Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • Kees Dommisse
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
      of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
      premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
      premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
      Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
      ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
      is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
      bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
      degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
      Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
      provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
      steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
      bekend.

      En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

      Kees