Re: [Friesland-genealogy] Wie heeft hiervoor een verklaring?

  • Marian
    Message 1 of 14 , Feb 5, 2009
      Nee de doop valt normaal niet op dezelfde dag als de geboorte
      Ik ben katholiek,daarom weet ik dat
      Als hij op dezelfde dag gebeurt als de geboorte is het meestal een nooddoop,dan is de baby ziek,of een van de ouders bijvoorbeeld

      Normaal zit er minimaal een week tussen
      Langer is iets van de laatste jaren
      Marian
      Message 2 of 14 , Feb 5, 2009
        Marian,
        Je kunt wel RK zijn maar wat de doop betreft werd er in het verleden zo snel mogelijk gedoopt.
        Als het kon op dezelfde dag nog en anders de volgende dag.
        Ik ben niet maar woonde vroeger wel naast de RK kerk en je zag het op het dorp gewoon gebeuren.
        Tegenwoordig kan dit natuurlijk anders zijn.
        Maar ik spreek nu over het derde kwart van de vorige eeuw.

        Rienk

        ________________________________
[...]

        Wij zijn een gemeenschap van 5,9 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

      • M.E.Vijverberg-Kalkema
        Message 3 of 14 , Feb 5, 2009
          Jos en Marian,

          Hier werden vroeger (tot zeg 1950, daarna weet ik het niet) de RK-kinderen gedoopt of op de dag van geboorte of op de dag erna. Was er een nooddoop eerder thuis gedaan, dan werd dat erbij vermeld.

          Marjolijne

          Met vriendelijke groeten,

          Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
          kalkema@...

          Genealogische Werkgroep Zoetermeer:
          GWZ homepage: info@...
        • Buisman
          Message 4 of 14 , Feb 6, 2009
            Dag Marian,

            Als je veel RK-doopboeken bekijkt, dan zie je in sommige boeken soms zeer uitgebreide doopinschrijvingen, compleet met ’n daarvan afwijkende geboortedatum erbij.

            “Natus et Baptizatus est” staat er bij de meeste inschrijvingen, alleen bij de afwijkende datum wordt het “Natus” en “Baptizatus” gesplitst opgegeven.

            Bij meisjes is het natuurlijk “Nata et Baptizata est”

            Om de een of andere gekke reden heb ik de laatste jaren heel veel van die boeken onder ogen gehad :))

            Groetjes van ’n pseudokatholiek/semikatholiek/bastaardkatholiek (d.w.z. ouders zijn in 1942 van Hervormd naar Katholiek geswitched)

            Jos Buisman