Anne Jans - Geesje Hanses (Knipe - Langezwaag)

  • Tjeerd P. Inia
    Message 1 of 2 , May 28, 2009
      Wie heeft meer informatie over het voor en nageslacht van het echtpaar Anne Jans en Geesje Hanses / Geeske Hanzes, zij zijn gehuwd op 11 februari 1770 te Langezwaag. Anne is bij het huwelijk afkomstig uit de Knipe, Geesje uit Langezwaag. Dit echtpaar is evenals het nageslacht vermoedelijk Doopsgezind, vandaar dat er weining concreets uit de DTB registers is te halen.

      Er wordt op 7-2-1751 in de Knipe ('t Meer) een Anne gedoopt zoon van Jan Annes en niet genoemde moeder, dit zou "mijn" Anne kunnen zijn, maar ik ben hier niet zeker van. Andere kinderen van deze zelfde Jan Annes zijn waarschijnlijk: (Hinderijk / Hendrik, Janke, Anne, Hanje, Geeske, Hansje, Hillebrant)

      En er wordt op 28-2-1745 in Langezwaag een Geiske gedoopt, dochter van Hans Ljibbes en Geeske / Geyske / Geesje Clases, ook dit zou "mijn" Geeske kunnen zijn. Hans en Geeske trouwen in 1738 te Oudehaske. Andere kinderen van dit echtpaar zijn (Aaltje, Libbe, Geiske, Klaas, Graalt, Sake)

      Van het echtpaar Anne en Geesje is mij slechts één zoon bekend, namelijk Jan. Zoon Jan Annes Lemmersma vertrekt als turfschipper van Friesland naar Purmerend, alwaar hij in 1845 overlijdt. Jan Annes Lemmerma trouwt op 16 mei 1802 te Wolvega met Wimmigje Geerts Bakker, beiden dan afkomstig van Nijelamer.

      met vriendelijke groet,

      Tjeerd P. Inia
      http://home.12move.nl/tp.inia
    • Appy de Vries