Hoekstra in Baltimore

  • B.H.J. Kathmann
    Message 1 of 9 , Jun 29, 2009
      Beste Friezen,
      Zelf geen Fries zijnde (sorry, is een handicap) wil ik langs deze weg proberen één van de gaten in mijn stamboom te dichten. Uit (mondelinge) overlevering van een aantal oudtantes heb ik de volgende informatie beschikbaar:
      Maria Geertruida Allard, geboren 12 januari 1890 in Amsterdam, arriveert op 30 september 1912 in New York, Ellis Island met het schip de Noordam onder de naam Marie G. Allard. Zij is hier om te trouwen met ene Hoekstra, geboren rond 1888 in Friesland, varensgast die eerder in New york is achtergebleven. Zij zijn in de USA getrouwd, gevestigd in Baltimore waar zij een (banket)bakkerij hadden. Er waren 3 kinderen, 1 zoon Jantje en 2 dochters. Tot zover heb ik geen spoor van hen in de USA kunnen vinden. Wie heeft enige info over deze Hoekstra en familie?

      Ben Kathmann
      Spreekt en schrijft Nederlands, Engels en Duits.

      I am searching for any information on my aunt, oldest sister of my grandfather, Maria Geertruida Allard, born january 12, 1890 in Amsterdam, the Netherlands. She arrived september 30, 1912 in New York, Ellis Island on the ship Noordam as Marie G. Allard. According to some info from old familymembers, she went to the USA to marry her lover named Hoekstra. He was born in the Netherlands, Friesland, occupation sailor and should be about the same age as Marie. After their marriage they settled in Baltimorwe where they had a bakery. They raised 3 children, 1 boy named Jantje and 2 girls. Any information on Marie Allard, Hoekstra and their relatives is welcome esp. on the man she married, Hoekstra. Sofar I found no trace of them in the USA.

      Bernard Kathmann
      Fluent in writing and reading Dutch, English and German.

    • Douwe
      Message 2 of 9 , Jun 29, 2009
        Dag Ben,

        ik heb in de genealogie van mijn schoonzus Hoekstra een aantal die in Amerika terecht zijn gekomen. Weet je iets meer van die "ene Hoekstra, geboren rond 1888"? Dan zou het misschien wel passen, de naam Maria Geertruida Allard zegt mij op dit moment nog niets.

        groet,

        Douwe Stellinga

        Message 3 of 9 , Jun 29, 2009
          Ben,

          Een tweetalige vraag verdient een tweetaling antwoord :-)
          A bilingual question deserves a bilingual answer. See the English response
          below:

          Volgens het Noordam-manifest was Marie op weg naar nicht Mrs. Klietsch in
          Hoboken, NJ.

          In de census van 1920 wordt Marie met echtgenoot Gerrit Hoekstra vermeld in
          Jersey City, Hudson Co., NJ (familienaam getranscribeerd als Hockstre).
          Gerrit J. Hoekstra, hoofd, 34, geboren in Holland, Nederlandse ouders, imm.
          1912, bakker
          Marie Hoekstra, echtgenote, 30, geboren in Holland, Nederlandse ouders, imm
          1912, concierge/huismeester
          Tjeerd Hoekstra, zoon, 2, geboren New Jersey, Nederlandse ouders.

          In de1930 census vond ik het Hoekstra-gezin in Baltimore; de leeftijden
          lijken niet helemaal te kloppen, maar dit is wat ik vond:
          Gerrit Hoekstra, hoofd, 43, geboren in Holland, Nederlandse ouders, imm.
          1910, bakker
          Marie Hoekstra, wife, 38, geboren in Holland, Nederlandse vader, Franse
          moeder, imm. 1910, huisvrouw
          Kinderen allen geboren in New Jersey: Fred (16), Agnes (10), Florence (8) en
          Catherine ( 6).
          Gebezigde taal voor men naar de US kwam: Duits.

