          Message 4 of 6 , Jul 4, 2009
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "F. Zwerver" <fzwerver@...> wrote:

> [...]
            > Ook op de website http://www.kleinekerkstraat.nl/ staat enige informatie
            > over mensen met de namen Molenaar, Moolenaar, van der Meulen.

          • backfiremillie
            Message 5 of 6 , Jul 4, 2009
> [...]
              > Ook op de website http://www.kleinekerkstraat.nl/ staat enige informatie
              > over mensen met de namen Molenaar, Moolenaar, van der Meulen.

            • backfiremillie
              Message 6 of 6 , Jul 4, 2009
                Frans bedankt.

                Ik mail rechtstreeks omdat ik anders herhaal in deze groep.

                Mvg

                Hans