RE: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • Niek en Willeke de Swart
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Misschien kan ik opheldering verschaffen:

      Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
      Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
      Het gaat hier om de Friese benamingen.

      Groet,
      Niek de Swart
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: irenejolanda.vandermeulen@...
      Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

      Hai,

      dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.

      Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

      zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

      groetjes Irene.

    • Kees Dommisse
      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
        of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
        premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
        premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
        Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
        ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
        is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
        bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
        degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
        Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
        provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
        steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
        bekend.

        En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

        Kees