Gerry/Gerrit Sakes

  • frederika.devries
    Message 1 of 5 , Jun 25, 2009
      Hallo medespeurders,

      Ik ben al heel lang op zoek naar de ouders, broers en zussen van Gerrit Sakes.
      Hij zal waarschijnlijk geboren zijn rond 1760. Hij is overleden op 09-04-1845 te Zuidbroek en bij overlijden is aangegeven dat hij 89 jaar oud was (maar was dat echt zo?). Als geboorteplaats werd aangegeven Zuurveen wat waarschijnlijk Surhuisterveen zou moeten zijn. Ik ben niet helemaal zeker of hij in Surhuisterveen is geboren omdat er een artikel "Surhuisverveensters in Westerbroek" in Gruoninga 1975 verscheen dat handelde over de Surhuisterveenster turfgravers die naar Westerbroek gingen, hetgeen niet hoeft te zeggen dat hij daar ook is geboren.

      Hier wat gegevens die misschien kunnen leiden tot een aanknopingspunt.

      Eerste huwelijk met Aaltje Poppes. Uit dit huwelijk 3 kinderen: Sake, Antje en Sibegje. Sake is in 1795 geboren, maar ik vind geen overlijdensdatum.

      Tweede huwelijk met Frouwke Hindriks Knap. Uit dit huwelijk 5 kinderen: Willemina, Sake, Hindrikje, Gerrit, Aaltje

      In bovengenoend artikel staat ook dat de meeste Surhuisterveense turfgravers doopsgezind waren, maar ook in die boeken heb ik hem nog niet kunnen vinden.

      Gerrit Sakes neemt later de achternaam De Vries aan.

      Is er misschien iemand die me op een spoor kan zetten?

      Met vriendelijke groet,
      Frederika de Vries
    • Kees Braaksma
      Message 2 of 5 , Jun 28, 2009
        Hallo Frederika,

        Dat wordt echt speurwerk! Via genlias kan ik de overlijdensdatum niet vinden en daarnaast heb je het er over dat hij twee keer getrouwd is.
        Vonden deze huwelijken ook in Zuidbroek plaats? Meestal staat er bij een trouwinschrijving, waar ze vandaan komen.
        Heb je daar naar gekeken?

        Kees

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "frederika.devries" <frederika@...> wrote:

> [...]
        >
        > Gerrit Sakes neemt later de achternaam De Vries aan.
        >
        > Is er misschien iemand die me op een spoor kan zetten?

      • frederika.devries
        Message 3 of 5 , Jun 28, 2009
          Hallo Kees,

          Bij zijn eerste huwelijk met Aaltje Poppes staat dat hij uit Zuyderhuister Veen komt en zij uit Foxhol. Dat huweijk vond plaats in Kropswolde, alles in de buurt van Westerbroek. Ze zijn pas na het tweede huwelijk richting Noord- en Zuidbroek gegaan.
          Aaltje Poppes haar voorouders kwamen ook uit Friesland. Daar kwam ik wel verder mee, maar Gerryt Sakes kan ik steeds maar niks van vinden.
          Dat hij uit Surhuisterveen is gekomen is duidelijk, maar of hij daar geboren is? Hij was turfgraver en dat zijn ze nog lang gebleven.

          Ik heb ook de Doopsgezinde ledenlijsten van Surhuisterveen geprobeerd, maar zonder sukses. Verschillende oudercombinaties geprobeerd op Tresoar. Ik heb ook nog niemand kunnen ontdekken die ook bij die familie terecht is gekomen. Het vervelende is dat zijn familieleden die in Friesland zijn gebleven een andere naam zullen hebben aangenomen.
          Vandaar dat ik ook de namen van de kinderen heb bijgevoegd. Misschien is er iemand die daar nog iets mee weet te doen. Soms ziet iemand anders mogelijkheden die ik nog over het hoofd heb gezien.

          Vriendelijke groet,
          Frederika

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma" <braaksma444@...> wrote:

> [...]
          > Vonden deze huwelijken ook in Zuidbroek plaats? Meestal staat er bij een trouwinschrijving, waar ze vandaan komen.

        • mvdhauw
          Message 4 of 5 , Jun 29, 2009
            Beste Frederika,

            Kijk eens in de Speciekohieren. Daarmee kun je (over het algemeen) de levensloop (kwa woonplaatsen) mensen vrij goed traceren in de 2de helft van de 18e eeuw.

            groet

            Menno

          • frederika.devries
            Message 5 of 5 , Jun 30, 2009
              Beste Menno,

              Dat ga ik zeker doen! Dat had ik nog niet gedaan. Dit kan voor mij net de gouden tip zijn.

              Heel hartelijke dank. Ik laat weten of ik hem eindelijk gevonden heb.

              Met vriendelijke groet,

              Frederika