van der Wal, Cramer/Kramer

  • Tony Hofstee
    Message 1 of 4 , Apr 30, 2009
      Graag zou ik antwoorden op de volgenden vragen hebben. Thanks. Tony

      Overlijdensakte Gaasterland, 1896
      Aangiftedatum 17 maart 1896, akte nr. 18
      Lucas Cramer, overleden 17 maart 1896, 77 jaar, man
      Weduwnaar

      Van wie was hij weduwnaar?

      Overlijdensakte Gaasterland, 1874
      Aangiftedatum 15 april 1874, akte nr. 25
      Grietje Bouwes van der Wal, overleden 14 april 1874, 55
      jaar, vrouw
      Gehuwd

      Wie waren de ouders? Met wie was zij gehuwd?

      Overlijdensakte Lemsterland, 1896
      Aangiftedatum 20 mei 1896, akte nr. 35
      Grietje van der Wal, overleden 18 mei 1896, 78 jaar, vrouw
      Weduwe

      Wie waren de ouders? Van wie was zij weduwe?
    • Kees Braaksma
      Message 2 of 4 , May 1 12:07 AM
        Hallo Tony,

        Het volgende heb ik gevonden:

        Geboorteakte Baarderadeel, 1818
        Aangiftedatum 11 december 1818, akte nr. 113
        Grietje van der Wal, geboren 10 december 1818
        Dochter van Douwe Klazes van der Wal en Minke Jans

        Huwelijksakte Baarderadeel, 1841
        Man : Lukas Jans Kramer, oud 22 jaar, geboren te Weener,
        Oost-Friesland
        Ouders: Jan Eltjes Kramer en Trientje Klaassen Elias
        Vrouw : Grietje Douwes van der Wal, oud 22 jaar, geboren te
        Hijlaard
        Ouders: Douwe Klases van der Wal en Minke Jans Leyenaar
        Datum : 2 januari 1841, akte nr. 1

        Ze krijgen 8 kinderen:

        Jan (1841), Douwe (1844), Sikke (1846), Minke (1849), Minke (1850),
        Trijntje (1853), Sikke (1857) en Antje (1859)

        Lukas werd dus geboren te Weener in Duitsland, ten oosten van Nieuweschans (Gr.)
        en was getrouwd (hé, wat toevallig) met Grietje Douwes van der Wal.
        (Bouwes is dus een fout in de overlijdensakte)

        Van de andere Grietje van der Wal, kan ik zo niets vinden. Er moet eerst in de akte gekeken worden, hoe haar ouders heten.

        Groeten,
        Kees

        Message 3 of 4 , May 1 5:48 AM
          Kees, thanks. Ik had al gedacht dat Bouwe Douwe
          moest zijn. Maar is het een leesfout of staat er
          echt in dat het Grietje Bouwes is? Tony

        • haasjes5winkel@yahoo.com
          Message 4 of 4 , May 1 7:24 AM
            Hallo Tony,

            Dit is waarschijnlijk de andere Grietje van de Wal

            geboorte / aangifte

            24-01-1818 / 27-01-1818

            kind

            Grietje van der Wal

            geslacht

            vader

            Jan Klazes van der Wal

            moeder

            Hylkje Broers Piersma

            bron

            Geboorteregister 1818, Leeuwarderadeel, Aktenummer B 8

            huwelijk   06-05-1847

            bruidegom

            Hendrik Jakobs Palsma

            leeftijd

            25

            geboorteplaats

            Bozum, gemeente Baarderadeel

            vader

            Jakob Andeles Palsma

            moeder

            Grietje Sjoerds Algera

            bruid

            Grietje Jans van der Wal

            leeftijd

            29

            geboorteplaats

            Wirdum

            vader

            Jan Klazes van der Wal

            moeder

            Hylkje Broers Piersma

            bron

            Huwelijksregister 1847, Leeuwarderadeel, Aktenummer 24

            Groet Ina

            http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0