zijn dit echt broer en zus?

  • Irene Visser
    Message 1 of 8 , May 8, 2009
      Huwelijksakte Franeker, 1893
      Man : Oene van der Meulen
      Vrouw : Lijsbeth van der Meulen
      Datum : 19 november 1893, akte nr. 60

      Dag allemaak,

      zit met bovenstaand echpaar en als ik naar de kinderen kijk, zou ik
      haast zeggen, het zijn broer en zus.
      Ik loop wat dat betreft helemaal vast.

      Dit zijn de ouders:met alle kinderen:

      1) Geboorteakte Franeker,
      1867<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+1979795>

      Johannes van der *Meulen*, geboren 8 oktober 1867 Zoon van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      2) Geboorteakte Franeker,
      1869<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2074756>

      Lijsbeth van der *Meulen*, geboren 13 november 1869 Dochter van
      *Hessel*van der
      *Meulen* en Baukje *Kramer*

      3) Geboorteakte Franeker,
      1871<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2150702>

      Oene van der *Meulen*, geboren 17 augustus 1871 Zoon van *Hessel* van der
      *Meulen* en Baukje *Kramer*

      4) Geboorteakte Franeker,
      1872<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2217423>

      Hendrik van der *Meulen*, geboren 8 december 1872 Zoon van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      5) Geboorteakte Franeker,
      1874<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2303924>

      *Hessel* van der *Meulen*, geboren 24 augustus 1874 Zoon van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      6) Geboorteakte Franeker,
      1876<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2375097>

      Joukje van der *Meulen*, geboren 10 maart 1876 Dochter van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      7) Geboorteakte Franeker,
      1878<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2460729>

      Wytske van der *Meulen*, geboren 10 januari 1878 Dochter van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      8) Geboorteakte Franeker,
      1879<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2535857>

      Johannes van der *Meulen*, geboren 19 augustus 1879 Zoon van *Hessel* van
      der *Meulen* en Baukje *Kramer*

      9) Geboorteakte Franeker,
      1881<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+2630585>

      Oene van der *Meulen*, geboren 8 september 1881 Zoon van *Hessel* van der
      *Meulen* en Baukje *Kramer*

      de kinderen van Oene en Lijsbeth zijn
      1) Geboorteakte Franeker,
      1894<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+3122153>

      Baukje van der *Meulen*, geboren 4 april 1894 Dochter van *Oene* van der
      *Meulen* en *Lijsbeth* van der *Meulen*

      2) Geboorteakte Franeker,
      1895<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+3183996>

      Gerardus van der *Meulen*, geboren 28 december 1895 Zoon van *Oene* van
      der *Meulen* en *Lijsbeth* van der *Meulen*

      3) Geboorteakte Franeker,
      1895<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?gwonfrhl+D+3184377>

      Hessel van der *Meulen*, geboren 28 december 1895 Zoon van *Oene* van der
      *Meulen* en *Lijsbeth* van der *Meulen*

      4) Geboorteakte Workum,
      1897<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?ghemlem+D+12128175>

      Hessel van der *Meulen*, geboren 15 augustus 1897 Zoon van *Oene* van der
      *Meulen* en *Lijsbeth* van der *Meulen*

      5) Geboorteakte Workum,
      1901<http://www.tresoar.nl/freegjesam/as_web.exe?ghemlem+D+12197984>

      Antje van der *Meulen*, geboren 26 juni 1901 Dochter van *Oene* van der *
      Meulen* en *Lijsbeth* van der *Meulen

      zoals te zien, komen de namen weer terug.

      Wat moet/mag ik hier van maken?

      groetjes irene.

      *

    • Hinke
      Message 2 of 8 , May 8, 2009
        Irene, Ik heb de huwelijksakte ooit gezien van dit echtpaar.

        Oene is geb. 08-04-1872 te Finkum als zoon van Antje van der Meulen en
        onbekende vader.
        Lysbeth geb. 13-11-1869 te Franeker, dr. van Hessel van der Meulen en
        Baukje Kramer. Hessel is zn. van Oene van der Meulen en Joukjen van der
        Schaaf.

        groet, Hinke.
        http://wyldewielde.tumblr.com/

      • Hinke
        Message 3 of 8 , May 8, 2009
          Vergeet ik nog te melden dat Antje (moeder van Oene) een zus is van
          Hessel, dus dr. van Oene en Joukje.
          Bij de bijlagen van het huwelijk van Oene en Lysbeth zat o.a. dit:
          Toestemming voor het huwelijk van de militie, 4e Regiment Vesting
          Artillerie.
          Voogdijstelling, akte 28-10-1893, Hessel van der Meulen, 50 jaar,
          arbeider te Franeker voogd en Gerardus Gielink
          29 jaar, arbeider te Franeker toeziend voogd.
          Militie Franeker 1892 loting nr.28, 5 mei 1892 ingelijfd en nog dienende
          (19-11-1893)

          Message 4 of 8 , May 8, 2009
            Irene,

            Dat lijkt mij niet. Dat Oene en Lijsbeth broer en zus zouden zijn, bedoel ik.
            De eerste zoon Oene van Hessel van der Meulen en Baukje Kramer wordt geboren op 17-08-1871 in Franeker en overlijdt daar op 09-10-1875.
            De volgende zoon Oene van hetzelfde echtpaar wordt geboren op 08-09-1881 in Franeker en het lijkt me sterk dat hij op 12-jarige leeftijd met zijn zus trouwt.

            Een meer voor de hand liggende kandidaat lijkt me:
            Geboorteakte Leeuwarderadeel, 1872
            Aangiftedatum 10 april 1872, blad nr. 19
            Oene van der Meulen, geboren 8 april 1872
            Zoon van niet genoemde vader en Antje Oenes van der Meulen

            Misschien praktisch om de huwelijksakte van Oene en Lijsbeth eens in te zien?

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

            Message 5 of 8 , May 9, 2009
              Nynke,

              thanks, ik zal de boel uitprinten en mee op vakantie nemen.

              gr. Irene.

              Op 8 mei 2009 22:16 schreef Nynke van den Hooven <
              nynkevandenhooven@...> het volgende:

            • Hinke
              Message 6 of 8 , May 9, 2009
                Irene, heb je mijn mailtjes niet gezien? Ik geef daar aan dat ik de
                huwelijsakte heb gezien en wie de ouders van Oene en Lysbeth zijn.

                Message 7 of 8 , May 9, 2009
                  Ja hoor, jij kreeg daar direkt achteraan een mail dat ik het jouwe ook uit
                  ging printen, en mee neem op vakantie;.
                  Ligt al keurig op de stapel die mee gaat.

                  groetjes Irene.

                • Irene Visser
                  Message 8 of 8 , May 9, 2009
                    Hai Hinke,

                    zal het uitprinten en mee nemen op vakantie.

                    gr. Irene.