Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • Irene Visser
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Hai,

      dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.
      Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast
      zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

      groetjes Irene.

    • Appy de Vries
      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        ''Hanebijters zijn kiekendieven,
        ''Wyckels zijn valken [bidderkes].
        Appy.
        Message 3 of 8 , Feb 6, 2009
          Kees;
          Dank voor jouw reactie,
          blij dat ze nu beschermd
          worden toch?
          de mens moet nog veel leren!!
          groetsjes
          Appy.

          Message 4 of 8 , Feb 6, 2009
            Misschien kan ik opheldering verschaffen:

            Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
            Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
            Het gaat hier om de Friese benamingen.

            Groet,
            Niek de Swart
            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            From: irenejolanda.vandermeulen@...
            Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100

> [...]

            Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

            zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

          • Kees Dommisse
            Message 5 of 8 , Feb 6, 2009
              Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
              of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
              premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
              premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
              Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
              ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
              is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
              bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
              degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
              Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
              provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
              steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
              bekend.

              En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

              Kees