Spieksma

  • johanpetermels
    Message 1 of 5 , Feb 2, 2009
      Beste Auke,

      Friesland en Noord Holland lopen door elkaar als je aan het speuren
      bent naar de ouders van Aaltje. Ondertussen vond ik dit....Misschien
      is dit een spoortje om verder op te pakken in jouw zoektocht? Het
      gaat vooral om deze zin in de onderstaande tekst.

      info taken from fam rec in poss of uncle Jacob Pos, The Hague.

      Nu loop ik even vast in het zoeken omdat de plek waar ik denk wat te
      vinden niet wordt ondersteund door Ziggo.De betreffende eigenaar van
      deze site heb ik ondertussen ingelicht. Ik vond deze info via
      Geneanet.

      Groet, Johan

      Willem Spieksma
      Burgerlijke staat

      Geboren circa 1745 - ,Noord Holland, Netherlands
      Gestorven
      Huwelijken en kinderen

      Gehuwd circa 1776, Noord Holland, Netherlands, met Mrs Willem
      Spieksma ca 1747, en hun kinderen:
      Aaltje Willems Spieksma ca 1777-1813
      Notities

      [kkgedcom2.FTW]

      GEN: IDNO AD-6/7 B
      GEN: STAT Cleared
      GEN: STAT Uncleared
      GEN: !All info taken from fam rec in poss of uncle Jacob Pos, The
      Hague.
      GEN: DATE 8 JUN 1999
      GEN: TIME 19:06:17
    • Buisman
      Message 2 of 5 , Feb 3, 2009
        Wat vertel je nu Johan?

        Ziggo ondersteunt bepaalde websites niet?

        Het lijkt me heel erg stug dat die provider censuur zou plegen op
        genealogische websites.

        Het zal waarschijnlijk meer aan de instellingen van je
        firewall/antimalware/antispyware te maken hebben.

        Groet,

        Jos

        Message 3 of 5 , Feb 3, 2009
          Johan, Auke,

          Ja, dat Internet is een fijne vergaarbak !

          Het lijkt een beetje op informatie zoals die ook wel op familysearch.org gegeven wordt.
          Het patroniem levert de vader en vervolgens wordt de huwelijksdatum geschat op basis van de overige gegevens, zoals de globale geboortedatum van kinderen (in dit geval van één kind) etc. en op grond daarvan wordt weer ongeveer bedacht wat de geboortedatum van die vader geweest zou kunnen zijn.

          Zo vind ik op www.familysearch.org Aaltjes Willems Spieksma geboren ca 1769, 1777 en 1781. De laatste overleed op 17-02-1813.
          Dan vond ik nog een 'verse' Aaltje Willems Spieksma die op 03-05-1789 in Zaandam trouwde met een meneer Tijme Gelepij, zoon van Sijmon Gelepij en Maritje Welboore. Dochter Maretje Gelepij trouwt in 1813 in Zaandam. Het zou dus om één en dezelfde Aaltje kunnen gaan. Daar komt dan de veronderstelde geboortedatum 1769 vandaan. Deze Aaltje trouwt in 1789 en men vind dan 20 jaar wel een aardige gemiddelde leeftijd voor een bruid. Iemand die alleen haar huwelijk in 1802 heeft gevonden, komt dan uit op een geboortedatum van rond 1881. De 1777 Aaltje begrijp is sowieso niet helemaal, maar ik ben dan ook niet zo goed in rekenen......

          Op familysearch wordt ook een ca 1745 geboren Willem Spieksma vermeld die ca 1776 trouwde met Mrs. Willem Spieksma. Hun dochter Aaltje werd 1769 geboren. Er is ook nog een record waarin Willem Spieksma ca 1749 geboren werd en daarom dus ook ca 1780 met Mrs Willem Spieksma trouwde. Die hoort dan ook bij de in 1781 geboren Aaltje, die in 1813 overleed.

          Om kort te gaan: het zou de moeite waard kunnen blijken te zijn om eens te zien of er in Zaandam een overlijdensakte is van een op 17-02-1813 overleden Aaltje Willems Spieksma. En of haar ouders in die overlijdensakte worden vermeld.
          Echtgenoot Tijmen Vonk hertrouwde een half jaar later in Zaandam. Als zijn echtgenote Aaltje een andere was dan degene die in februari 1813 overleed, dan zou de informatie over haar ouders in de overlijdensakte te vinden moeten zijn, die deel zou moeten uit maken van de huwelijkse bijlagen.

          Van http://katerstede.nl/ozd1650/f4637.htm#f5337 (buitengewoon indrukwekkende site van Mary Alers met gezinsreconstructies uit de Zaanstreek), sprokkelde ik nog het volgende:

          Tijme Sijmonsz Gelepij, zn van Sijmon Tijmonsz Gelepij [1202] (1738-?) en Maritje Cornelis Welboren (1738-1770)

          Gedoopt: 25 December 1765 - Oostzaandam

          Trouwt: 3 Mei 1789 - Oostzaandam (jm en jd, beiden in de Kerkbuurt)

          met

          Aaltje Willems Spieksma

          Geboren: - bij Leeuwarden

          Andere partner: Lammert Barendsz Kuijper, huwelijk 3 Augustus 1794 - Oostzaandam (jm en weduwe, beiden op de Zuijddijk)

          Andere partner: Tijmen Matheusz Vonk (1773-?), huwelijk 30 April 1802 - Oostzaandam

          Kinderen

          1 Maritje Tijmons Gelepij

          Geboren: 16 Januari 1790 - Oostzaandam

          Gedoopt: 20 Januari 1790 - Oostzaandam

          Partner: Kerts Gerritsz Beulink (1788- ) , huw: 18 Juli 1813 - Zaandam

          2 Trijntje Tijmes Gelepij

          Geboren: 15 November 1791 - Oostzaandam

          Gedoopt: 11 December 1791 - Oostzaandam

          Ook hier wordt vermeld dat Aaltje in Leeuwarden werd geboren. Misschien waren haar ouders doopsgezind.....? Aangezien Tijmens moeder Maritje heette, zou je veronderstellen dat Aaltje moeder Trijntje heette.

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 5 , Feb 3, 2009
            Excuus Jos,

            Het is zeker geen censuur maar waarschijnlijk een knopje dat is
            vergeten om te zetten bij Wanadoo of Ziggo. Ik druk me weer helemaal
            verkeerd uit in die computertaal.

            Johan

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Buisman" <buisman@...>
            wrote:

> [...]
            > genealogische websites.
            >

            > Het zal waarschijnlijk meer aan de instellingen van je
            > firewall/antimalware/antispyware te maken hebben.

          • marjonroot
            Message 5 of 5 , Feb 4, 2009
              Hallo,
              Het voegt misschien niets toe hoor, maar het gebeurt mij ook
              regelmatig dat ik geen of beperkte toegang krijg tot bepaalde sites.
              Ook bij Ziggo zelf. Dit komt, ben ik achter omdat ik een browser
              Mozilla Firefox gebruik, als ik de site in Internet Explorer opvraag
              geen probleem.
              Slordige sitemakers, die niet testen of hun site in alle browsers laadt.
              Gr Marjon

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels"