Gerben Everts

  • eelcodegroot
    Message 1 of 8 , May 29, 2009
      Beste lijstgenoten,

      Ik ben op zoek naar informatie over Gerben Everts geboren tussen 1700 en 1730, waarschijnlijk in Rauwerdenhem; overleden voor 1811. Ik kan twee huwelijk registers met een aankondiging vinden (hij is getrouwd op 29-8-1745 met Grijtje Annes te Rauwerd) en veel informatie over zijn 11 kinderen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar AKTEN (geboorte , overlijden, huwelijk)van hem zelf.

      Heeft iemand informatie over hem, danwel een suggestie waar ik kan gaan zoeken naar de akten?

      dank je

      Eelco de Groot
    • Polyne de Graaf
      Message 2 of 8 , May 30, 2009
        Dag Eelco,

        misschien is er informatie in de HB van het huwelijk van hun zoon, wellicht een akte van bekendheid omtrent het overlijden van de ouders en een verwijzing naar de grootouders...

        Huwelijksakte Rauwerderhem, 1820
        Man : Evert Gerbens de Groot, oud 57 jaar, geboren te
        Rauwerd
        Ouders: Gerben Everts en Grietje Annes
        Vrouw : Fokjen Luberts de Jong, oud 23 jaar, geboren te
        Bozum, gemeente Baarderadeel
        Ouders: Lubbert Barteles de Jong en Tjitske Jans
        Datum : 2 juli 1820, akte nr. 8

        Polyne

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "eelcodegroot" <eelcodegroot@...> wrote:

> [...]
        >
        > Heeft iemand informatie over hem, danwel een suggestie waar ik kan gaan zoeken naar de akten?

      • Eelco de Groot
        Message 3 of 8 , May 31, 2009
          Beste Polyne,

          dat misschien inderdaad het beste wat ik kan doen:

          de akten omtrent zijn kinderen op vragen en hopen dat daar iets in staat
          over de (groot) ouders.

          ik kom op tresoar wel heel veel registers tegen ipv akten en die registers
          zijn toch vrij beknopt.

          zie inderdaad dat er een huwelijks en overlijdens akte te bekijken is van
          Evert gerbens

          dank je voor de suggestie

          Eelco
        • Cor
          Message 4 of 8 , Jun 2, 2009
            Hallo,

            uit de huw. bijlagen 02-07-1820 Rauwerd
            Evert * 16-06-1763 doop 03-07-1763 Herv. gem. Rauwerd-Irnsum.
            Alleen de moeder vermeld: Grietje Annes.
            Evert wedn. van Trijntje Hendriks + 20-03-1819 Poppingawier, 54 jaar.
            Gerben ovl. 1798 en Grietje 1791, beide te Rauwerd ovl.
            Grootouders:
            Evert Alberts X Berber Klazes won. Rauwerd en aldaar ovl. Boeren
            Anne Lolkes X Geeltje Hanzes slagter ovl. te IJlst. (beide neem aan).
            Fokjen * 03-02-1797 doop 26-02-1797 te Bozum.

            Groeten, Cor Seinstra

            Datum : 2 juli 1820, akte nr. 8

            Polyne

            <eelcodegroot@...> wrote:

> [...]
            > huwelijk)van hem zelf.
            >
            > Heeft iemand informatie over hem, danwel een suggestie waar ik kan gaan

          • Eelco de Groot
            Message 5 of 8 , Jun 3, 2009
              Beste Cor,

              dank je voor je reactie.

              Dit helpt me weer een stuk vooruit; ik keek namelijk met name in de
              bestanden voor 1811 en die zijn vrij beknopt, maar de akte uit 1820 is
              lekker uitgebreid.

              ik heb de akte (copy) vandaag opgevraagd.

              MVG

              Eelco de Groot
            • Eelco de Groot
              Message 6 of 8 , Jun 7, 2009
                Beste Cor,

                ik heb de akte uit 1820 nu voor me liggen , maar zie geen vermelding van de
                grootouders van Evert gerbens de Groot. Behalve een verwijzing naar een akte
                van de regtbank uit Sneek waar het overlijden van zijn grootouders wordt
                genoemd. Zijn deze aktes ook ergens te bekijken?

                mvg

                Eelco de Groot
              • Cor
                Message 7 of 8 , Jun 7, 2009
                  Hallo Eelco,

                  volgens mij heb jij nu de huwelijksakte voor je liggen.
                  Ik heb in de huw. bijlagen bezien.
                  En dat zijn dus meerdere akten.
                  Als mijn idee klopt kan je deze huw. bijlagen ook aanvragen met precies
                  dezelfde gegevens als van de huw. akte. (namen, aktenr., datum, gemeente
                  etc.).
                  Ik lees gaarne het antwoord hier op.

                  Groeten, Cor

                  Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Gerben Everts

                  Message 8 of 8 , Jun 8, 2009
                    dank je voor je reactie. Ik ga er achteraan en houd je op de hoogte.

                    MVG,

                    Eelco