Nynke "Spieksma"

  • johanpetermels
    Message 1 of 4 , Feb 5, 2009
      Beste Nynke,

      Wat kun je dat weer mooi uitleggen. Ik heb de laatste tijd van jullie
      allen geleerd om grondig te controleren. Als ik wat vind op internet
      kijk ik altijd gelijk op de site van Tresoar, effe nazien.

      Aaltje Spieksma, geboren "bij" Leeuwarden. Zou dat woordje "bij"
      kunnen betekenen dat Aaltje geboren is op een schip die toevallig in
      de buurt van Leeuwarden was? Thuisbasis Zaandam bijvoorbeeld?

      Groet, Johan
    • genealogie
      Message 2 of 4 , Feb 5, 2009
        Beste Johan,

        Ik ben met je eens dat Nynke haar gegevens meer vragen oproepen dan beantwoorden. Maar de vraag naar Aaltje kwam bij mij vandaan. En het raadsel waar ik voor sta is dat ik meen de vrijwel volledige genealogie van de familie Spyxma/Spijksma/Spieksma te hebben uitgezocht en dat dan plotseling (en het is een maand geleden dat ik voor het eerst gegevens over haar kreeg) een Aaltje Willems Spieksma in Zaandam opduikt afkomstig uit "bij' Leeuwarden (waar na 1811 de Spieksma's wonen) die helemaal niet in mijn genealogie van de familie past. Waarom niet past? 1. De familie gebruikte tot 1811 de naam Spyxma, 2. Er komen tot rond 1850 geen Willems in de familie voor. Nogmaals wil ik verwijzen naar www.aspijksma.nl

        Auke

        Message 3 of 4 , Feb 6, 2009
          morgen Johan,
          ook Tresoar, overigens niets dan lof, is niet 'heilig'. DE controle is
          het nazien van de originele aantekening, acte etc. in de
          desbetreffende boeken.
          groet
          Geert W. Spelde

          Op 5 feb 2009, om 23:43 heeft johanpetermels het volgende geschreven:

        • genealogie
          Message 4 of 4 , Feb 7, 2009
            Beste Geert en Johan,

            Maar deze gegevens komen niet uit Tresoar maar uit Noord-Holland (zaandam) en bij Tresoar is niets te vinden. Dat is het probleem

            Auke