bewijzen??

  • Appy de Vries
    Message 1 of 8 , Feb 6, 2009
      Soms valt een bericht je op!
      Ingekomen stukken [Schoterland]
      1803 ;
      Dat de secretarissen,zullen
      zorgen,dat,bij betaling aan de
      vertoonde Vossen en Otters,
      het rechter-oor,en aan de
      Hanebijters en de Wyckels de
      rechter-poot werde afgesneden!!!
      en dat de Eyers der roofvogelen
      werden verbroken.
      [of was er een overschot aan dezen
      onzer ''vrienden'']??
      groetjes
      Appy.

    • Kees Dommisse
      Message 2 of 8 , Feb 6, 2009
        Ik denk eerder dat men die dieren destijds als schadelijk ervoer,
        ongeacht de hoeveelheden.

        Kees

        Message 3 of 8 , Feb 6, 2009
          En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

        • Irene Visser
          Message 4 of 8 , Feb 6, 2009
            Hai,

            dwz dat ze niet voor een 2e keer aangeboden worden, Ze zijn al betaald.
            Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast
            zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

            groetjes Irene.

          • Appy de Vries
            Message 5 of 8 , Feb 6, 2009
              ''Hanebijters zijn kiekendieven,
              ''Wyckels zijn valken [bidderkes].
              Appy.
              En wie kan vertellen wat Hanebijters en Wyckels zijn?

> [...]

            • Appy de Vries
              Message 6 of 8 , Feb 6, 2009
                Kees;
                Dank voor jouw reactie,
                blij dat ze nu beschermd
                worden toch?
                de mens moet nog veel leren!!
                groetsjes
                Appy.

                > Ik denk eerder dat men die dieren destijds als schadelijk ervoer, ongeacht
                > de hoeveelheden.
                >
                > Kees

              • Niek en Willeke de Swart
                Message 7 of 8 , Feb 6, 2009
                  Misschien kan ik opheldering verschaffen:

                  Een hanebijter is een roofvogel, namelijk een kiekendief
                  Een wikel is ook een roofvogel en dat is een torenvalk
                  Het gaat hier om de Friese benamingen.

                  Groet,
                  Niek de Swart
                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                  From: irenejolanda.vandermeulen@...
                  Date: Fri, 6 Feb 2009 10:23:07 +0100

> [...]

                  Hanebijters geen idee wat voor beest je daar bij moet doen, ik zou ook haast

                  zeggen vossen? maar misschien nog iets anders en Wyckels geen idee,

                • Kees Dommisse
                  Message 8 of 8 , Feb 6, 2009
                    Nog even, mogelijk ten overvloedde: dat inleveren van minder bruikbare
                    of eetbare lichaamsdelen was inderdaad een bewijs waarvoor de
                    premie/vergoeding werd uitbetaald. Daardoor viel er voor de
                    premiejager ook nog geld te verdienen aan het vlees en aan het bont.
                    Ik kan me uit de 60-er jaren herinneren dat dat toen nog steeds zo
                    ging met Bisam(muskus)-ratten. Ik heb geen idee of dat nog steeds zo
                    is, destijds ging het duidelijk alleen maar om de vergoeding - het
                    bont mocht niet verwerkt worden en het vlees werd niet gebruikt door
                    degene die mij dit allemaal vertelde. Tegenwoordig zijn er speciale
                    Bisamrattenvangers actief, die in dienst zijn van overheden als de
                    provincie(s). Die krijgen gewoon een vast salaris, maar of er nog
                    steeds premies worden uitgeloofd aan derden (premiejagers) is mij niet
                    bekend.

                    En inderdaad, hieruit blijkt destemeer dat we nog veel moeten leren.

                    Kees