          De 1930 censusnemer was kennelijk iets minder oplettend (en nauwkeurig!) dan
          zijn/haar collega in 1920...

          En het wordt nog leuker; ik vond een record in een stamboom waarin de
          geboortedatum en -plaats van Gerrit Jan Hoekstra (getrouwd met Maria
          Gertrude Allard).in Urk in 1885 wordt vermeld .
          Volgens deze informatie werd dochter Florence geboren op 02-10-1921 in
          Jersey City, NJ en overleed ze op 26-06-2006 in Baltimore, Maryland.
          Florence trouwde met John Henry Heinrich (*29-11-1919 Baltimore, Maryland -
          +23-05-2008 Severna Park, Maryland) )

          En dus kunnen we redelijkerwijs aannemen dat onderstaande geboorteakte die
          van de echtgenoot van Maria Geertruida Allard is. Zeker gezien het feit dat
          de oudste zoon kennelijk Tjeerd heette. Volgens Nederlandse traditie
          vernoemd naar zijn opa van vaders kant!
          Gemeente: Urk
          Soort akte: Geboorteakte
          Aktenummer: 69
          Aangiftedatum: 07-10-1885
          Kind Gerrit Jan Hoekstra
          Geslacht: M
          Vondeling: N
          Geboortedatum: 05-10-1885
          Geboorteplaats: Urk
          Vader Tjeerd Hoekstra
          Moeder Gezina Gast

          Gerrit Jan was dus ook geen Fries :-)

          According to the Noordam-manifest, Marie was on her way to niece/cousin Mrs.
          Klietsch who was living in Hoboken, NJ.

          In the 1920 census Marie is listed with husband Gerrit Hoekstra, living in
          (name transcribed as Hockstre):
          Gerrit J. Hoekstra, head, 34, born in Holland, Dutch parents, imm. 1912,
          baker
          Marie Hoekstra, wife, 30, born in Holland, Dutch parents, imm 1912, janitor
          Tjeerd Hoekstra, son, 2, born New Jersey, Dutch parents.

          In the 1930 census I found the Hoekstra-family in Baltimore; ages seem to be
          off a little, but here's what I found:
          Gerrit Hoekstra, head, 43, born in Holand, Dutch parents, imm. 1910,
          occupation: baker
          Marie Hoekstra, wife, 38, born in Holland, Dutch father, French mother, imm.
          1910, occ.: home-maker
          Children, all born in New Jersey (which seems consistent with Marie's
          initial place of settlement):
          Fred (16), Agnes (10), Florence ( 8) and Catherine ( 6).
          Language spoken in home before coming to the US: german.
          The 1930 censustaker was apparently less accurate than his/her 1920
          colleague.

          And it gets even better; I found a "matching tree" with the birth date and -
          place of Gerrit Jan Hoekstra (married to Maria Gertrude Allard).in Urk in
          1885 .
          According to this information daughter Florence was born on 02-10-1921 in
          Jersey City, NJ and died on 26-06-2006 in Baltimore, Maryland. Florence
          married John Henry Heinrich (*29-11-1919 Baltimore, Maryland - +23-05-2008
          Severna Park, Maryland)

          And therefore we can safely assume that the birth certificate below is the
          one for Maria Geertruida Allard's husband. Especially since their eldest
          son, according to Dutch naming conventions, was apparently named Tjeerd for
          his paternal grandfather:
          Municipality: Urk
          Type of record: Geboorteakte
          Record number: 69
          Registration date: 07-10-1885
          Child Gerrit Jan Hoekstra
          Gender: M
          Abandoned child: N
          Date of birth: 05-10-1885
          Place of birth: Urk
          Father Tjeerd Hoekstra
          Mother Gezina Gast

          Gerrit Jan wasn't Frisian either :-)

          Met vriendelijke groet,
          Kind regards,
          Nynke van den Hooven

[...]

