Meindert (Ruurds) Meijer of Meyer

  • nancy_kienes
    Message 1 of 6 , May 3, 2009
      werd geboren 3 september 1791 te Wartena. Zijn ouders waren Ruurd (Meinderts) Meijer en Jeltje (Halbes) Meerstra. Hij is waarschijnlijk erg jong overleden want in 1815 wordt Meindertje geboren.Wie weet iets meer over deze persoon? Las een kwartierstaat van Praamsma waar deze familie in voorkomt maar geen meerdere gegevens dan dat ik hier beschrijf.
      nienke zwart
    • Ina Hazewinkel
      Message 2 of 6 , May 3, 2009
        Hallo Nancy,

        Het is niet ongebruikelijk dat er in een gezin twee kinderen met dezelfde naam zijn.
        waarschijnlijk in dit geval een Meindert zoon uit 1791, en een meindertje dochter uit 1815
         Hoe zeker is het dat Meindert de zoon overleden is?

        Groet Ina
        http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

        Message 3 of 6 , May 3, 2009
          Nienke,

          Er wordt een Meindert genoemd in de naamsaanneming 1811, dus hij is kennelijk niet vóór die tijd overleden
          Jorwerd, deel 1 folio 68 verso
          Meyer, Ruurd Meinderts, Hijlaard 6
          Kinderen:
          Meindert 22, Gettje 19, Halbe 16, Holst 12, Hille 9, Lieuwe 6, Pieter 3, Teeke 1

          Meindert zou dus vóór 1815 (geboortejaar Meindertje) overleden moeten zijn.
          Gezien zijn leeftijd zou hij in dienst van Napoleon geweest kunnen zijn. Et voilá:
          Meyer, Meindert Ruurds arbeider, geb. Wartena 31.10.1791,
          wonende te Hylaar, zoon van Ruurd Meinderts Meyer en Jeltje Halbes
          loteling lichting 1811 mairie Roordahuizum; pokdalig;
          11.12.1812 125e regt. inf. onder nr. 5173, 5e bat., 1e comp.;
          12.03.1813 134e regt. van linie onder nr. 2035, 1e comp.;
          10.02.1814 opgenomen in het militair hospitaal nr. 1 te Maagdenburg en aldaar overleden 21.02.1814 aan de gevolgen van diarrhee, oud 23 jaar; bij aanneming familienaam 22 jaar te Hylaard
          Bronnen: Tresoar Coll. Visser; NA Mil. stamboeken inv.nr. 2.01.15 oak 151 M1 nr. 20 of 21; Gen. Jb. 1956 bldz. 28 nr. 20; Raf Jorwerd fol. 68

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 6 , May 3, 2009
            Nynke,

            heb je hier de url van?
            Want je hebt wel heel erg veel van deze persoon, zelfs de persoonlijke
            kenmerken.

            Dat ik heb het vermoeden dat ik deze site nog niet ken, want ben dit nog
            niet eerder tegengekomen.

            groetje Irene.

            Op 3 mei 2009 18:23 schreef Nynke van den Hooven <
            nynkevandenhooven@...> het volgende:

            Message 5 of 6 , May 3, 2009
              Irene,

              Ja hoor:
              http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/ask_sam_simpel.jsp?lang=nl&pagina=soldnap&stylesheet=onderzoek.css
              "Gewoon" op Tresoar dus, in de database "Militairen 1795-1815".

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 6 , May 3, 2009
                is dit m?

                Idaarderadeel overlijden/begraven 1799
                Overleden: een kind van Ruurd Meinerts
                Datum : 23 oktober 1799
                Plaats : Wartena

                Persoon: RUURD MEINERTS

                Bron:
                Grouw, Wartena, Warstiens, register van overledenen 1781-1811
                Inventarisnr.: 421
                Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

                Wijzigingsdatum: 13-12-2006

                Groetjes, jantsje

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                From: nancy_kienes@...