Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • kwibus@zonnet.nl
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

    • Irene Visser
      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        Hai,

        dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.
        Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast
        zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

        groetjes Irene.

      • Appy de Vries
        Message 3 of 8 , Feb 6, 2009
          ''Hanebijters zijn kiekendieven,
          ''Wyckels zijn valken [bidderkes].
          Appy.
          En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

> [...]

        • Appy de Vries
          Message 4 of 8 , Feb 6, 2009
            Kees;
            Dank voor jouw reactie,
            blij dat ze nu beschermd
            worden toch?
            de mens moet nog veel leren!!
            groetsjes
            Appy.

            Message 5 of 8 , Feb 6, 2009
              Misschien kan ik opheldering verschaffen:

              Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
              Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
              Het gaat hier om de Friese benamingen.

              Groet,
              Niek de Swart
              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: irenejolanda.vandermeulen@...
              Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100

> [...]

              Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

              zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

            • Kees Dommisse
              Message 6 of 8 , Feb 6, 2009
                Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
                of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
                premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
                premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
                Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
                ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
                is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
                bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
                degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
                Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
                provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
                steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
                bekend.

                En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

                Kees