          Bernard Kathmann<knip>
          Message 4 of 9 , Jun 29, 2009
            Ben,

            Een kleine correctie: Tjeerd's leeftijd in de 1920 census was
            getranscribeerd als zijnde 2 jaar, maar bij nalezing van de censussheet
            blijkt er 6 jaar te staan.
            In de U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946 komt hij voor als
            Fred G. Hockstra. Zie de enlistment record onder aan dit bericht.
            En kennelijk was dat ook de naam die hij gebruikte, want in de SSDI (Social
            Security Death Index) vond ik:
            Name: Fred G. Hockstra
            SSN: 213-36-0449
            Last Residence: 21163 Woodstock, Baltimore, Maryland, United States of
            America
            Born: 24 Jun 1913
            Died: Aug 1996
            State (Year) SSN issued: Maryland (1955)

            A correction: Tjeerd's age in the 1920 census transcription is 2 years, but
            checking the censussheet the (smudged) age appears to be 6 years.
            In the U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946 he's listed as
            Fred G. Hockstra, which apparently was the name he went by (se the above
            SSDI record)

            These are the enlistment data:
            Name: Fred G Hockstra
            Birth Year: 1913
            Race: White, citizen (White)
            Nativity State or Country: New Jersey
            State of Residence: Maryland
            County or City: Baltimore City
            Enlistment Date: 17 Jun 1942
            Enlistment State: Maryland
            Enlistment City: Baltimore
            Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
            Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
            Grade: Private
            Grade Code: Private
            Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other
            emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or
            otherwise according to law
            Component: Selectees (Enlisted Men)
            Source: Civil Life
            Education: 4 years of high school
            Civil Occupation: Mail carriers
            Marital Status: Married
            Height: 68
            Weight: 196

            Met vriendelijke groet,
            Kind regards,
            Nynke van den Hooven

            Message 5 of 9 , Jun 30, 2009
              Dag Douwe,
              Bedankt voor je antwoord maar ik kan (nog) niet antwoorden op je suggesties c.q. vraag. Ik heb net enorm veel data ontvangen van Nynke van den Hooven wat ik eerst ga bestuderen. Het lijkt op een "gouden hit"!
              Met vr. groet
              Ben Kathmann

              Message 6 of 9 , Jun 30, 2009
                Lieve Nynke,
                Zo mag ik je toch wel aanspreken nu jij mij zoveel data en informatie geeft over "mijn" Hoekstra en Marie Allard! Geweldig! Als ik weer even niks te doen heb ga ik de informatie bestuderen en invoeren in mijn stamboom.
                Natuurlijk had ik de gegevens van Census en SSN zelf ook kunnen opzoeken in de USA maar ik weiger geld voor deze info te betalen aan Ancestry.com. Ik heb zelf vanaf 1995 duizenden data, voor niks, aan deze club verstrekt en nu moet je (bijna) overal dik betalen. Maar dit even terzijde. Nogmaals, hartelijk dank!

                Ben Kathmann

                Message 7 of 9 , Jun 30, 2009
                  Nynke,
                  Geweldige aanvulling. Neem ik gelijk mee! Hartelijk dank.

                  Ben Kathmann

                  Message 8 of 9 , Jun 30, 2009
                    Ach welja, Ben :-)

                    Toch handig als een ander dan wel een subscription heeft, nietwaar.....?
                    Zodat ik je kan aanbieden of je wellicht de images van de censussheets
                    waarop ik deze info heb gevonden op je privé-mailadres wilt ontvangen ?

                    Met vriendelijke groet,
                    Nynke van den Hooven

[...]

                    <knip>
                  • B.H.J. Kathmann
                    Message 9 of 9 , Jul 1, 2009
                      Dag Nynke,
                      Hartelijk dank voor het aanbod. Ik maak daar graag gebruik van en zal proberen deze toe te voegen aan mijn stamboom. Overigens, als ik opzoekwerk voor onze messageboard kan verrichten in Rotterdam en Den Haag ben ik daarvoor beschikbaar.
                      Met vr. groet,

                      Ben Kathmann
                      Jaargang 1942