Doopregistratie Bonifatius zieken/gasthuis

  • Martin Sleumer
    Message 1 of 3 , Mar 25, 2009
      Dag medegenealogen,
      Kan iemand van jullie mij wijzer maken als ik een doopbewijs cq registratie zoek van iemand die in 1941 geboren is op 6-12 in het Bonifatius zieken/gast-huis te Leeuwarden. Ik heb aangenomen dat iemand die in dit ziekenhuis geboren werd dezelfde dag gedoopt word vanwege de katholieke geboorteplek. Zeker als de moeder ook katholiek is. Het was in die tijd immers zo dat het zwarte vlekje zo snel mogelijk van de ziel gewist moest worden.
      Waar kan ik vinden of dit ook daadwerkelijk is gebeurd?
      Het is voor de vermeende dopeling alleszins zonneklaar of ze wel gedoopt is. De persoon in kwestie wil graag zekerheid omtrent het wel of niet gedoopt zijn.

      m.v.g. M.J.Sleumer

      Message 2 of 3 , Mar 25, 2009
        Martin,

        Is dat niet 'gewoon' bij de RK-kerk na te vragen? Ik mag toch aannemen dat dopen geregistreerd woren en dat die informatie ook aan de betreffende dopeling kan worden verstrekt.
        Enig ge-'google' levert het volgende op:

        Informatie kun je inwinnen bij:
        R.K. Bureau Ledenadministratie
        Amersfoortseweg 10
        3705 GJ Zeist

        Of eerst even nagaan of je ingeschreven staat bij een kerkgenootschap (al weet ik niet zeker of dat gebeurt n.z.v. een doop)
        "Je vraagt bij je bevolkingsregister of er bij je naam een zogenaamde Sila-stip staat (zie http://www.sila.nl/ ). Dat duidt erop dat je bij een van de zes kerkgenootschappen (Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Oud-Katholieke Kerk van Nederland, de Vrij-Katholieke Kerk en de Nieuw-Apostolische Kerk) staat ingeschreven. Privacywetgeving regelde in 1994 dat in de burgerlijke stand niet meer wordt bijgehouden tot welke kerk de burger behoort, wel dat hij of zij bij een kerk staat ingeschreven."

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 3 , Mar 25, 2009
          Hoi,

          De nonnetjes werkten vroeger in dat ziekenhuis,
          en die mochten ook dopen uitvoeren,
          nooddopen bij levensgevaar heet dat ook wel.
          Later werd men dan in het boek wel bijgeschreven.

          De rk doopboeken van alle parochies liggen nu bij de centrale administratie in het Titus Brandsmahuis,
          naast de Bonifatiuskerk.
          Even bellen of mailen voor een afspraak en dan kun je ze inkijken.
          www.titusbrandsmaparochie.nl
          http://www.titusbrandsmaparochie.nl/?pagina=kerkelijkbureau

          Ik heb er ook dingen gelezen als "ceromonie voltooid, nooddoop thuis". Dan gebeurden die aanvullingen met olie en zout een paar dagen later.

          groet margreet