Re: [Friesland-genealogy] bewijzen??

  • Kees Dommisse
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Ik denk eerder dat men die dieren destijds als schadelijk ervoer,
      ongeacht de hoeveelheden.

      Kees

      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

      • Irene Visser
        Message 3 of 8 , Feb 6, 2009
          Hai,

          dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.
          Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast
          zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

          groetjes Irene.

        • Appy de Vries
          Message 4 of 8 , Feb 6, 2009
            ''Hanebijters zijn kiekendieven,
            ''Wyckels zijn valken [bidderkes].
            Appy.
            En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

> [...]

          • Appy de Vries
            Message 5 of 8 , Feb 6, 2009
              Kees;
              Dank voor jouw reactie,
              blij dat ze nu beschermd
              worden toch?
              de mens moet nog veel leren!!
              groetsjes
              Appy.

              > Ik denk eerder dat men die dieren destijds als schadelijk ervoer, ongeacht
              > de hoeveelheden.
              >
              > Kees

            • Niek en Willeke de Swart
              Message 6 of 8 , Feb 6, 2009
                Misschien kan ik opheldering verschaffen:

                Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
                Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
                Het gaat hier om de Friese benamingen.

                Groet,
                Niek de Swart
                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                From: irenejolanda.vandermeulen@...
                Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100

> [...]

                Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

                zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

              • Kees Dommisse
                Message 7 of 8 , Feb 6, 2009
                  Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
                  of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
                  premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
                  premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
                  Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
                  ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
                  is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
                  bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
                  degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
                  Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
                  provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
                  steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
                  bekend.

                  En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

                  Kees