Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • Appy de Vries
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Kees;
      Dank voor jouw reactie,
      blij dat ze nu beschermd
      worden toch?
      de mens moet nog veel leren!!
      groetsjes
      Appy.

      ----- Original Message -----
      From: "Kees Dommisse" <dommisse@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Friday, February 06, 2009 10:00 AM
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

      > Ik denk eerder dat men die dieren destijds als schadelijk ervoer, ongeacht
      > de hoeveelheden.
      >
      > Kees

    • Niek en Willeke de Swart
      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        Misschien kan ik opheldering verschaffen:

        Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
        Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
        Het gaat hier om de Friese benamingen.

        Groet,
        Niek de Swart
        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: irenejolanda.vandermeulen@...
        Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100

        Hai,

        dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.

        Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

        zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

        groetjes Irene.

      • Kees Dommisse
        Message 3 of 8 , Feb 6, 2009
          Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
          of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
          premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
          premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
          Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
          ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
          is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
          bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
          degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
          Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
          provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
          steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
          bekend.

          En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

          Kees