Re: van der Wal, Cramer/Kramer

  • Kees Braaksma
    Message 1 of 4 , May 1 12:07 AM
      Hallo Tony,

      Het volgende heb ik gevonden:

      Geboorteakte Baarderadeel, 1818
      Aangiftedatum 11 december 1818, akte nr. 113
      Grietje van der Wal, geboren 10 december 1818
      Dochter van Douwe Klazes van der Wal en Minke Jans

      Huwelijksakte Baarderadeel, 1841
      Man : Lukas Jans Kramer, oud 22 jaar, geboren te Weener,
      Oost-Friesland
      Ouders: Jan Eltjes Kramer en Trientje Klaassen Elias
      Vrouw : Grietje Douwes van der Wal, oud 22 jaar, geboren te
      Hijlaard
      Ouders: Douwe Klases van der Wal en Minke Jans Leyenaar
      Datum : 2 januari 1841, akte nr. 1

      Ze krijgen 8 kinderen:

      Jan (1841), Douwe (1844), Sikke (1846), Minke (1849), Minke (1850),
      Trijntje (1853), Sikke (1857) en Antje (1859)

      Lukas werd dus geboren te Weener in Duitsland, ten oosten van Nieuweschans (Gr.)
      en was getrouwd (hé, wat toevallig) met Grietje Douwes van der Wal.
      (Bouwes is dus een fout in de overlijdensakte)

      Van de andere Grietje van der Wal, kan ik zo niets vinden. Er moet eerst in de akte gekeken worden, hoe haar ouders heten.

      Groeten,
      Kees

      -- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...> wrote:

> [...]
      > Weduwnaar
      >
      > Van wie was hij weduwnaar?
      >

      > Overlijdensakte Gaasterland, 1874
      > Aangiftedatum 15 april 1874, akte nr. 25
      > Grietje Bouwes van der Wal, overleden 14 april 1874, 55
      > jaar, vrouw
      > Gehuwd
      >
      > Wie waren de ouders? Met wie was zij gehuwd?
      >

      > Overlijdensakte Lemsterland, 1896
      > Aangiftedatum 20 mei 1896, akte nr. 35
      > Grietje van der Wal, overleden 18 mei 1896, 78 jaar, vrouw
      > Weduwe
      >
      > Wie waren de ouders? Van wie was zij weduwe?

    • Tony Hofstee
      Message 2 of 4 , May 1 5:48 AM
        Kees, thanks. Ik had al gedacht dat Bouwe Douwe
        moest zijn. Maar is het een leesfout of staat er
        echt in dat het Grietje Bouwes is? Tony

      • haasjes5winkel@yahoo.com
        Message 3 of 4 , May 1 7:24 AM
          Hallo Tony,

          Dit is waarschijnlijk de andere Grietje van de Wal

          geboorte / aangifte

          24-01-1818 / 27-01-1818

          kind

          Grietje van der Wal

          geslacht

          vader

          Jan Klazes van der Wal

          moeder

          Hylkje Broers Piersma

          bron

          Geboorteregister 1818, Leeuwarderadeel, Aktenummer B 8

          huwelijk   06-05-1847

          bruidegom

          Hendrik Jakobs Palsma

          leeftijd

          25

          geboorteplaats

          Bozum, gemeente Baarderadeel

          vader

          Jakob Andeles Palsma

          moeder

          Grietje Sjoerds Algera

          bruid

          Grietje Jans van der Wal

          leeftijd

          29

          geboorteplaats

          Wirdum

          vader

          Jan Klazes van der Wal

          moeder

          Hylkje Broers Piersma

          bron

          Huwelijksregister 1847, Leeuwarderadeel, Aktenummer 24

          Groet Ina

          http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0