zoektocht gosse sjoerds en hiltje jacobs

  • margreetdevries@ymail.com
    Message 1 of 10 , Apr 6, 2009
      Ik onderzoek de stamboom van Jacob Gosses de Vries uit Sneek.
      Ik ben nu op een dood spoor, ik kom niet verder terug dan de trouwakte van Gosse Sjoerds uit Sneek,(geb. 1750 in Sneek?,overl. 22 dec. 1809 in Leeuwarden)
      met Hiltje Jacobs uit Bozum,(geb. 1756 in Bozum?,overl. 18 dec. 1809 in Leeuwarden)
      getrouwd in Sneek Ned.Herv.Kerk registratie in Sneek 8 febr. 1778. In deze akte staan helaas geen ouders vermeld en ik kan geen geboorte aktes vinden in Tresoar en Genlias, dus is het zoeken een probleem. Kan iemand helpen?
      Message 2 of 10 , Apr 6, 2009
        Margreet,

        Het zou sowieso uitzonderlijk zijn als je geboorte- en/of huwelijksaktes zou vinden vóór 1811.
        Vóór 1811 bestaat alleen de kerkelijke registratie van doop, huwelijk en overlijden/begraven. De gegevens die je op Tresoar vindt zijn dus niet zozeer aktes, maar inschrijvingen in doop-, huwelijks- en begraafregisters

        Door de namen van hun kinderen te bekijken en het het vernoemingspatroon te volgen, zou je kunnen onderzoeken hoe de wederzijdse ouders van dit echtpaar mogelijk heetten.
        Het is in ieder geval al duidelijk hoe hun vaders heetten.

        Kinderen van Gosse Sjoerds en Hiltje Jacobs (allen RK gedoopt):

        Leeuwarderadeel, dopen, geboortejaar 1783, doopjaar 1783
        Dopeling: Itje, geboren op 17 mei 1783 in Bozum, gedoopt op 18 mei 1783 in Wijtgaard, kind van Gosse Sioers en Hiltje Japiks
        Getuige: Perkje Gerrits

        Sneek, dopen, doopjaar 1787
        Dopeling: Jacob, gedoopt op 12 december 1787 in Sneek, kiind van Gosse Sjoerds en Hiltie Jacobs
        Doopheffer: Teatske Jacobs (nvdh:zou een zus van Hiltje geweest kunnen zijn)

        Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1790
        Dopeling: Sjoerd, gedoopt op 22 november 1790 in Roodhuis, kind van Gosse Sjoerds en Hiltie Jacobs
        Aanwezig: Theetske Sjoerdts (zou een zus van Gosse geweest kunnen zijn)
        Opm.: Doopnaam is Severinus

        Als de vernoemingsgewoontes zijn gevolgd, zou de eerste dochter naar Hiltjes moeder zijn vernoemd en de eerste zoon naar Gosse's vader. Dat laatste is in ieder geval niet gebeurd, want de oudste zoon is naar Hiltjes vader genoemd en de tweede naar die van Gosse. .
        Maar de navolgende R.K. doop zou die van Hiltje kunnen zijn:

        Leeuwarderadeel, dopen, geboortejaar 1756, doopjaar 1756
        Dopeling: Helena, geboren op 27 juli 1756, gedoopt op 28 juli 1756 in Wijtgaard
        Dochter van Jacob Wibes en Ittie Joannes
        Getuige: Pierke Joannes

        Dopeling : HELENA
        Vader : JAKOB WIEBES
        Moeder : IETJE JOHANNES
        Getuige : PIER of PIERKJE JOHANNES,

        Bron:
        R.K. par. Wijtgaard, doop 1736-1812
        Inventarisnr. : DTB 485

        Gosses ouders worden een beetje lastig te vinden, want alleen de naam van zijn vader is bekend. Maar mogelijk bieden de namen van de doopgetuigen uitkomst. Dat was vaak naaste familie van de ouders van de dopeling.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 10 , Apr 6, 2009
          Bedankt Nyke,
          Je hebt me super op weg geholpen en bedankt voor je uitzoekwerk! Heel verwarrend, twee keer de doopheffer Theatske of Teetske die een keer Sjoerds en de andere keer Jacobs heet. Heb nog een raadsel, zie hieronder, zou dit "mijn" Gosse Sjoerds kunnen zijn die als getuige staat? Hoe moet ik dan weer die Hiltje Sjoerds zien die een kind van Meeuwis Jakobs krijgt, zou een zus van Gosse kunnen zijn? We hebben dan een zus Hiltje Sjoerds Jakobs ( zus? van Gosse) en Hiltje Jacobs Sjoerds (vrouw van Gosse) Wil je eens kijken hoe het zit?
          Nog maals dank, groeten Margreet.

          Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1780
          Dopeling: Mevis
          Gedoopt op 5 maart 1780 in Wijtgaard
          Kind van Mevis Jacobs en Hiltje Sioers
          Getuige: Gosse Sioers

          Opm.: De doopnaam is Bartholomeus, de vader is overleden.

          Dopeling  : MEEUWIS of MINKE
          Vader   : MEEUWIS JAKOBS
          Moeder  : HILTJE SJOERDS
          Getuige   : GOSSE SJOERDS,

          Bron:
          R.K. par. Wijtgaard, doop 1736-1812
          Inventarisnr. : 485
          Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar
          Groeten Margreet

          ________________________________

          Message 4 of 10 , Apr 6, 2009
            Hallo Margreet,

            Toen ik de naam Mevis Jacobs las, Hebik even in de kwartierstaat Van Titus
            Brandsma gekeken en vond in het Genealogysk Jierboekje 2005 vanaf blz. 128
            de hieronder vermelde namen.

            Ik vermoed dat er overeenkomsten zijn,

            Vriendelijke groet,

            Martin Sluijter

            _____

            Message 5 of 10 , Apr 6, 2009
              Margreet,

              Je maakt 't wel een beetje ingewikkeld met die dubbele patroniemen.....

              Mevis' echtgenote blijkt Teetske Sjoerds te zijn geweest:
              Baarderadeel, huwelijken 1779
              Vermelding: Proclamatie op 6 juni 1779 in Bozum
              Man: Meves Jacobs afkomstig van Bozum
              Vrouw : Tietske Sjoerds afkomstig van Sneek
              Opmerking : gehuwd te Sneek

              Sneek, huwelijken 1779
              Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 juni 1779
              Man: Mevis Jacobs afkomstig van Bozum
              Vrouw: Teetske Sjoerds afkomstig van Sneek

              Onderstaande dopeling is vermoedelijk het eerste en enige kind van Mevis
              Jacobs en Teetske Sjoerds en naar zijn vader genoemd omdat deze voor zijn
              geboorte overleed.
              Misschien was meneer pastoor in de war vanwege het feit dat de broer van de
              moeder zich van de taak van haar overleden man kweet en dus als moeder van
              de dopeling de voornaam van Gosse's echtgenote noteerde?
[...]

              Het zou me zelfs niet verbazen als Mevis een zwager van Gosse, m.a.w. een
              broer van echtgenote Hiltje was. Nou nee, da's wat al te enthousiast
              gedacht. Ik vermoed dat onderstaande Mevis dezelfde is als de echtgenoot van
              Teetske Sjoerds.
              Leeuwarderadeel, dopen:
              Kinderen van Jacob Mevis en Itje Joannes:
              1. Mevis, geboren op 24 september 1754, gedoopt op 24 september 1754 in
              Wijtgaard; getuige: Mevis Joannes
              2. Joannes, geboren op 12 september 1757 in Bozum, gedoopt op 13 september
              1757 in Wijtgaard
              Moeder wordt hier Richtie Joannes genoemd, getuige: Perke Joannes, De tweede
              getuige is Hendrik Joannes
              3. Sipke, geboren op 7 april 1761 in Bozum, gedoopt op 8 april 1761 in
              Wijtgaard; getuige: Trientje Doedes
              Opm.: De tweede getuige is Wibe Pieters, de dopeling is een tweeling met
              Joannes
              4. Joannes, geboren op 7 april 1761 in Bozum, gedoopt op 8 april 1761 in
              Wijtgaard, getuige: Eemkien Joannes
              Opm.: De tweede getuige is Hendrik Joannes, de dopeling is een tweeling met
              Sipke
              5. Sidske, geboren op 10 november 1763 in Bozum, gedoopt op 10 november 1763
              in Wijtgaard; getuige: Gerben Joannes

              Nouououou, als de naam van Helena (Hiltje) Jacobs' vader niet correct
              getranscribeerd, of misschien door mijnheer pastoor verkeerd genoteerd is,
              dan zou kunnen blijken dat Jacob Wibes eigenlijk Jacob Meves is... een
              dergelijke leesfout zou niet zo merkwaardig zijn. Hiltje zou keurig tussen
              Mevis en de eerste Joannes passen...

              Dat was weer eens ouderwets geneagoochelen!

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 10 , Apr 6, 2009
                Hoi allen,

                zover was ik ook, Nynke.
                Want Ytje en Pierkje Johaens zijn dochters van Johaen Hoytes en Hiltje Pieters,
                x 1714 en dopen Roodhuis.

