RE: [Friesland-genealogy] Wie heeft hiervoor een verklaring?

  • Buisman
    Message 1 of 14 , Feb 5, 2009
      Jan, wanneer de doop niet op de geboortedag kon gebeuren, dan wordt er meestal in Katholieke doopboeken de geboortedatum erbij gezet.

      Als het kind dreigde te overlijden voor de officiële doop, dan werd er ’n nooddoop gehouden (dit kon iedereen doen als ze maar RK waren)

      Ook dit werd er meestal bijgeschreven.

      Dus je kunt er inderdaad vanuit gaan dat geboorte en doop op dezelfde dag viel.

      Tegenwoordig is dit niet meer het geval, er is ’n beetje rek in gekomenJ

      Groet,

      Jos Buisman

      Message 2 of 14 , Feb 5, 2009
        Nee de doop valt normaal niet op dezelfde dag als de geboorte
        Ik ben katholiek,daarom weet ik dat
        Als hij op dezelfde dag gebeurt als de geboorte is het meestal een nooddoop,dan is de baby ziek,of een van de ouders bijvoorbeeld

        Normaal zit er minimaal een week tussen
        Langer is iets van de laatste jaren
        Marian

        ________________________________

        Message 3 of 14 , Feb 5, 2009
          Marian,
          Je kunt wel RK zijn maar wat de doop betreft werd er in het verleden zo snel mogelijk gedoopt.
          Als het kon op dezelfde dag nog en anders de volgende dag.
          Ik ben niet maar woonde vroeger wel naast de RK kerk en je zag het op het dorp gewoon gebeuren.
          Tegenwoordig kan dit natuurlijk anders zijn.
          Maar ik spreek nu over het derde kwart van de vorige eeuw.

          Rienk

[...]

          Wij zijn een gemeenschap van 5,9 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

        • M.E.Vijverberg-Kalkema
          Message 4 of 14 , Feb 5, 2009
            Jos en Marian,

            Hier werden vroeger (tot zeg 1950, daarna weet ik het niet) de RK-kinderen gedoopt of op de dag van geboorte of op de dag erna. Was er een nooddoop eerder thuis gedaan, dan werd dat erbij vermeld.

            Marjolijne

            Met vriendelijke groeten,

            Marjolijne E. Vijverberg-Kalkema
            kalkema@...

            Genealogische Werkgroep Zoetermeer:
            GWZ homepage: info@...
          • Buisman
            Message 5 of 14 , Feb 6, 2009
              Dag Marian,

              Als je veel RK-doopboeken bekijkt, dan zie je in sommige boeken soms zeer uitgebreide doopinschrijvingen, compleet met ’n daarvan afwijkende geboortedatum erbij.

              “Natus et Baptizatus est” staat er bij de meeste inschrijvingen, alleen bij de afwijkende datum wordt het “Natus” en “Baptizatus” gesplitst opgegeven.

              Bij meisjes is het natuurlijk “Nata et Baptizata est”

              Om de een of andere gekke reden heb ik de laatste jaren heel veel van die boeken onder ogen gehad :))

              Groetjes van ’n pseudokatholiek/semikatholiek/bastaardkatholiek (d.w.z. ouders zijn in 1942 van Hervormd naar Katholiek geswitched)

              Jos Buisman