Re: [Friesland-genealogy] Meindert (Ruurds) Meijer of Meyer

  • Ina Hazewinkel
    Message 1 of 6 , May 3, 2009
      Hallo Nancy,

      Het is niet ongebruikelijk dat er in een gezin twee kinderen met dezelfde naam zijn.
      waarschijnlijk in dit geval een Meindert zoon uit 1791, en een meindertje dochter uit 1815
       Hoe zeker is het dat Meindert de zoon overleden is?

      Groet Ina
      http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

      Message 2 of 6 , May 3, 2009
        Nienke,

        Er wordt een Meindert genoemd in de naamsaanneming 1811, dus hij is kennelijk niet vóór die tijd overleden
        Jorwerd, deel 1 folio 68 verso
        Meyer, Ruurd Meinderts, Hijlaard 6
        Kinderen:
        Meindert 22, Gettje 19, Halbe 16, Holst 12, Hille 9, Lieuwe 6, Pieter 3, Teeke 1

        Meindert zou dus vóór 1815 (geboortejaar Meindertje) overleden moeten zijn.
        Gezien zijn leeftijd zou hij in dienst van Napoleon geweest kunnen zijn. Et voilá:
        Meyer, Meindert Ruurds arbeider, geb. Wartena 31.10.1791,
        wonende te Hylaar, zoon van Ruurd Meinderts Meyer en Jeltje Halbes
        loteling lichting 1811 mairie Roordahuizum; pokdalig;
        11.12.1812 125e regt. inf. onder nr. 5173, 5e bat., 1e comp.;
        12.03.1813 134e regt. van linie onder nr. 2035, 1e comp.;
        10.02.1814 opgenomen in het militair hospitaal nr. 1 te Maagdenburg en aldaar overleden 21.02.1814 aan de gevolgen van diarrhee, oud 23 jaar; bij aanneming familienaam 22 jaar te Hylaard
        Bronnen: Tresoar Coll. Visser; NA Mil. stamboeken inv.nr. 2.01.15 oak 151 M1 nr. 20 of 21; Gen. Jb. 1956 bldz. 28 nr. 20; Raf Jorwerd fol. 68

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 6 , May 3, 2009
          Nynke,

          heb je hier de url van?
          Want je hebt wel heel erg veel van deze persoon, zelfs de persoonlijke
          kenmerken.

          Dat ik heb het vermoeden dat ik deze site nog niet ken, want ben dit nog
          niet eerder tegengekomen.

          groetje Irene.

          Op 3 mei 2009 18:23 schreef Nynke van den Hooven <
          nynkevandenhooven@...> het volgende:

          Message 4 of 6 , May 3, 2009
            Irene,

            Ja hoor:
            http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/ask_sam_simpel.jsp?lang=nl&pagina=soldnap&stylesheet=onderzoek.css
            "Gewoon" op Tresoar dus, in de database "Militairen 1795-1815".

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

            Message 5 of 6 , May 3, 2009
              is dit m?

              Idaarderadeel overlijden/begraven 1799
              Overleden: een kind van Ruurd Meinerts
              Datum : 23 oktober 1799
              Plaats : Wartena

              Persoon: RUURD MEINERTS

              Bron:
              Grouw, Wartena, Warstiens, register van overledenen 1781-1811
              Inventarisnr.: 421
              Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

              Wijzigingsdatum: 13-12-2006

              Groetjes, jantsje

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: nancy_kienes@...