                Ik had Helena/Hiltje eerder ook niet gezien,
                maar het past heel mooi.

                Tietske/Teetkse/Tjitske en Gosse Sjoerds kunnen ook nog broer en zus zijn.

                mvg margreet

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven" <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                > Mevis en de eerste Joannes passen...
                >
                > Dat was weer eens ouderwets geneagoochelen!

              • reyacta
                Message 7 of 10 , Apr 6, 2009
                  aanvulling,

                  waarom ze "Perkje Gerrits" heette bij dat meteren:

                  Hennaarderadeel, huwelijken 1749
                  Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 november 1749
                  Man : Gorrit Baukes
                  Vrouw : Peerkjen Jehaens
                  Opmerking : getuigen: Itje Johaens en Sipkje Johaens

                  mvg margreet

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mvh@...> wrote:

> [...]
                  > maar het past heel mooi.
                  >
                  > Tietske/Teetkse/Tjitske en Gosse Sjoerds kunnen ook nog broer en zus zijn.

                • reyacta
                  Message 8 of 10 , Apr 6, 2009
                    Hoi allen,

                    er was nog een doop, een eerdere dan 1783:

                    Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1780
                    Dopeling: Sioert
                    Gedoopt op 10 februari 1780 in Wijtgaard
                    Kind van Gosse Sioers en Hiltje Meuwis

                    Maar nu weten we ook dat ze echt Hiltje van Jacob Mevis was.
                    Die familie heet ook wel Rodenburg.

                  • Margreet De Vries
                    Message 9 of 10 , Apr 6, 2009
                      Hallo allemaal, bedankt voor jullie hulp aan de zoektocht naar Gosse en Hiltje.
                      Er zijn weer mogelijkheden om verder te zoeken.
                      Ik ben er (nog) niet zo bedreven in maar ik zal het volhouden, zeker met de hulp van hier.
                      Gr. Margreet

                      ________________________________
> [...]

                      > Man : Gorrit Baukes
                      > Vrouw : Peerkjen Jehaens
                      > Opmerking : getuigen: Itje Johaens en Sipkje Johaens

                    • Peter Nanne Streekstra
                      Message 10 of 10 , Apr 6, 2009
                        Beste Nynke en vele anderen,

                        Het is zekerlijk niet uitzonderlijk dat er geen huwelijksaktes voor 1811 te vinden zouden.
                        Zodra er wat geld in het spel was zijn er zeer uitgebreidde huwelijkscontracten opgesteld, in bijzijn van de burgemeester(-en) en bijzitters(soort wethouders) enz.en de de huwelijkscandidaten in den te echte verbinden.
                        Je zou moeten weten dat er indien er sprake was van verspieringe( d.w.z bezwaar tegen het huwelijk door schoonvaders, moeders , kerekea.), de weg openstond om om een huwelijk via de rechtbank( buiten de kerk) toch geldig te doen verklaren en dan wel het, het net zoals hedentendage, wat de partijen inbrachten,(huwelijks voorwaarden) beschreven enz.
                        Het is juist dat er indien er geld en/of land in het geding was dat er zeer uitgebreidde huwelijken waren,buiten de kerk(e/o beschriivinghe)
                        Zeer zeker niet uitzonderlijk, zo heb ik huwelijksaktes van mijn voorouders waar de bruidegom de plicht op zich nam om de zonen vande weduwe waar hij mee ging trouwnen 500 goudkarolingse guldens meenam om haar zonen een goede opvoeding te geven.
                        Jazelfs, het beddegoed en het zilver, scheepsbouwerij is allemaal beschreven.
                        En dus kwam er nog een zoon ter sprake die niet vermeld stond in de doopregisters, maar er echt wel was plus nazaten, tot nu toe.
                        Ja, en die (introuwmijnheer)nam de verplichting op zich tot de opvoeding e.a. van de zonen tot de meerderjarigheid van toen 25 jaar
                        Ja, ik kon toen nog op het tresaor alle boeken inzien en boeken openslaan en copieen maken en en het zilverzand zien waar de scribent zijn ganzeveerinkt mee droogde.
                        Een van onze zeer gewaarde medegroepsgenoten heeft alles mogen fotograferen edoch ik kom er niet uit zonder oorspronkelijke index enz.
                        De moraal van deze Email is: ga verder met zoeken en b.v.als een van je vooruders iets gedaan heeft wat niet in de boekjes staat misschien vnd je het wel in criminele sentencies ( veroordelingen)
                        Voor nu even:

                        Peter Nanne Sreekstra