Overlijdensadvertenties

  • Rob Hubert
    Message 1 of 6 , Mar 29, 2009
      Beste lijstgenoten,

      Het valt me zwaar om te schrijven, maar ik ga stoppen met het scannen en verwerken van overlijdensadvertenties.

      De reden dat is hiermee stop is het feit dat ik gewoon tijd tekort kom en dan ga lopen stressen dat ik het nog niet verwerkt heb. Naast mijn dagelijkse baan had ik ook nog het gezin en de hobby genealogie. Ik heb altijd de stelregel gehad dat mijn gezin op de eerste plaats komt en dat is nog steeds het geval. Ik heb nog 4 thuiswonende kinderen (11, 10, 8 en 6 en 3 volwassen)) waarvan de twee jongste graag nog wat meer tijd van me willen hebben als de twee daarboven. Ook mijn vrouw vraagt haar dagelijkse aandacht ( ? ) en daar kan je ook niet omheen.
      Dit alles resulteert in een beperkte tijd achter de PC en dan ga ik stressen om alle "moest" verwerken. Ik kwam ook geheel niet meer toe aan de eigenlijke hobby genealogie.

      Ik hoop dat jullie mijn beslissing kunnen begrijpen. Ik zal nog wel de namen doorgeven van de advertenties die ik nog heb en daar kan altijd een scan van gevraagd worden.

      Met vriendelijke groeten,

      Rob Hubert
      Haarlem, the Netherlands

      Website
      http://www.rob-hubert.nl

      Altijd op zoek naar: Aberson, Heijboer,
      Hubert, Schuwer, Westerbeek van Eerten,
      Witterick

    • Rogier Visser
      Message 2 of 6 , Feb 3, 2011
        Dag allemaal,

        Ik vind het erg goed dat er veel vrijwilligers zijn die
        overlijdensadvertenties digitaliseren, daarmee worden ongetwijfeld
        veel mensen geholpen.
        Nu lijkt het alsof al het werk van verschillende vrijwilligers naar
        verschillende mailinglijsten wordt gestuurd. Is er op dit gebied enige
        centralisatie of coördinatie?

        Ik ken de website Mensenlinq met info vanaf 2006 (en waar ook niet
        elke krant bij is aangesloten), maar is er ook nog een centrale plaats
        voor overlijdensadvertenties van voor 2006?

        Gr
        Rogier
      • Ronn Boef
        Message 3 of 6 , Feb 3, 2011
          Er is bij mijn weten (nog) geen centrale plaats. Het CBG (www.cbg.nl) heeft
          een collectie overlijdensberichten die online raadpleegbaar is en ook op
          http://www.online-familieberichten.nl/ is het een en ander te vinden.

          Vriendelijke groet,
          Ronn

          Op 3 februari 2011 11:08 schreef Rogier Visser <rogier.visser@...> het
          volgende:

> [...]
          > elke krant bij is aangesloten), maar is er ook nog een centrale plaats
          > voor overlijdensadvertenties van voor 2006?

        • Rienk de Boer
          Message 4 of 6 , Feb 3, 2011
            Rogier,
            Ook de Nederlandse Genealogische Vereniging in Weesp heel veel familieberichten.
            Een deel van de overlijden advertentie zijn ook digitaal te raadplegen. Het is de bedoeling om alles te digitaliseren.
            Bezoek eens de website www.ngv.nl om te kijken wat ze allemaal hebben.
            Groet Rienk

            Message 5 of 6 , Feb 3, 2011
              Er is momenteel een project bezig bij het Centraal Bureau voor Genealogie in
              Den Haag om een zeer groot aantal familieberichten (dus niet alleen
              overlijdenadvertenties) digitaal in te voeren. Een project gedragen door een
              groot aantal vrijwilligers. De verwachting is dat het nog een jaartje duurt
              voorat alles is ingevoerd. Het wordt een gigantische bron van genealogische
              informatie. Vrijwilligers voor de invoer zijn van harte welkom. Hoe meer
              vrijwilligers hoe eerder dit project klaar is. Reiskosten naar Den Haag
              worden vergoed. Ik doe dit werk inmiddels een jaar of drie. Er is geen druk
              op de ketel en iedere vrijwilliger kan naar vermogen het werk doen.

              Groeten

              Tabe

              _____

            • pboltjes@planet.nl
              Message 6 of 6 , Feb 3, 2011
                Hallo Tabe en Rogier,

                Er zijn ook kleinschalige initiatieven.
                Ik ben zelf bezig met het registreren van overleden opvarenden op koopvaardij- en marine-schepen, tussen plm. 1800 en 1950.
                Op de navolgende website is een pagina met nu ca. 600 opvarenden en hun schip.
                www.spanvis.nl /Friesland en zijn historie en op die pagina naar koopvaardij.

                In de nabije toekomst hoop ik eenzelfde pagina op te kunnen starten bij "Zeeuwen Gezocht".
                Bij leven wellicht ook Rotterdam, daarvan heb ik enige duizenden klaarliggen om uit de kast te komen.

                Benieuwd naar jullie reactie.

                Vriendelijke groet,

                Piet Boltjes