Re: zoektocht gosse sjoerds en hiltje jacobs

  • reyacta
    Message 1 of 10 , Apr 6 12:44 PM
      aanvulling,

      waarom ze "Perkje Gerrits" heette bij dat meteren:

      Hennaarderadeel, huwelijken 1749
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 november 1749
      Man : Gorrit Baukes
      Vrouw : Peerkjen Jehaens
      Opmerking : getuigen: Itje Johaens en Sipkje Johaens

      mvg margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

      > Hoi allen,
      >
      > zover was ik ook, Nynke.
      > Want Ytje en Pierkje Johaens zijn dochters van Johaen Hoytes en Hiltje Pieters,
      > x 1714 en dopen Roodhuis.
      >
      > Ik had Helena/Hiltje eerder ook niet gezien,
      > maar het past heel mooi.
      >
      > Tietske/Teetkse/Tjitske en Gosse Sjoerds kunnen ook nog broer en zus zijn.
      >
      > mvg margreet

    • reyacta
      Message 2 of 10 , Apr 6 1:25 PM
        Hoi allen,

        er was nog een doop, een eerdere dan 1783:

        Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1780
        Dopeling: Sioert
        Gedoopt op 10 februari 1780 in Wijtgaard
        Kind van Gosse Sioers en Hiltje Meuwis

        Maar nu weten we ook dat ze echt Hiltje van Jacob Mevis was.
        Die familie heet ook wel Rodenburg.

      • Margreet De Vries
        Message 3 of 10 , Apr 6 2:29 PM
          Hallo allemaal, bedankt voor jullie hulp aan de zoektocht naar Gosse en Hiltje.
          Er zijn weer mogelijkheden om verder te zoeken.
          Ik ben er (nog) niet zo bedreven in maar ik zal het volhouden, zeker met de hulp van hier.
          Gr. Margreet

          ________________________________
> [...]

          > Man : Gorrit Baukes
          > Vrouw : Peerkjen Jehaens
          > Opmerking : getuigen: Itje Johaens en Sipkje Johaens

        • Peter Nanne Streekstra
          Message 4 of 10 , Apr 6 2:58 PM
            Beste Nynke en vele anderen,

            Het is zekerlijk niet uitzonderlijk dat er geen huwelijksaktes voor 1811 te vinden zouden.
            Zodra er wat geld in het spel was zijn er zeer uitgebreidde huwelijkscontracten opgesteld, in bijzijn van de burgemeester(-en) en bijzitters(soort wethouders) enz.en de de huwelijkscandidaten in den te echte verbinden.
            Je zou moeten weten dat er indien er sprake was van verspieringe( d.w.z bezwaar tegen het huwelijk door schoonvaders, moeders , kerekea.), de weg openstond om om een huwelijk via de rechtbank( buiten de kerk) toch geldig te doen verklaren en dan wel het, het net zoals hedentendage, wat de partijen inbrachten,(huwelijks voorwaarden) beschreven enz.
            Het is juist dat er indien er geld en/of land in het geding was dat er zeer uitgebreidde huwelijken waren,buiten de kerk(e/o beschriivinghe)
            Zeer zeker niet uitzonderlijk, zo heb ik huwelijksaktes van mijn voorouders waar de bruidegom de plicht op zich nam om de zonen vande weduwe waar hij mee ging trouwnen 500 goudkarolingse guldens meenam om haar zonen een goede opvoeding te geven.
            Jazelfs, het beddegoed en het zilver, scheepsbouwerij is allemaal beschreven.
            En dus kwam er nog een zoon ter sprake die niet vermeld stond in de doopregisters, maar er echt wel was plus nazaten, tot nu toe.
            Ja, en die (introuwmijnheer)nam de verplichting op zich tot de opvoeding e.a. van de zonen tot de meerderjarigheid van toen 25 jaar
            Ja, ik kon toen nog op het tresaor alle boeken inzien en boeken openslaan en copieen maken en en het zilverzand zien waar de scribent zijn ganzeveerinkt mee droogde.
            Een van onze zeer gewaarde medegroepsgenoten heeft alles mogen fotograferen edoch ik kom er niet uit zonder oorspronkelijke index enz.
            De moraal van deze Email is: ga verder met zoeken en b.v.als een van je vooruders iets gedaan heeft wat niet in de boekjes staat misschien vnd je het wel in criminele sentencies ( veroordelingen)
            Voor nu even:

            Peter Nanne Sreekstra